Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Funderingar kring bakvagn
1978 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag håller på att konstruera bakvagnen till mitt bygge och har ngr funderingar. Jag kommer att använda dubbla A-armar och tyvär så blir det lite för dyrt med uniballs överallt så jag tänkte bygga och använda sk Ledlager men jag vet inte vart jag får tag i dessa, flera jag ringt vet inte vad det är så jag skulle vilja ha ngt art nummer så man får tag i dessa. Sedan var min fundering hur mycket man behöver kunna ljustera i bakvagnen? Dvs Camber givetvis men ska man kunna ställa toe in oxå? detta avgör ju nämligen lite vilka leder man kör uniballs i och vilka som få ledlager. En annan fundering gäller längden på bärarmarna, finns det ngr generella regler och optimal längd eller?

Tack på förhand

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Funderingar kring bakvagn

Längdförhållandet hänger lite på vilket förhållande som du har i framvangnen.
Men en bakre övre A-arm som är 0,75 x undre armlängden kan passa.
Längden hänger mycket på utrymmet. Vidare kan vi för att få en grov bild av det hela säga att om undre armen är paralell med marken så ska den övre armen luta uppåt -utåt bilen. Detta för att få camber kompensation av lämplig mängd vid krängning. Hur mycket är även det en balans med framvangnen.

Du måste kunna justera toe. Några mm toe in gäller samt att det ska justeras mot mitten på bilen så den spårar.
Göran Malmberg

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag brukar köpa mina uniballs och ledlager från Andersson engineering 013/133983 el www.chassi.nu där finns lister med mått o dyl
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Längdförhållandet hänger lite på vilket förhållande som du har i framvangnen.
Men en bakre övre A-arm som är 0,75 x undre armlängden kan passa.
Längden hänger mycket på utrymmet. Vidare kan vi för att få en grov bild av det hela säga att om undre armen är paralell med marken så ska den övre armen luta uppåt -utåt bilen. Detta för att få camber kompensation av lämplig mängd vid krängning. Hur mycket är även det en balans med framvangnen.

Du måste kunna justera toe. Några mm toe in gäller samt att det ska justeras mot mitten på bilen så den spårar.
Göran Malmberg

Jag ska nog ta och köpa din bok finns allt det om bärarmars längd osv beskrivet där? samt fjädringsgeometri.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Bert Svensson skrev:
jag brukar köpa mina uniballs och ledlager från Andersson engineering 013/133983 el www.chassi.nu där finns lister med mått o dyl

Det stod en hel del om uniballs men inget om ledlager bara en bild samt att de hade dessa i sitt sortiment det blir väl till att ringa och höra efter.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Ledlager och uniballs är väl typ samma sak?

Wibergers beteckningar ger

Länkhuvud:

Länklager:

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Cooper Killen skrev:

Jag ska nog ta och köpa din bok finns allt det om bärarmars längd osv beskrivet där? samt fjädringsgeometri.

Det finns med angivet i lämplig proportion. Men du måste titta på förklaringarna i sin helhet eftersom det är ett samband med andra faktorer. Men du kommer fram till hur det ska vara.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Men du kommer fram till hur det ska vara

Hmm, ursäkta stydigheten men allt är en krompromiss pga att man får olika viklar på hjulen som är bra och dåliga vid olika fall typ ax, broms och sväng. Är det optimalt för en grej så blir det pannkaka för nästa.
Så det gäller att optimera kompromissen, fint va????
Var jag en negativ jä.... nu????

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Westfield skrev:
Ledlager och uniballs är väl typ samma sak?

Wibergers beteckningar ger

Länkhuvud:

Länklager:

men ett länklader och ett ledlager är inte samma sak, och det är ledlager som jag söker

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Hmm, ursäkta stydigheten men allt är en krompromiss pga att man får olika viklar på hjulen som är bra och dåliga vid olika fall typ ax, broms och sväng. Är det optimalt för en grej så blir det pannkaka för nästa.

