Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Utvald att delta i Pirelli Ultimate Track Car Challenge!
2270 besök totalt
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Fick en liten överaskning i brevlådan för ett par timmar sen som gjorde mig riktigt glad idag!

Jag har blivit framröstad av tidningen Grassroots Motorsports (superbt bra racingtidning) att delta i deras årliga "Pirelli Ultimate Track Car Challenge - By Grassroots Motorsports"! Det är en officiell Time Attack tävling som kommer utspela sig på Virgina International Raceway, en av dom roligaste banorna i landet redan nu i Juli. Jag har aldrig haft äran att få köra där så enbart det är fullständigt underbart. Dom jobbade tillsammans med Cardomain.com för att hitta intressanter, så det hjälpte ju att man hade bra "poäng" där också antar jag.

Länkar:
2011 Pirelli Ultimate Track Car Challenge presented by Grassroots Motorsports: Grassroots Motorsports Magazine
http://blog.cardomain.com/grm

Några av dom medverkande bilarna:
http://www.cardomain.com/MakeModel/all/all/30

Att bli utvald är en STOR ära så dom bjuder endast in dom snabbaste och mest välbyggda gatbilarna i hela USA, och utav hundratals intressanter, om inte mer, så väljer dom ut 50st. Helt hysteriskt skoj om jag får nu säga det själv!

Bilarna som är med är allt från trimmade Nissan GT-R, Eurobilar såsom M3, Porsche mfl och självklart en och annan Corvette, RX8 och andra jänkebilar. Vissa är rena rama gatlegala racebilar, medans andra är gatbilar som inte skäms för sig på bana! Jag vet ännu inte hur klassindelningen kommer vara, om ens någon, så om jag nu får köra mot en 700bhp 911 Turbo så har jag självklart inga förväntningar på att vinna, men så länge jag är snabbast i min klass, eller med jämförbara bilar (Mustang, M3, Boxster mfl) så blir jag nöjd. Men TRo mig när jag säger att jag kommer satsa allt jag har för att få snabbast tid. Allt eller inget helt enkelt, 2nd place is the first loser

Banan är snabb som attans, många långa rakor och snabba övergångar som borde passa Camaron bra, jag får se till att köra banan ett par ggr på Forza först och kika på lite filmer. Den är 5.26km lång med 17 kurvor att mästra sig runt, höjdskillnader och sen ett par träd också (får se till att försöka missa dom).

Nu återstår endast ett problem innan allt är klart, och det är att jag måste fixa officiell racinglicens innan dess... tur att man har lite kontakter hos SCCA som gör allt dom kan för att hjälpa mig. Måste köra en tävling innan dess för att få den, men OM allt går som vi hoppas så löser det sig redan nästa vecka, håll tummarna för mig! Vore förbannat synd att missa pga en sådan sak :S

Bilen kommer uppdateras lite inför tävlingen också, hur mycket får vi se men ny koppling, kanske en ny diff, och ska försöka få tag på sittriktiga stolar innan dess också. Vore skönt att kasta ut 50kg stolar och samtidigt sitta fast ordentligt i bilen. Måste även köra på gatdäck med en TW på över 200, så nya Nitto NT-05 däck är beställda och jag kommer köra dom på mina nya Forgeline fälgar.

Mina goda vänner på Pfadt Racing har bestä,t sig att flyga ut från Utah för agera lite assistans och crew då dom har två bilar med deras chassi på, mig och en corvette, så det uppskattas STORT.

Uppdateringar kommer i tråden om bilens nya moddar, om och när jag får licensen och även om resan till tävlingen. Det är ju trots allt nästan 300mil tur-retur! Bilfan har ju gått nästan över hela landet efter den här resan. Självklart kommer det även filmas en hel del, både på och av banan.

Avslutar med en liten bonusbild på min best som än en gång kommer få visa vad den klarar av, och även mig själv antar jag! Jag hoppas att allt jag har lärt mig under senaste året verkligen kommer på plats i denna tävling. Wish me luck!

E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Fan vad kul, grattis

Ser fram emot rapport i vanlig ordning med bilder och text thumbs up

www.albertssonracing.se
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Riktigt kul! Men jag har altlid funderat över sådana här evenemang varför dom säger gatdäck med TW över 200 det finns ju en del gatdäck som har mindre som inte är r-däck, och sen är ju r-däck gatlagliga så har inte fattat logiken riktigt .
I vilket fall, hoppas allt löser sig med licens osv och såklart stort lycka till

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ultura skrev:
Riktigt kul! Men jag har altlid funderat över sådana här evenemang varför dom säger gatdäck med TW över 200 det finns ju en del gatdäck som har mindre som inte är r-däck, och sen är ju r-däck gatlagliga så har inte fattat logiken riktigt .
Det finns ju långloppsserier i Sverige mfl som använder TW200 som ett mått på att begränsa prestanda/kostnad.
Annars är ju Hoosier gatlegala i det landet vilket är slicks med en liten rand i.

Då får vi se om GRM har nåt reportage om en långtåkande Svensk så småningom.

CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ultura skrev:
I vilket fall, hoppas allt löser sig med licens osv och såklart stort lycka till

Time Attack reglerna i "gatklasserna" vill ha detta just för att hålla ner hastigheten. Bur är inte krav i lägsta klasserna så det har med det att göra också, samt som Niklas säger en del med kostnaden också.

Tack, jag håller tummarna här också att allt ska lösa sig!

