| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Frågor/tips om BMW M3 E46
|
991 besök totalt |
|
Frågor/tips om BMW e46 M3
Hejsan Rejsianer, Har en bekant som ska flytta hem ifrån USA och han började ställa lite frågor till mig om BMW E46 M3. Han hade först varit inne på Porsche Boxster S (986) men ändrat sig då han ville ha lite mer utrymme och bilen ska kunna användas på utflykter för han själv samt hans fru. Därav började hans intresse för BMW E46 M3 då denna ska vara en trevlig kryssare på motorvägar. Eftersom jag själv funderar starkt på att en E46 M3 så tänkte jag att jag kanske kunde fråga lite här om vad ni tycker. 1. Vad tycker ni om bilen, är den riktigt rolig att köra på bana samtidigt som den fungerar för lite resor och helgkörning? 2. Vad tycker ni man ska välja, SMGII eller manuel växellåda (om man löäser visa forum så verkar det som om SMGII är drömmer och tål vad som helst i vissa, andra verkar det som om manuel är det enda valet och SMGII är tråkiga och inte tål något alls). 3. om jag har förstått det rätt så finns det en knapp på CSL (på ratten, finns även på Competition Package) som ska ta en direkt till sportläge. Detta skulle även ändra tonen/ljudet på avgas på CSL, är det även så på Competition Package? Har sett att man kan efterprogrammera in detta programmet i en vanlig E46 M3 efteråt, ni som har gjort det, märker ni skillnad? 4. Ni som har E46 M3or, vad kör ni för några tider på Knutstorp om man får veta? Helt enkelt, tycker ni att detta är en bra trackday bil samtidigt som den uppfyller kraven för en trevlig weekendbil? Är det något ni tycker man ska titta extra noga på när man letar dessa bilar? Tackar så mycket för svar, Med vänlig hälsning Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
|
Här diskuteras rejsrelaterade BMW-frågor:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Här diskuteras lämpligen "allmänna" BMW-frågor: www.bmwcs.com Bäst att försöka minimera kraftiga allergiska reaktioner från personer som inte är "frälsta" (ännu...) av någon outgrundlig anledning.
_________________ BMW MC-klubben |
||
|
Re:
Tack så mycket Måns, visste inte att det fanns en märkesspecific tråd
Tack så mycket för hjälpen, jobbar mig vidare för frågeställningar där, Mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
|
Tills tråden blir flyttad kan jag försöka svara på 1 och 2.
1) Bilen fungerar riktigt bra till långkörning. Har precis avverkat 130 mil från schweiz till sverige och kände mig knappt trött när jag kom hem. Tuffar på rejält bra och stabilt även i höga hastigheter och det finns gott om kraft till omkörningar även när man redan ligger i 200 på autobahn. Vid bankörning märks det att bilen är tung och med min helt orginal-setup så understyr den en del när däcken börjar bli varma. Det finns dock gott om kraft som man kan använda sig av för att neutralisera beteendet. Det blir också tydligare att bilen vill ha lite större banor där man kan sträcka ut lite. Har bara provkört en lite mindre bana i frankrike än så länge och det blir väldigt ryckigt med tajta kurvor och korta raksträckor. 2) Helt och hållet smaksak. Jag har SMG II och tycker det funkar riktigt bra men även om det känns som jag är en bättre förare med SMG:n så är det inte alltid det roligaste alternativet. Jag saknar ofta hur man kunde leka med lastförskjutningarna i bilen under växlingarna. Det är dock enormt trevligt och kittlar gött i magen när bilen sköter mellangasen när man växlar ner. Motorn svarar väldigt rappt och det blir en härlig pisksnärt av gött ljud
Summa summarum, det är en väldigt bra och rolig all-round bil men ska du köra mycket bana så får du antingen modda en del eller köpa något lättare. Jag kör bana 1-3 gånger om året så för mig funkar bilen bra även original. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
|
Hej David,
Tack så mycket för svar. Mycket informativt och denna information kommer jag att föra vidare. Som jag ser bilen såv erkar den vara en perfekt bil för att avverka milen ner till ringen och sedan köra lite där nere. So du säger så hade jag förväntat mig att bilen understyr lite. Men lite kompirmiss får man ju ha när den ska gå långfärder samtidigt som den ska rulla lite på trackdays. Tusen tack för infon än en gång, Mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Frågor/tips om BMW M3 E46
|
991 besök totalt |