| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
var kan man hyra bilsläp 1320kg?
|
1, 2 >> 21084 besök totalt |
|
vad ska jag hyra för släp så jag klarar mig med b-kortet? samt VAR i sthlm hittar jag ett sånt? enda är att evon väger 1451kg uppvägt på Cornerweight på JRM... här är mina siffror på dragbilen ( V70 D5 2007) : Skattevikt, kg: 1660 Totalvikt, kg: 2180 Tjänstevikt, kg: 1660 Max släpvagnsvikt, kg: 1800 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1320 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3980 Max lastvikt, kg: 520 Kopplingsanordning 1: KULA Traktorsläp: 0 här är mina siffror på bilen (Mitsubishi Evo9 2007) som ska stå på släpet: Skattevikt, kg: 1540 Totalvikt, kg: 1890 Tjänstevikt, kg: 1540 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1540 Max lastvikt, kg: 350 Traktorsläp: 0 |
||||
|
Re: var kan man hyra bilsläp 1320kg?
Det kommer aldrig att gå eftersom du max får dra en vagn på 1320 kg efter volvon med b-kort de hyrvagnar som är 1300kg brukar få lasta 790kg. Iom att du bara har b-kort kommer du aldrig att få ha en sammanlagd bruttovikt högre än 3500kg Inte ens om du har be-kort kommer det funka med volvon iom att den får dra max 1800kg & det finns inga 2tons biltrailer som endast vägen 350kg. (1450kg evo + 350kg släp = maxvikten 1800kg) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Den allmänna rekommendationen i detta fallet brukar väl vara att hyra en biltrailer reggad för 1300kg totalvikt, och köra med överlast (med ett släp med tot. vikt över 1350kg blir det som bekant olovlig körning = körkortet kan ryka). För att du ska kunna få böter så behöver ekipaget först vägas, dvs risken för böter minskas något. I detta fallet kan det vara lämpligt att ta av reggskyltarna på Evon så att polisen inte lika enkelt kan kolla bilens vikt.
För att detta ska vara hyfsat trafiksäkert bör släpvagnens konstruktion klara att lasta 1400-1500kg, men det klarar nog de flesta släp, tom enaxlade. Du bör med andra ord helst leta efter tvåaxlade släp som är reggade som 1300kg totalvikt. Något jag tror kan vara svårt att hitta., vad säger ni andra? Annars så kan du ju hitta ett tvåaxlat 1500 släp, det är nog lite lättare att hitta, och köra v70:n på släpet... _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||||
|
Det enda lagliga B-kortsalternativet som jag kan komma på är biltransportbil för B-kort som får lasta 1450 kg, det borde finnas (3500 kg totalvikt ger utrymme för 2050 kg tjänstevikt vilket borde räcka). Men då får du inte med dig Volvon.
För att köra en 1540kg bil på släp behöver du i praktiken BE kort och en dragbil som får dra 2 ton på BE. Det sorterar bort de flesta vanliga bilar förutom Suvvar. Finns dock vissa biltransporter som får lasta 1500kg på B kort.
Men lite kul att Evon på släpet har högre släpvagnsvikt på B kort än dragbilen pga att den är lättare
De flesta släp som man får hyra är 1500 eller 1300 kg släp men släpen i sig väger en del så de får lasta betydligt mindre än så. Är generellt sätt svårt att köra bilar tyngre än ungefär 1200 kg med B kort då få bilar får dra mer än 1500kg släp på B kort och släpen i sig väger några hundra kg. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Ett vanligt tvåaxlat "mack-hyrsläp" av boggi-variant (som ju är det enda rimliga hyrsläpalternativet i detta läget) har en tjänstevikt på 600kg. I verkligheten kanske 20kg mer med spännband och klossar... Det enda sättet att fixa detta är ju som skrivits ovan att ordna E-kort och byta till en dragbil som får dra 2100kg eller mer. Värt att notera är att "mack-hyrsläp" av boggityp finns med olika totalvikter. Vissa har totalvikt 1800 eller 2000kg och tjänstevikt 600kg. Då går det ju inte heller eftersom EVo'n väger för mycket. Det gäller att hitta ett hyrsläp som är typat för att lasta t.ex. 2500kg. Man ser ju ofta mack-hyrsläp lastade med normalstora bilar som dras av t.ex. en V70. I de flesta fall olagliga kombinationer även med E-kort. Max laglig last i det läget är ju strax under 1200kg. De flesta normala banåkabilar är lite för tunga. En tom lättad E30 kanske kan ju kanske funka att släpa lagligt... Det är alltså typ SUV och E-kort som gäller om man ska dra lastat bilhyrsläp lagligt.
