Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (56724 totalt) |
Motto: Mycket vill ha mer..!
Kompressormatningen dög inte så jag kände att nu var det dags att öka "trycket" lite OBS: 2012års uppdateringar börjar -> här 2011 recept: Precision PT7175 Billet BB Precision 46mm Wastegate HPF Turbogrenrör 4" rostfritt avgassystem Hemmasmitt aluinsug i 4" & 5mm material. Konas ner till 3" för tryckrören Intercooler á fjollig version(600x300x115). PPF Blackline 75mm Dumpventil PrOEFI 128 Plug and Play system: Bränsletrycksgivare oljetrycksgivare Kyltempstrycksgivare Mapsensor Lufttempsensor Avgastempsensor Bredbandslambda Avgasmottryckssensor Flexfuel sensor (Mäter etanolhalt och tempratur) Canbusdisplay 5stegs Boostcontroller som man justerar via ratten (farthållarn) Soppasystem: E85 Nuke Blackline 10 micron filter 2x Bosch 044 pump 6x Bosch 1700cc spridare Nuke performance Blackline regulator Nuke Fuelrail Blackline Nuke Blackline y-kors Egengjord Catchtank i Rostfritt på 4L. Kopplingar och slangar blir att ta ifrån Hydroscand. Ny växellåda för iår. Gamla for 3ans synkring på när man skulle försöka få i växeln utan koppling... *doh* HPF Steg2 feramisk koppling och tryckplatta Förstärkning av infästningen till bakvagnsbryggan. Bilsten 3 vägs race suspension med seperata reservoarer. Ledlagrade överallt samt justerbara droplänkar. Solida motorfästen och växellådsfästen. Blir att köra försiktigt i sommar, läs osprättad motor, så man får bränna upp dom däck man har på lager. Sedan får man göra lite större kirurgiskt ingrepp till vintern med kompsänkning och översyn av lite andra saker. Samt blir det nog inköp av en ny diff. Lutar emot Drexler eller OS Giken samt då DSS drivaxlar. Blir att krama ur det som går till 2012 ur turbon. Eventuellt också lustgas om jag hittar någon bra lösning på stålfodra blocket. Bild från 2010: Bild från 2011: Lite mer bilder som uppdaterats under byggets gång(Blir en heldel bilder tyvärr : _________________ David Andersson |
|
Jäkligt snyggt arbete! Synd att du inte kan köra med lägre kompförhållande redan från början, "Ta det lugnt" och sånna här byggen går ju lixom dåligt ihop.
_________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
Ska oavsett göra rätt radikala ändringar på bilen till vinter så då ska motorn oavsett ut. Och då passar jag på att gå igenom motorn.
Går köra rätt safe och ändå rätt bra med effekt fastän man har orginal bottendel. 6-700 shetlands ponnysar ska inte vara något problem. Men det har uppstått ett annat problem... För ett tag sen skickade jag tillbaka kabelhärvan till sprutet pga kontakterna till org styrbox var monterad fel. Nu när jag får tillbaka härvan så fattas kablar å kontakter för att koppla in avgastemp, insugstemp & givare, kylartryck & givare, flexfuel, oljetryck och boostcontrol solenoiden. Så sommaren verkar VÄLDIGT mörk för m3an just nu... Och jag som var så laddad för Mo i rana körningen i augusti _________________ David Andersson |
Äntligen har man fått tillbaka kabeln till digitalkameran så här kommer en rätt stor update. Har dock legat på latsidan med bilen på grund av det OTROLIGT fina vädret vi haft. Men lite har man lyckats göra iaf. Enda som fattas nu är att fylla i dra el till 2 relän, fylla kylarvätska samt göra halva avgassystemet.
Varning för MÅNGA bilder: _________________ David Andersson |
Fan vad fint!
Funderar starkt på en e46 turbo som nästa projekt, bra byggda från början! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
m3 e46 turbo =
det de flesta kompressorbyggen/byggherrar har gemensamt är att de bygger om och satsar på turbo som överladdare istället. rätt byggt och styrt så kommer en s54 att orra på riktigt hårt från tidig botten. Ärtan på ppf har bevisat det om och om igen. _________________ Sammy Lundin |
Jo turbo är helt klart rätta vägen att gå tillsammans med ett avancerat sprut.
Bygger bilen så den ska ha så bra respons som möjligt och då hade jag tänkt att inte kompsänka den så kraftigt som alla andra gör. Rullade en E30 med S54 turbo på gatebil mantorp iår och den körde på e85, 10 i komp och laddade 1 bar. 750rwhp hade den också med en ruskig jävla respons. Blir nog att köra på 9.5 i komp och kanske försöka få ut lite mer toppeffekt då turbon min klarar av en hel del. _________________ David Andersson |
min m3 e30 med s14 maskin hade nästan 700whp med 9,0:1 i komp och precision sc6262 bb billet vid 1,65bars ladd. e85 i tanken.
så va inte rädd för högt kompförhållande när du har e85 och fint motorstyr. blir det grabbarna i avesta som ska mappa så kommer du få precis vad du önskar. _________________ Sammy Lundin |
Konorna till plenumet är dom köpta lr hemmagjorda?
Skulle passa mig som en handske _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
Sry förklarade nog lite tokigt
tänkte mer på själva "trattana" Har sett i fullradie innan men det vill jag inte ha,dessa hade varit bättre pga platsbrist Ledsen för OT Sjukt grymt bygge är det ivf men det vet du nog redan _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
_________________ David Andersson |
Efter många om och men samt en underbar flickvän som haft lite överseende på sistone så har bilen börjat röra på sig!
och vad kan man säga om registret.... BÄTTRE än med kompressorn jag hade tidigare!!!!! Fy faaaaaaaaan vad perfekt val av turbo man gjort när det kommer till respons vs effektkurva. Är ändå kvar lite problem som typ att den går in i felsäkert läge och det är org sprutet som stänger spjällen. Ska in på Bmw idag och läsa av felkoder och se vad tusan det är som gör det. Samt är det lite fortsatt mappning kvar för att få till accel enrichment å lite sånna saker. Men bilen rör iaf på sig och riktigt jävla bra med tanke på att det är 0.6bar ladd! Video: Ses bäst i 720p då den är filmad från en HTC http://www.garaget.org/video/... Edit: länken borttagen då rejsa inte vill bidra till att sprida gatbus... /mod Attackstance 2011 _________________ David Andersson |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (56724 totalt) |