Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (4410 totalt) |
Infästning wattlänk
Jag har en dedion med wattlänk, standard ser det hela förenklat ut enligt nedan (inte coilovers dock): ![]() Nu när man sänkt bilen en hel del ser det mer ut som detta, själva stagen är justerbara så prOpellern är i lod: ![]() Får jag några nackdelar av detta och skulle man vinna något med att sänka prOpellern eller flytta efter infästningarna ? Det många som tycker man ska flytta prOpellern hit o dit men jag inte hittat något bra argument för (eller mot). _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Enligt tradition ska man sänka den lika mycket som man sänker bilen så det linjerar med främre bussningen som den rollar runt. sitter de snett så vid sidokraft i kurva trycker de uppåt, nedåt vilket påverkar bilen olika vid olika sidobelastningar och när det fjädrar i gupp. Då vill man gärna ha de så raka som möjligt.
En del diskuterar att den linjen genom mittpunkten på wattlänken, och främre bussningen i triangeln ska träffa på samma höjd som innan sänkningen vid framaxeln. Andra att den ska ha samma vinkel som innan i förhällande till horisontalplanet. vad som är rätt vet jag inte men tror på det sista. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Man behöver ju nödvändigtvis inte sänka prOpellern (som markerar nivå för rollcentret), utan kan ju istället flytta upp stagen i karossen för att få dessa horisontella med marken.
![]() |
||||
OFF topic egentligen då du bara ville ha kommentar på din lösning, men när jag pilla dit min watt länk för några år sedan så lyckades jag läsa mig till ( ingen källa kvar tyvärr men den går nog att goggla fram) att man helst ville sätta prOpellern i bilen och stagen på axeln, den fördel som då togs fram var att man då INTE flyttar rollcentrum vid in och ut fjädring ( i bilen alltså) förklaringen av körfall jag fick vara att man vid "inspirerad" då inte fick känslan av att bakvagnen ändra beteende eller ändra roll egenskaper vi eventuella ojämnheter.
Nu har jag inget att jämföra med på min 7:a med liggande watt länk, men det funkar bra enligt mig även om det i verkligheten blir mycket krångligare att få dit det hela, men jag köpte iden om att rollcentrum bör följa bilen och inte axeln. Tror även det går att leta fram en diskussion om infästning av watt länkar i rejsas arkiv Edit https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
För ohyggligt längese'n; 'tog jag mig besväret att räkna ut vilken rörelsefaktor det bakre rollcentrat skulle ha på en bil lik din (min).
Resultatet blev - 0,3 (när bakre delen av bilen rör sig uppåt 1 mm; 'skall det bakre rollcentrat åka ner 0,3 mm). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Bra tankar o länk, är inne på att efterstäva ett förhållande liknande orginal i någon form.
Såhär skall det vara från fabrik: ![]() Eftersom bilen har sänkts en hel del som sagt lär även antisquat:en förändrats, mer åt den mittre bilen: ![]() Får suga på karamellen ett tag, finns lite tid innan nästa race o jag måste kapa några tiondelar på kullen.. ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Re:
@Igino, hur menar du, någonting såhär: (inte mitt starkaste kort som synes..) ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Re:
Tänker du köra med positiv Camber också? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
fundera fundera, har måttat o ska leka lite datorn tror jag bestämt så får vi se vart det slutar.
En (), på IMSA 75:orn har man flyttat upp prOpellern, dock är den dedion:en lite annorlunda i övrigt. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Re:
om bromsarna sitter fast i bakaxeln; 'blir det mesta annorlunda. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (4410 totalt) |