| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bilen drar i sidled ?
|
1 besök senaste veckan (5783 totalt) |
|
Bilen drar i sidled ?
Hej. Har en fråga då jag vet att det finns mycket kunnigt folk här. Mitt problem är att när jag står på ordentligt med bilen vill den dra eller vingla till en aning. Den känns lite vinglig helt enkelt. Om jag däremot smyger upp i fart märks inget speciellt. Eller om jag kör relativt fort. Ett tag var jag inne på om det skulle vara bumpstear när bilen sätter sej i bak. Men inget jag lidit av vid ojämn och gropig väg. Bilen är en Ac cobra med jaguar axlar.Bakaxeln är diffad. Spax coilovers. Har krängningshämmare i bak och fram. Kan även tillägga att det sitter en Cheva 350 med HX 55 turbo. Så det finns rejält med vridmoment. Några ideer' ? /Patrik _________________ Patrik Hellström |
||||
|
Först och främst så får du se över din signatur så den överensstämmer med gällande regler för forumet.
Sen får du nog presentera din bil lite mer ingående än vad du hittills gjort. Starta en projekttråd i Våra race- och banåkarbilar. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Kan väl länka in en tråd. Blir en jäkla massa att skriva och bilder annars.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic _________________ Patrik Hellström |
||||
|
Är ramen tillräckligt vridstyv för momentet den utsätts för vid rivstart
Vinglar den åt samma håll vid varje start
Beteende vid kraftig gas, släpp, kraftig gas, släpp ? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Hade ett liknande fenomen på min bruks-/banbil, vid bragas på drag så drog den kraftigt åt ena hållet. Det visade sig att däcken hade olika diameter trots samma dimension på dem, troligen något tillverknings fel. Det skiljde ungefär 1½ cm i diameter på däcken på drivhjulen så när man gasade på ordentligt så styrde bilen iväg själv!
|
||||
|
Re:
Du har ingen bild på hur bakvagnen ser ut? om du googlar på "torque steer jaguar" så verkar det vara så att jaguar IRS har dålig "toe control" bak (konstruktion av undre bärarm/bussningar som sviktar). Symptomen borde kunna vara att den drar mer slumpmässigt hö/vä _________________ Johan Lekås |
||||
|
Tack för era svar.
Ramen är nog reltivt vridstyv. Om man lyfter den på ena sidan hänger allt annat med upp på andra sidan.Ungefär som när man lyfter i mitten. Skulle det varan någon vits att koppla bort kränghämmarn i bak? Sen kan det ju vara som någon sa. Att bussningarna i bakvagnen mår sådär med det vridet? Men det sitter momentstag mellan undre bärarmarna och bak i ramen. Med bussningar även de. Som en liten hint. En annan kille med Cobra och jaguar bakvagn bytte till diffklump. Då började den dra åt ena hållet. Jag tror och har för mej att min drar åt höger , sedan blir den lite stirrig och något vinglig. _________________ Patrik Hellström |
||||
|
Kanske bussningar som är för mjuka/slut som gör att du går från lite toe in bak när du är parkerad till varierande toe, t.o.m. toe out när du gasar och bussningarna belastas.
Känner du nån som har en liten minneskortsbaserad kamera så köp en sugproppp och filma hjulen under belastning ;-) _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
För en massa herrans år sedan var det populärt med tyflonbussningar. Är det det som fortfarande gäller.
Det skulle jag kunna svarva och testa. Lär väl knappast bli sämre? Comfortbiten behöver vi ej ta hänsyn till. Kan även passa på och lägga in en trailer jag knåpade ihop från förra CST. Finns en film på 1.06. 260 mil på en vecka runt halva Sverige http://youtu.be/OYzsAwr9dbE _________________ Patrik Hellström |
||||
|
Det är väl uniballs i reaktionsstagen (som går bakåt?) och nållager i bärarmarna? Jaguar original har mjuka gummibussningar i reaktionsstagen men i Cobra brukar man köra med stummare saker.
om lagren är fräscha (uniballs brukar ju glappa upp fort, speciellt om de inte är av motosportkvalitet) och hela bakvagnen är rätt monterad (sitter rakt i ramen) och rätt justerad (shimsad på alla håll och kanter) borde den vara rätt stum. Men man kan ju testa att bryta i nåt hjul och se vad som rör sig. Bärarmen i sig är väl inte superstyv och sedan är det ju bara drivaxeln som håller i hjulet. Jag skulle inte bli förvånad om man lyckas flexa hela bärarmen (den set väl ut som ett liggande H ungefär) med lite moment. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
om under bärarmen, H skulle flexa så är det i bussningarna mot klumpen.
Nej inget glapp i uniballsen. Men jag funderar faktiskt på att prova svarva nylonbussningar istället. Denna bakaxel lär knappast varit konstruerad för 1000nm + ? Jag ska testa att koppla bort bakre krängningshämmarn. I alla fall för att se vad för förändring man eventuellt får. Förmodligen inget speciellt då coiloversarna är relativt hårda. Men kanske kan vara en sån sak som stör? _________________ Patrik Hellström |
||||
|
Är det inte nållager i bärarmens lagringar?
Har du tänkt ersätta uniballen med nylonbussningar måste du ju också göra om fästet och staget, så det ledar åt samma håll som bärarmen (och sitter helt i linje med bärarmen). Men om uniballen inte glappar lär det inte bli bättre med nylon... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Nej uniballsen i bakkant är stumma. Men det sitter gummibussningar in mot bärarmen. _________________ Patrik Hellström |
||||
|
Aha. Ja där behöver det ju inte kunna röra sig om alla saker linjerar som de ska.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
det säger tyvärr inte så mycket mer än att den är styv i förhållande till sin egenvikt. frågan är hur styv den är i förhållande till motorvridet. sen är förstås frågan hur man ska kunna kolla det på ett smidigt sätt Drabbades av en såndär skum tanke som är svår att släppa för att man inte förstår bättre: finns det en möjlighet att motorn får hela bilen att kränga till vid fullgas (alltså att vridet trycker ena sidan av bilen mot marken och lyfter andra, även om nu chassiet skulle vara extremstyvt)? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Inverkar gör det ju helt klart - annars hade ju motorn ändrat varvtal ögonblickligen, utan någon som helst tröghet. Momentet som accelererar eller bromsar svänghjul, vevaxel osv måste ju ha ett motmoment någonstans ifrån. Westfielden rollar iaf till klart märkbart mot fjädringen när man varvar till - men jag har inte märkt att det skulle ha någon betydande inverkan när man kör. Drar man loss så bara flyter den i den riktning man förväntar sig. På blött underlag kan det varva till rejält innan man hinner reagera, men det verkar inte hända något speciellt ändå. Jag tror det här handlar mer om vad som händer mellan fram- och bakvagn; att cross-weight inte är hundra, eller att ramen vrider sig för mycket i förhållande till hårdheten i fjädrar och krängningshämmare. Sedan kan väl diffbroms bidra med diverse märkligheter ibland också... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Det kan mycket väl ha inverkan. Men tycker den känns mycket bättre nu. Har bytt en sliten nylonbussning i styrväxeln. Men visst blir det lite stökigt när man öser på med lätt bil och ganska mycket motor. _________________ Patrik Hellström |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bilen drar i sidled ?
|
1 besök senaste veckan (5783 totalt) |