| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Elkylfläkt Tryckande eller Sugande ?
|
4 besök senaste veckan (2819 totalt) |
|
Har haft en kina-elfläkt (sugande) moterad på min kylare som nu är skev o dan. (Bilen i fråga är en bmw e30 325 -87 me org-kylare. Bytte till elfläkt då min org-fläkt slog hål på en kylarslang.) Tänkte att de är bäst att köpa en märkes-fläkt. Men då dök frågan upp. Vad är att föredra på bana sugande eller tryckande? Bilen ska köras till o från banan. Fläken är oftast inte igång under bankörningn. Men måste klara att stå i kö i sommarvärmen. mvh Mathias |
|
Ta den som passar dig bäst ...sugande är lite "bättre", men är man i gränslandet för vad fläkten klarar så är den för liten i alla fall.
Själv gillar jag tryckande.... bättre utrymme i motorutrymmet och så slipper man den där obehagliga känslan att kanske kunna fastna i fläkten om den startar (edit: när man är där o rotar) _________________ Mats Andersen |
|
Re: Elkylfläkt Tryckande eller Sugande ?
om fläkten har en skrud som går ut till sidorna av kylaren så blir det lite sämre med färsklufts tillförsel ut till sidorna om arrangemanget sitter på framsidan eftersom mycket kylluft träffar skruden framifrån sett och kanske smiter ut åt sidorna förbi kylaren. Likaså kan det ge lite avlösning på baksidan av skruden mot kylaren. Då är en helt öppen men stor fläkt bättre om den sitter framför kylaren, möjligen med en ringskiöld runt fläktbladen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
|
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (2819 totalt) |