Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1813 besök totalt |
Fjäderhårdhet vs dämparhårdhet
Hej! Har för i år införskaffat coiloverben fram/bak till min 9000: http://www1.garaget.org/archive/2/19 Dessa har suttit på en 9000 som en gång tävlade i en Holländs racingserie och enligt ägaren specialbeställdes dessa till just den bilen. IOM att de beställdes till en ren racebil som körde slicks osv är de ganska hårt satta. Fjädrarna är väldigt hårda (har inga siffror just nu) och dämpare är i sig hårda, trots sin justering. Man kan säga att de är justerbara mellan hårt och skit-hårt.... Detta visste jag ju när jag köpte de men priset var rätt och utbudet är litet så därför slog jag till. Efter första provkörningen på Kullen för några helger sedan har jag något slags facit. Körde först några rundor slalomkörning på kalla R-däck och bilen kändes väl hård, provade att justera till mjukaste läget men den är trots det väldigt hård.... På banan med varma R-däck kändes det super, även detta i mjukaste läget. Provade inte att vrida på mot det hårdare hållet då känslan vara att det inte behövdes. Nu till min fråga: IOM att jag upplever den hård även i mjukaste läget går tankarna till mjukare fjädrar. Kan det vara en lösning för att få den lite mjukare för till/från banan + besiktning och slalom medan man ställer dämparen lite hårdare när det skall åkas bana? Kan man göra så eller kommer jag förstöra den fina avstämningen mellan fjäder-dämpare som gjejjerna är beställda med? mvh Jonas |
||||||||
Pratade lite allmänt med Sellholms för ett tag sig, då jag fått tag på ett kit med fasta dämpare och undrade över hur mkt. jag kunde gå upp i poundage på fjädrar. 30% var en siffra som nämndes, så antar att du skulle kunna pröva med att gå ned med detta från vad du har nu. Kanske är vad som skiljer emellan r-däck och slicks f.ö.
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||||
Hur långt är ett snöre?
![]() Måste vara en pisssak att mäta på fjädrrna o räkna ut fjäderkonstanterna, eller? Sen dämparna, här blir det knöligre då man måste ha dämparkurvor. och sen dessutom ha ett hum hur man gör för att avgöra om dessa är ok eller ej. Vem har detta hum? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Re:
Låter ju rätt rimligt!
Jo det är det som är tanken men jag vill förvissa mig om att jag inte gör bort mig rent teoretiskt först. ![]()
Ja det är ju inte för svårt. Jag tror t.o.m att det står på.....men det är svårt att se/mäta härifrån ![]() Minnet säger att det står en märkning på 120 på framfjädrarna dock.
Ja inte är det jag iaf ![]() Vad är nackdelen med att ha en mjuk fjäder till en hård dämpare? |
||||||||
120N/mm är inte dirkt hårt fram. Vad väger bilen? Jag gissar runt 1300kg.
Hur hård är bakfjädrrna och vad är MR bak? Sen dämparna, rent avstämmningsmässigt så ligger man rätt så kan man gå ner i fjäder rätt mycket utan att det spårar ur. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1813 besök totalt |