Jo visst e det så om man inte bygger a'la mercaconceptbil med datorstyrd camber men jag börjar bli lite klokare på dethär så vi får se hur det blir.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Cooper Killen skrev:
fuling skrev:
citat:

Jo visst e det så om man inte bygger a'la mercaconceptbil med datorstyrd camber men jag börjar bli lite klokare på dethär så vi får se hur det blir.

Nu ska jag läxa upp Fuling. om det inte framgår så du får till det, så kommer jag att svara på dina frågor tills det framgår.
Göran Malmberg

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
ok här kommer fler funderingar!!

Vad är "bäst" när det gäller bärarmar bild 1, 2 eller 3? Hur bör man placera dämparen? det röda strecket simulerar dämpare. jag hade tänkt att bygga med samma längder och geometri både i fram och bakvagn, dock så måste jag ha ganska korta bärarmar, finns det ngn "lag" som säger hur korta man kan bygga de som kortast?

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Finns det inte plats så finns det inte plats, inte så mycket att göra nåt åt. Vinkelförändringarna blir lite större vid korta bärarmar, men nån absolut gräns finns nog inte, utan det blir sakta sämre.

Angående ledlager så heter det i SKF:s katalog "spherical plain bearings" på utrikiska och just ledlager på svenska. GE 10 E heter "Steel-on-steel spherical plain bearings" på engelska och "helstålledlager" på svenska och är alltså ett M10 ledlager helt i stål. Kostar 98.20 + moms, enligt prislistan. Motsvarande M10 helstålslänkhuvud(uniballs), SI 10 E, kostar 248.64 + moms. Heter förresten "Steel-on-steel rod ends" på utrikiska. Nu är det ju inte säkert att du vill ha just helstålsmodellen, men som exempel på vad det kan heta.

#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cooper Killen skrev:
ok här kommer fler funderingar!!

Vad är "bäst" när det gäller bärarmar bild 1, 2 eller 3? Hur bör man placera dämparen? det röda strecket simulerar dämpare. jag hade tänkt att bygga med samma längder och geometri både i fram och bakvagn, dock så måste jag ha ganska korta bärarmar, finns det ngn "lag" som säger hur korta man kan bygga de som kortast?

nr 3 med en vinklad övre bärarm thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Alltså typ såhär?

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
AndersY skrev:
Finns det inte plats så finns det inte plats, inte så mycket att göra nåt åt. Vinkelförändringarna blir lite större vid korta bärarmar, men nån absolut gräns finns nog inte, utan det blir sakta sämre.

Angående ledlager så heter det i SKF:s katalog "spherical plain bearings" på utrikiska och just ledlager på svenska. GE 10 E heter "Steel-on-steel spherical plain bearings" på engelska och "helstålledlager" på svenska och är alltså ett M10 ledlager helt i stål. Kostar 98.20 + moms, enligt prislistan. Motsvarande M10 helstålslänkhuvud(uniballs), SI 10 E, kostar 248.64 + moms. Heter förresten "Steel-on-steel rod ends" på utrikiska. Nu är det ju inte säkert att du vill ha just helstålsmodellen, men som exempel på vad det kan heta.

OK och följdfrågan blir, vart köper jag dessa lager och finns det bättre och sämre dvs ska jag ha ett stål mot stål eller finns det alternativ?

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
dude skrev:
thumbs up

Har du hittat ngt artikelnummer ännu på ledlagren som du använt till speedstern?

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Cooper Killen skrev:
AndersY skrev:

OK och följdfrågan blir, vart köper jag dessa lager och finns det bättre och sämre dvs ska jag ha ett stål mot stål eller finns det alternativ?

Momentum säljer SKF, håller bl.a. till i Solna tror jag: www.momentum-industrial.com
Vad du skall ha för lager vet jag inte, men det är kanske bättre med mer underhållsfria än stål-stål.
Bäst att vänta på dude, han är visst och hälsar på Sörpan just nu.

#24, #64, #88
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Bäst att vänta på dude, han är visst och hälsar på Sörpan just nu.

Nja, det var jag som hälsade på dude, annars var det rätt!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
1978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande