Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torrsump.. How to!
2 besök senaste veckan (3094 totalt)
REVOtech
Växjö
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Torrsump.. How to!

Hej ni..

Har hamnat i en sits där jag måste bygga mitt första torrsump system till en SAAB 2.3 motor.

om vi börjar lite basic. Vad behöver jag? lite grundprinciper och lite tips hade varit väldigt vänligt.
Har lite dålig koll på detta ämnet om man säger :P

Uppskattar all hjälp. Länka gärna ifall ni vet bra trådar mm..

Mvh
Martin

Forshaga
Här sen Dec 2002

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
REVOtech
Växjö
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Sedär ja. Mycket bra.. Tack tack

Växjö
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Däremot är jag inte riktigt med på de tre SCAVIN längst till vänster. Vad tusan är de till? Eller är de ifall man vill koppla in annat?

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Revotech skrev:
Däremot är jag inte riktigt med på de tre SCAVIN längst till vänster. Vad tusan är de till? Eller är de ifall man vill koppla in annat?

Du har flera olika "sugpunkter" på motorn, på bilden sitter det tre i oljetråget och en i toppen. Antalet "sugpunkter" varierar med pumpen du har och behovet hos motorn.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har två sugpunkter i det lilla tråget som är på min motor (4 cyl 2L sugmotor) samt alla ventileringar i toppen pluggade så pumpen skapar undertryck i vevhuset. Det är normalt på vanliga stående 4-cyl maskiner men visst kan det variera med din applikation.

REVOtech
Växjö
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Det här kommer kräva mer huvudkli än jag räknat med..

Men det ska väl gå att lösa detta med.

Så man klarar sig inte på att suga ut oljan på bara ett ställe i botten och trycka in den i ett ställe lite högre upp haha.

Nu är jag på semester så kan inte kolla över motorn lite närmre hur det ser ut. Men ska göra det och återkomma med mina tankar !

Stockholm
Här sen Jun 2004

Plugga för vakuum i motorn bör man bara göra om pumpen klarar att hålla ett undertryck över hela motorns register. Det är inte nödvändigt alltid att suga från toppen utan går i många fall bra att ta endast från tråget (på flera punkter iof).

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Revotech skrev:
Det här kommer kräva mer huvudkli än jag räknat med..

Men det ska väl gå att lösa detta med.

Så man klarar sig inte på att suga ut oljan på bara ett ställe i botten och trycka in den i ett ställe lite högre upp haha.

Nu är jag på semester så kan inte kolla över motorn lite närmre hur det ser ut. Men ska göra det och återkomma med mina tankar !

Trollspeed brukar köra med en pump med tre sugsektioner för de Saab motorer de bygger för rallycross och liknande. De använder två steg för att hantera två cylindrar var i vevhuset, det tredje sugsteget vet jag inte riktigt var de placerar men möjligtvis turbo och/eller topp.

Citera
Skruva banåkabil
Torrsump.. How to!
2 besök senaste veckan (3094 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande