Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3196 besök totalt |
Torrsump och ventiltätningar
När jag byggde ihop min motor första gången med torrsump valde jag att behålla ventiltätningarna. Fick efter ett antal drifttimmar en ventil som gick av 1 cm från tallriken. Misstänkte att det beroende på att den var gammal alt att styrningarna var slitna. Därför sitter nu nya rostfria ventiler samt sleevade styrningar. Dock började fundera på om ventilen hade mått bättre av en lite oljedroppe då och då och om tätning hellre skulle bort? Jag behöll dem mest för att jag inte såg någon nytta med att ta bort dem. Motorn är en M20B25, har loggat 0,2-0,3 bar vakuum i motorn. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Ventiltätningen skapar en tunn oljefilm runt ventilskaftet utan att låta all olja flöda genom ventilen. Så ta inte bort dom ifall du inte vill ha olja i förbränningsutrymmet och i avgaser. Lycka till!
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
Re:
Mät vilket lufttryck du har i vevhuset. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Borde det inte bli samma fenomen på en överladdad bil? På en Turbobil så är det ju ökat kanaltryck på både insug och avgas (vid ladd), vilket borde vid detta tillfälle trycka gas via ventiltätningarna till vevhuset (så väldigt lite (mindre) olja kan åka andra vägen). Men en överladdad bil har sällan laddtryck hela tiden, precis som en normalandad inte alltid har atmosfärstryck i kanalerna (det kan ju via pulser i grenröret bli momentant undertryck även på avgassidan, och lite delgasvacuum har du väl på insugsidan?). Men om det är 0,2-0,3 bar mindre tryckskillnad i snitt så borde det läcka mindre olja förbi tätningarna, så kanske skulle slitna tätningar fungera bättre än flång nya (mer olja igenom vid de tillfällen som det inte blåser gas i motsatt riktning). Var det en insug eller avgasventil som gick av (den oerfarne försöker hitta nån logik i det, borde vara högre tryck i snitt på avgassidan ![]() |
||||
Jag kör också torrsump och vacuum i vevhuset. Har kopplat en turbotrycksmätare till vevhuset som visar aktuellt undertryck, ligger idag på 0,15-0,20 bar vacuum på rekommendation från AutOVerdi då 0,30 är ofta gränsen till vad packboxar klarar innan de släppte igenom luft enligt dem.
|
||||
Jag har iofs inte gjort några grundliga mätningar av trycket, mäter med mapsensor i sprutet som en aux ingång, så bara kollat sporadiskt och sett att 1 bar laddtryck i motorn ger runt 0.2bar i under ventilkåpan där jag mäter.
Tror inte suget blir för starkt men jag ska logga detta lite mer enskilt när bilen blir körduglig nu igen. Har inte så stor nytta av vakum i motorn som på en ren race sugmotor så jag kan likaväl reglera i underkant. Av rent "småländska" skäl så var ventilerna snudd på det enda i motorn som var original tidigare. Nu så är det som sagt nya RF "racing" ventiler och slevade styrningar i orginalmaterial. Tippar på att det är brons eller liknande. Är bmw M20B25 motor, dvs 80-tals 6:a. Det var en insugsventil som gick av, den gick av ungefär 10-15mm från tallrikens plana yta. Möjliga anledningar: 1. Gammal ventil i en tuffare miljö alt sliten styrning. Jag tycker det finns lite vändkant på alla ventiler men det kan vara utformningen. 2. Fel justering, man justerar ventilspelet på en excentrisk rulle i en vipparm, den stod fel när jag tog i sär det men den bör ju vrida sig vid haveriet. 3. Kärvat i styrning pga undermålig smörjning. Dock kan jag inte minnas övriga såg speciellt repiga ut. Suger på 3 ställen i tråget och 1 i toppen. Vevhusgasen ventilerar jag med breather tank på oljetanken. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Re:
Hur styr du det, med utväxlingen eller överströmningsventil? // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||
Jag styr det med en strypventil och slang till luftfilterboxen. AutOVerdi reommenderade det till att börja med och ansåg att en reglerventil ofta var onödig. Fördelen med att se undertrycket med en mätare aktivt är att man ser direkt om det blir något fel i motorn så att vakuumet försvinner.
|
||||
|
||||
Ungefär så här:
http://catalogue.camozzi.com/Explore Används för att styra hastighet på pneumatiska cylindrar. |
||||
Re:
![]() ![]() Blir till att beställa en sådan i veckan och lägga till det på motorn. Min är för närvarande tät (och satt på pallbockar... som vanligt.). Har inte haft en tanke på att för mycket undertryck kunde vara skadligt för tex. packningar |
||||
pratade med duktigt racemotorbyggare idag och han rekommenderar att ha tätningarna kvar.
En variant är att borra ett lite hål, ca 2mm och ansluta en slang till luftfiltret för att bygga bort för stort undertryck. Ansluter man till filtret får man ju ren luft in i motorn. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
3196 besök totalt |