|
||||
|
Re:
varken okq8 i skvaltan eller staoil brunn har sådana släp som jag efterfrågat..
|
||||
|
Re:
Nej, dom hade bara 1500kg kärror, men de var för b-kort lovade han.... Kan du se på ngt gammalt kvitto vilket regnr det var på den kärran du hyrde? |
||||
|
Ær bortrest på jobb just nu så jag har tyværr inte tillgång till kvittot på en vecka.
Men det var nog den hær jag hyrde: http://www.okq8.se/privat/pastatione //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
|
Re:
nej dom har inte 1300-vagnar, du har blivit lurad kan man säga...
|
||||
|
Re:
Vill inte påstå att jag direkt blivit lurad.. Min bil væger 1600 så det var overlass hursom helst..
Men vad gor man då man bara MÅSTE transportera..?
_________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
|
Re:
Ringer bärgare eller hyr ett släp som bilen får dra och plockar av plåtarna på bilen på släpet. Sen hävdar man bestämt att bilen på släpet visst väger under det som släpet får lasta.
Men det blir ju ganska genomskinligt när bilen på släpet är tyngre än vad dragbilen får dra. Släp väger ju en del. Är inte helt enkelt att släpa lättare bilar med B kort heller om man har en dragbil med släpvikt under 1500kg. Då måste man hitta en 1300-1400 kärra hyrsläp vilket inte är helt lätt alla gånger. Som v40:n med Seven här i tråden. V40 får dra 1400kg och troligen är det en 1500kg kärra dvs olovlig körning om föraren inte har BE kort. Nu väger ju en seven ganska lite så det hade ju funkat med ett 1300 släp också. Bogsera fungerar också om man har strul med motorn eller växellådan och behöver flytta bilen. Eller så hyr man en biltransport som får lasta 1500kg på B kort.
Sist jag körde min bil på släp hyrde jag ett 1500kg släp på OK och drog med en Volvo 850 kombi som får dra 1500kg. Kärran fick lasta strax under 1000kg vilket fungerar med tjänstevikten på min bil som är 940kg. Men det är på håret att det fungerar och då är min bil relativt lätt jämfört med många andra bilar. Det är lite konstigt att det är tjänstevikten som räknas på bilen på släpet då tjänstevikten inkluderar förare. Vid närmare eftertanke hade jag lastat in lite verktyg och annat jox i bilen på släpet, detta borde ju också kunna resultera i överlass nu när jag tänker efter. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Hoppsan... När jag drog bilen hem från Malmö blev jag omkörd av en Mc-polis men han påpekade bara att jag nog inte borde prata i telefon och köra i 95km/h... då hade jag tur med andra ord..
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
...fast ett Lööve LB 2000 är riktigt nära. Dom har en tjänstevikt på 390kg... Dom där alusläpen är fjäderlätta men prislappen är ju också helt sjuk... _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
|
Re:
Jag har inte det problemet, min Cheva Pickis får dra 3850kg med E-kort så for mig blir det endast ett par hundra kg overlass på slæpet..
_________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
|
& gissningsvis inget man kan hyra var som helst tyvärr. Då jag själv endast har b-kort har jag hittat en vettig kombo. Gammal volvo 850 kombi som får dra 1510kg på b-kort & ett Trailer gruppen BV1500 släp med tipp som får lasta 1100kg. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Blir inte klok på detta med släpdragandet...
har läst, klurat och räknat.. Dragbil: Honda Accord med följande enligt regbevist: Max släpvagnsvikt, kg: 1400kg Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500kg Bilen som ska dras: Honda CRX som enligt de vågar jag provat, väger precis UNDER 1000kg. Trailer är ju då någon form av hyrtrailer... Finn det lämpligt släp som gör det lagligt för mig att dra denna kombination på endast B-kort? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 21084 besök totalt |