Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3179 besök totalt |
Jag tror att någon form av avgift för access till rejsa.nu, läsa och skriva, skulle lösa ev. problem. Jag tror också det blir gemytligare när det inte är så stort och hela världen kan läsa våra funderingar/lösningar.
För att snärja nya skribenter, ej chattare, kan t.ex. FAQ-forumet göras tillgängligt för allmänheten. _________________ /Klas Pihl |
||||
![]() man får väl helt enkelt skriva i reglerna (eftersom alla läser dem så noga! ![]() corner-carvers forumet (den amerikanska motsvarigheten till rejsa) är betydligt hårdare på regler än vad rejsa är, något som kan verka lite tråkigt, men det fungerar mycket bra! förekommer aldrig några trådar om bruksbilfrågor eller dyl... |
||||
Håller med om att det låter bra! Men hur ska vi få det att verkligen fungera så? _________________ ![]() |
||||
Banåkarforum är väl bra. Det anger vad som menas. Där kan vi diskutera hur FÖRAREN får bilen att hålla sig kvar på banan, samt hur BILEN SJÄLV kan hålla kan hålla sig på banan. Två huvud frågor som hänger ihop. Ett sån här avdelning tror jag med automatik håller sig i ordning.
Ett teknikforum på raden under kan väl vara rimligt. Bilen måste ju ha en motor, och bromsar mm. Och dessa saker ligger ju en banåkare mycket nära, även om det inte blir till ett självintresse i särskillt hög grad. Det skiljer ju rätt mycket på en banmotor och streetrace-dragrace motorer. Jag har inte upplevt att det förekommei särskillt mycket annat än bantrimmning på rejsa. Det glider in folk efter hand men dom ansluter sig till rejsaintresset. Det är väl toppen att rejsa tjänar ett sådant syfte, även om det till en början blir lite ovidkommande diskussioner. Det händer att frågeställningar lutar lite åt "stukhållet" och att man har lite annat än tanken att åtgärderna bara ska tjäna syftet att bilen skall göra bra i från sig under en viss omständighet. Men det är en personlig utvecklinsfråga där man befinner sig på en gradskala. Huvudsaken att viljan pekar åt rätt håll. Bilmärken är inget annat än en "sortbeskrivning" och är bra som angivelse för vad man håller på med eller vilka delar som passar. Bara vi slipper ikondyrkan. Det är uppenbart mycket folk som vill ventilera teknikfrågor och för att banåkaravdelningen ska få nytt blod så den biten utvecklas så behövs att många känner sig välkommna. Kan vi bara hålla isär diskussionerna till lämpliga avdelningar så slussas deltagarna upp i diskussionsgrupperna mer och mer. Det blir nog ett litet "socialt" arbete för Magnus, men det ger nog mycket tillbaka. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det tycker jag skulle vara en jättetråkig utveckling. Jag vet flera som läser och lär utan att vara registrerade, då de kanske tycker att de inte tillför nåt, inte vill skylta med sitt namn, inte vill dras in i postarberoendet ![]() om det är bandbredden som är det stora problemet så kan det ju lösas med en extern server. Men som jag förstått det så är inte Magnus så intresserad av det, eller? Det innebär förstås en massa nackdelar vid problem eller då man vill stoppa in lite nya funktioner, etc.. En rätt konfigurerad Unix-server med Apache och PHP går väl visserligen i stort sett aldrig ner utom vid hårdvarufel, men just det där med egna funktioner är ju ett problem. Själv är också alltid bäste dräng! ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
om man nu skulle haft betaltjänst, kunde ju hela forumet varit gratis att läsa, men om man vill regga sig o posta hade det ju kunnat kosta?
Symbolisk månadsavgift ? |
||||
jag tycker inte en betalmodell är rätt väg att gå. bättre med raka och lättfattliga regler.
dessutom kan man ju kväva inlägg med att ignorera att svara eller helt enkelt hänvisa till annat forum. om vi alla "stammisar" hjälper magnus med att ha koll på vad som diskuteras och kanske snällt tillrättavisar personen. och är man tveksam om legitimiteten kan man skicka ett pm till ngn av "poliserna" för deras vetskap. jag tror att detta löser sig med tiden om alla hjälper till ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Dude:
Det där var ju en riktigt bra idé, om inte den bästa.. Att kväva inläggen. ![]() Det är väl ändå en viss"kategori" personer som skriver om bruksbilar etc.. (Inkl mig själv är jag rädd ![]() ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Jag tycker att ett teknikforum är motiverbart.
Det finns forum för däcksval, körteknik och Ringen och dessa kunde också egentligen platsa under Banåkaforumet, men har ändå begåvats med egna forum. Men ett sådant forum skulle förstås bara få handla om rejsbilar, dvs som det är nu, fast med teknikinläggen i ett eget forum. Jag tror det skulle bli överskådligare då. _________________ William Ekström |
||||
Ja! Teknikforum för rejsbilar. ![]() Eftersom jag själv bygger rejsbil (obs inte räserbil) och har begränsad erfarenhet av det, har ju jag lutat mig rätt mycket mot det kollektiva vetandet här på forumet (och en viss annan person som dagligen blir bombarderad med nya, dumma frågor ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag har hållit truten (för en gångs skull) tills nu.
![]() Håller med Westfield här. Ett separat teknikforum får jag nog ändå rösta för tror jag, eftersom det är svårt, för en novis som jag, att få tag i rätt information på andra håll. Jag lutar mig väldigt mycket mot forumets erfarenheter och kunskaper när jag väljer uppgraderingar/modifieringar till min busbil. Erfarenhet av specifika saker som bromsbelägg, bussningar, stötdämpare och annat är väldigt svårt att få grepp om på andra forum där folk exempelvis tycker att "Bremboskivor är skitbra för det har jag på min bil och det går fortfarande att låsa bromsarna". Riktiga svar på viktiga frågeställningar när det gäller seriösa banåkasaker är väldigt svårt att få tag på på annat sätt än rejsa tycker jag. Det säger väl också ganska mycket om den, för mig, helt totalslående kompetens och all erfarenhet som finns samlat på detta forum och hur ovärderligt det är för sådana som mig som är så pass färska i gemet s.a.s. Mina treåfemti (50 cents). ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Men det platsar ju klockrent här i huvudforumet (äh... banåkaforumet heter det ju nu :-) Det är mer när det är frågor som tex stötdämpare eller fläktrem till en Golf som aldrig kommer köras på bana som det blir lite menlöst o tråkigt IMo. _________________ ![]() |
||||
Den sortens frågor platsar väl inte ö.h.t. här (nånstans) och brukar ju rätt snabbt bli avklarade eller "utfrysta" utan svar? Jag trodde i min iver att "teknikforum" var för rejsbilar och inte vardagsbilar. Tekniska frågor om rejsbilar platsar som vanligt i "huvudforumet" a.k.a. Banåkarforum? Då är ju allt som det varit tidigare och Dudes förslag om utfrysning av "vardagsbruksbilsfrågor" verkar väl bra då. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Då är vi helt överens! Kanonbra! Ber om ursäkt om jag missuppfattat någon. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ja...det håller jag med om. Vi är ju inte en samling otrevliga individer som sysslar med mobbing, utfrysning och allmän anarki direkt. Jag menade det som en mjukare form av tillrättavisning av typen "Det kanske inte är ett lämpligt ämne för det här forumet, var snäll vänd dig till ett märkesforum för XX märket, länk finns längst upp på denna sidan." Typ nåt sånt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Trots allt får man väl räkna med att det spretar iväg åt olika håll i ett forum med numera ett antal hundra användare. Alla frågor och ämnen är inte alltid hundraprocentigt relevanta, men det är väl smällar man får ta ibland. Därmed inte sagt att det får fara iväg hursomhelst. Med andra ord, var snälla mot dem som även ställer "dumma" frågor.
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3179 besök totalt |