| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Avon kommer med nytt R-däck ZZR!
|
1949 besök totalt |
|
Avon kommer att lansera ett nytt r-däck med betäckningen ZZR. Däcken verkar mycket lovande, och stabila stommar. Säljstart i April, priser kommer också i April, kommer att ligga ungefär samma som Yokohama prismässigt. Jag har fördelen att få testa fyra stycken i 225/40-18, och kommer att skriva här hur jag tycker dem fungerade. Jag är förövrigt ÅF för dessa däck. MVH Andreas _________________ MVH Andreas Ekhagen Skoda Octavio RS Kw coilovers variant 3 Brembo bromskit |
||
|
när jag talade med avon på mässan i birmingham, så sa han(försäljningschefen på avon uk) att detta däck var mer gatdäcksorienterat än t.ex. 032r eller re540.
han sa också att det var emma som skulle ha den vanliga försäljningsrätten till dessa och inte proimp som sköter den vanliga delen. han tyckte att efter en stunds diskussioner att det inte var några problem om jag handlade (i egenskap av handlare) direkt från avon-uk heller _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
ok, jag har iaf säkrat min rätt att köpa avons zzr. Jag väntar på mer information om däcken i sig, enl min källa så ska däcken INTE vara mer gat däck än tex 032r. Men det återstår lite att se. Jag har yokohama 048 som referensdäck när jag kommer att testa dessa däck, och vi får väl se hur dem fungerar jämfört med dem. Jag har inte hört något om att det skulle vara emma som hade försäljningsrätten, då jag redan har sålt en uppsättning till kund. Men det är klart, att få handla direkt från avon-uk är ju inte helt fel! MVH Andreas _________________ MVH Andreas Ekhagen Skoda Octavio RS Kw coilovers variant 3 Brembo bromskit |
||
|
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
när jag tänker efter, blandade jag nog ihop zzr med cr500
det ska bli ytterst intressant att läsa dina tester _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Ja jag tror det faktiskt. Eftersom jag var med men mitt minne är lika illa som ditt ( ), och jag minns att vi diskuterade cr500 faktiskt så troligen var nog så
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Ja, det är nog cr500 ni tänker på.
Det är det däcket i länken som var ovan. Ska bli riktigt kul att testa dessa! Priser har jag inte fått ännu, dem priserna på den hemsidan kommer nog kanske inte att stämma mot priset i sverige, men vi får väl se. MVH Andreas _________________ MVH Andreas Ekhagen Skoda Octavio RS Kw coilovers variant 3 Brembo bromskit |
||
Det skulle du gilla va? Men jag vet inte vad chefen säger om det
_________________ MVH Andreas Ekhagen Skoda Octavio RS Kw coilovers variant 3 Brembo bromskit |
||
|
Nu har jag fått på dem nya r-däcken på bilen, den har väl rullat ca 50mil med dem än så länge.
Jag har ännu inte gjort några vetenskapliga test, men jag har ett och annat att säga. Jämfört med Yokohama 048 så tycker jag att däcket beter sig stadigare, det har bättre styrrespons, bättre känsla vid kurvtagning. Däremot så kan däcket kännas lite tvålaktigt vid hastigheter över 200km/h, om man håller det kanske 3-4 mil. Tror att det kan bero på att dessa har "medium" gummiblandning, yokkodäcken hade "mediumhard". Däcken blir nog mycket varmare. Men det är iofs till det bättre, då jag aldrig fick upp tempraturen ordentligt med 048:erna. Men när man är och roar sig på kurviga vägar, som har lite halvdålig asfalt så tycker jag att däcken är grymma. Nuförtiden kan inte bilen prestera vad väghållningen kan hantera. Känns inte så kul, men man får ta effekten när man har råd. Ska komma ut med ett test som förhoppningvis innehåller lite banåka erfarenheter, samt lite ss. Men man blir ju aldrig inbjuden till SS! Hur gör man?? MVH Andreas PS. Testbilsfakta: Skoda RS Kw coilovers 1.5grad negativ camber (ska väl eg ligga på 1grad.) _________________ MVH Andreas Ekhagen Skoda Octavio RS Kw coilovers variant 3 Brembo bromskit |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1949 besök totalt |