Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 3317 besök totalt |
Kan man ha 285or på en fälg som hade 295 original?
hej hitta ett par billiga R888 som har måtten 285*30*18 men mina originalmått som är på nu med vanliga däck är 295*30*18 är det ok eller vad tror ni? Bakdäcken till porsche turbo 996 _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Magnus en till fråga, R däck RRR som är från 2006 men förvarats på rätt sätt, är dom helt värdelösa eller är det ett OK alternativ om priset är helrätt?
runt 1700kr st Dom är nya från 2006 _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
tycker att 1700kr är billigt för R888 285*30*18
edit: kom på att ajg adda dig på facebook kunde fråga dig där ![]() fast fler kanske är intresserade så de kan läsa i tråden _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Re: Kan man ha 285or på en fälg som hade 295 original?
Ett litet varningens finger - tänk på att din 996 Turbo är fyrhjulsdriven. Hur gillar drivlinan att du går ner i diameter på bakdäcken? (Ett 285/30 har ju mindre diameter än din originaldimension 295/30-18.) Sen har ett 285/30-18 däck en något klenare stomme än 295:or, kan ju ha betydelse på en "tung" bakmotorbil. Annars är jag böjd at hålla med Magnus - 06-däck som aldrig varit varma, alltså inte körts på eller legat varmt / i solen, bör funka utan problem. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Re: Kan man ha 285or på en fälg som hade 295 original?
Det är ju inte svårt att tänka sig att de lägger 50% av totallasten på ytter bak med bra kräm ut ur kurvorna. Det är ju hyffsat enkelt att tro att allt med lastindex nära 100 borde fungera men så enkelt kan det ju inte va. ![]() Visst fungerar det att kopiera det som fungerar för andra, men att nån gång få en liten list hade ju inte skadat. Men det gör det ju lite omagiskt och lätt att jämföra iofs... ![]() 285/30-18 verkar vara lite lustig dimension, en del har den med lastindex 93 andra med 97, gissningsvis fungerar de med det högre indexet lite vettigare ("bättre" är ett dumt ord) bak på en 911, medan de med det lägre kanske funkar fram på en Corvette eller bak på en lättare bil. Men lekmannagissningar är ju inte samma som kontinuerlig samlad erfarenhet som från depådistributörer. |
||||
Hej 285*30*18 är säkert en ovanlig dim och det är därför de finns över och säljs ut billigt för 1700kr därför undrar jag om det är ok men jag kom ju på nu att rulldim ändras ju inte alls det är ju bara bredden som är skillnaden och inte höjden så det borde inte spela någon roll på rullomkretsen eller diffen
![]() _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Re:
637mm mot 631mm är ju skillnad i diameter som kanske spelar roll för diffar och elektronik (nästan hela 1% ![]() |
||||
Re:
Har du druckit vin till lunch? ![]() I och med att bredden ändras, och profilen "30" är den samma så kommer omkretsen att ändras. Profilen är beräknad procentuellt på däckbredden serru. _________________ -- |
||||
Jag har inte druckit något men trode att om en profil är 30 så är den 30 oavsett om däcket är 305 brett eller 285 brett eller 295 brett.
om ett däck är 295*30 eller 285*30 så är profilen fortfarande 30 och ändras inte om däckets bredd är 1cm bredare eller smalare. Hur räknar man på omkrets på däck? inte bara dra ett måttband runt däcket? då borde inte bredden spela någon roll om tumen är densamma utan det borde bara vara profilen som ska påverka. Detta verkar självklart för mig, men blir orolig när alla tycker jag druckit för mycket vino ![]() Hur räknar ni då? edit: "Profilen är beräknad procentuellt på däckbredden serru." då är aldrig 30 i profilen 30mm? den kan vara olika från olika 30 profiler? jag trode att 30 var 30mm oavsett om det var på ett smalt eller brett däck nämligen och inte något annat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Då känner jag mig dum
![]() och det blev 1% diff med 285*30 mot 295*30 skrevs det här ? och det är för mycket ? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Re:
Det ska du inte alls göra. ![]() Systemet för att mäta gatdäck är riktigt korkat.. När man väl lärt sig så går det att leva med, men självklart är det inte. Slicks mäts på ett smartare vis. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Vad är dimensionen fram och bak original?
tex 265*35*17 fram 285*30*18 bak = 1,6% skillnad 265*35*17 fram 295*30*18 bak = 2,5% skillnad 255*40*17 fram 295*30*18 bak = -0,1% skillnad (större rulldiameter fram) Finns flera räknekalkylatorer på nätet, bara att söka. ![]() |
||||
Re:
285/30-18 har 631mm i diameter, det lägsta 18"-däcket som R888 finns i, så det går inte att hitta nåt som passar likadant fram (225/45-17 kanske (634mm), men passar 17" över bromsarna, och extra fälgar kostar mer än bakdäcken är billigare). |
||||
Re:
org fram 225*40*18. Bak 295*30*18 och tänkte köra 285*30*18 bak _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Re:
Nu blev det rörigt ![]() _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Re:
Nu vet jag inte som svaret hjälper dig särskilt mycket. Original fram på en 993 turbo är samma som på din 996 turbo. Däremot skiljer sig dimensionerna bak och det har att göra med fälgens bredd. En 993 turbo fälg är 10" medans en 996 turbo fälg har 11". Rullomkretsen är det ingen större skillnad på och det är det som räknas. Här har du en omvandlare: http://www.alltombilen.com/dack_besk Jag kan inte svara på om det är lämpligt att köra 285/30/18 på en 996 turbo fälg. Skulle ta frågan med Porsche eller någon däckfirma. Kan säga att Toyo R888 inte har något fälgskydd som många gatdäck har. Det finns nog en risk att dina fälgar blir repade och skadade om du inte har rätt däck bredd i förhållande till fälg. Såg att du tänkt åka till ringen i den andra däcktråden du skrev i. Planerar du att köra ner och tillbaka så kommer du att elda en del för kråkorna så att säga. Personligen tycker jag inte att ringen är en bana där r-däck är nödvändigt om man ska transportera sig dit och hem med bilen och inte är en väldigt erfaren förare på just ringen. Det är rätt skiftande väderförhållandena som råder där nere. Jag valde att köra med gatdäck när jag var där förra året trots att jag har en uppsättning Toyo R888. Med facit i hand tyckte jag att det var rätt beslut. Hade det gällt en "vanlig" bana så hade jag onekligen rekommenderat r-däck. |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 3317 besök totalt |