Niklas Falk skrev:
Det finns ju långloppsserier i Sverige mfl som använder TW200 som ett mått på att begränsa prestanda/kostnad.
Annars är ju Hoosier gatlegala i det landet vilket är slicks med en liten rand i.

Då får vi se om GRM har nåt reportage om en långtåkande Svensk så småningom.

Haha ja Hoosier däcken är inget jag skulle vilja köra på till vardags i allafall, lagligt eller ej! T.o.m min R888 låter som faaaaan på gatan.

om allt går så borde det sistnämda bli av! Ska köra bilen tur-retur samt tävla med så det om nåt borde nämnas tycker jag

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag säger bara såhär:

thumbs up

:woot: thumbs up

Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag säger bara såhär:

thumbs up

:woot: thumbs up

Hahahahaha det krävs inte ens en rejsamedlem för att förstå vad du menar

Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006

CobraErik skrev:

Det verkar iallafall ligga nästgårds jämfört med Phoenix...

Lycka till!

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Grattis!! Grymt bra jobbat! VIR har jag också kört ett par helger på och roligare bana får man verkligen leta efter, eller hur? Lycka till! Se nu till att trycka dit en stor svensk flagga på bilen också.

För alla er som inte upptäckt GRM ännu: Besök deras hemsida! Bättre tidning för oss hobby-racers finns inte. Jag upptäckte dem då jag jobbade i USA. Efter att ha tröttnat på att läsa om reportage där den senaste mega-bilen du inte har en suck att ha råd med bara fick testköras lite lugnt och fint på en alpväg någonstans fick jag ett nummer av GRM av en kollega. Började prenumerara direkt och har inte slutat. Kostar en spotstyvel, även för internationella prenumeranter.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

dvorak skrev:
Hoppas du får köra mot denna:

http://www.cardomain.com/ride/3923683/1964-chevrolet-c-k-pick-up

DEN DÄR var stenhård

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Iloper skrev:

Det verkar iallafall ligga nästgårds jämfört med Phoenix...

Lycka till!

Jajemensan, en kort dagstur bara

dvorak skrev:
Hoppas du får köra mot denna:

http://www.cardomain.com/ride/3923683/1964-chevrolet-c-k-pick-up

Helt underbart bygge det dära! Har sett den köra och den rör på sig riktigt bra för ett 50 år gammalt ladugård

Torkel K skrev:
Grattis!! Grymt bra jobbat! VIR har jag också kört ett par helger på och roligare bana får man verkligen leta efter, eller hur? Lycka till! Se nu till att trycka dit en stor svensk flagga på bilen också.

För alla er som inte upptäckt GRM ännu: Besök deras hemsida! Bättre tidning för oss hobby-racers finns inte. Jag upptäckte dem då jag jobbade i USA. Efter att ha tröttnat på att läsa om reportage där den senaste mega-bilen du inte har en suck att ha råd med bara fick testköras lite lugnt och fint på en alpväg någonstans fick jag ett nummer av GRM av en kollega. Började prenumerara direkt och har inte slutat. Kostar en spotstyvel, även för internationella prenumeranter.

om du har några tips på bana så tages det tacksamt emot Kommer sitta och plugga filmer, spårval och spela lite TV-spel varenda kväll nu! Svensk flagga vore ju lite skoj faktiskt, får köra en flagga bredvid förarnamnet på bilen kanske?

GRM är verkligen en av dom bästa tidningarna, sjukt intressant att läsa då det verkligen handlar om rejsing på en vanlig entusiasts nivå. Har prenumererat i ett år nu och det har blivit favvoläsningen.

/Erik

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

CobraErik skrev:

Time Attack reglerna i "gatklasserna" vill ha detta just för att hålla ner hastigheten. Bur är inte krav i lägsta klasserna så det har med det att göra också, samt som Niklas säger en del med kostnaden också.

ok, då förstår jag, fast kostnad köper jag inte, man får ju lägga ut lika mycket på snabba gatdäck som r-däck , det andra köper jag dock, en rejält masserad bil utan bur med r-däck kan ju gå ruskigt fort, och händer det nått då så är det ju klart, gatdäcken begränsar ju såpass mycket faktiskt, tänkte faktiskt inte så långt

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ultura skrev:
... fast kostnad köper jag inte, man får ju lägga ut lika mycket på snabba gatdäck som r-däck ...
Det är inte bara däckskontot som ökar när du byter till klibbigare däck. Går du hela vägen till slicks så är det mer än en sak som måste bytas/utvecklas för att dra maximal nytta av det. Lite stelare gummi gör det mindre självklart att du tjänar massor på extrem chassiutveckling (det blir nästan lika "fel" oavsett ). Men naturligtvis skadar det inte att optimera, kolla med TW200-teamen i MSLS tex.

Men "the sky is the limit" när det gäller utgifter för bilhobby oavsett, men eftersom däcken är det enda som jobbar mot asfalten så kan man ofta begränsa vansinnet med att kräva stelare gummi eller begränsat antal däck per säsong (om vi nu tar det generellt, inte bara kostnaderna för en liten träff, där begränsning av antalet däck inte ger nåt, oftast).

Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Shit va kul!! Grattis och slå världen med häpnad!!

CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Puppan skrev:
Shit va kul!! Grattis och slå världen med häpnad!!

Ska göra mitt bästa! Fortfarande en fråga om licensen men det hoppas jag löser sig snart :S

Din bil hade nog varit en vinnarbil i den här tävlingen f.ö.!

Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Heja Eric
Du verkar göra det mesta rätt.
Lycka till.

Bilder o videos
Utvald att delta i Pirelli Ultimate Track Car Challenge!
2270 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande