Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga banbil av Volvo kombi
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7565 totalt)
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare

Hej

Till att börja med är jag inget troll och för det andra så hörde ni rätt. Kör i dagsläget Ford, men den är påväg bort.
Jag är lite av en Volvotok och tänkte bygga banbil snart.

Tänkte bygga antingen på en 850R eller en v90 med 2,5 eller 3,0 liters sexan. Då till mina funderingar. Volvosexorna låter som BMW sexor fast inte lika vässade. Det borde finnas potential iaf att vässa upp dom till 300 sughästar? Eller ska man ha i en BMW 6a?

Kom gärna med tips och funderingar. Såga gärna också. Vill gärna ha mkt matnyttiga tips. Vad som går sönder, vad som är bra. Helst inga kör ej Volvo kommentarer dock. Det har jag polare som sköter

Mvh / Theo

Västkusten
Här sen Okt 2007

Kul idé!

En V90 med wankel turbo vore grymt att se, med wankel så långt bakflyttad som det går bör det kunna gå att få ordentligt sväng i V90n. thumbs up

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Ja, rolig ide. Fast jag vill ha det så enkelt koncept som möjligt.

Frågan är somsagt hur mkt mos det går att kräma ur 2,5 respektive 3,0 liters motorerna utan att överladda. Är motorerna bra byggda? Jag menar en Volvo kan ju rulla hur långt som helst, men vad händer när man börjar trimma.
Finns det färdiga delar. Exempelvis Insug, Kamaxlar osvosv.

Är 1100kg - 300hk rimligt att kunna uppnå? Sen när man har kommit dit och inte längre kan slipa tider, då ska det i mer, men det kommer nog ta ett tag

Västkusten
Här sen Okt 2007

Vill du ha ett snabbt och enkelt koncept bör du nog tänka om vad det gäller volvo kombi... jag vet att du inte vill höra detta men tyvärr kommer det krävas en del jobb för att få det till att gå fort och funka.

Men strunt i det, jag tycker det låter som ett ballt koncept! V90 är volvos snyggaste och bästa bil.

Dumpa dock volvos gamla 6a, den är nog inget vidare att bygga vidare på. Om du vill ha en enkel och vanlig motor, sätt i en volvo femma med turbo. här finns det massor av delar, kunskap och går fint att skrämma upp. men hur roligt är detta? lär väl finnas tusental av detta koncept.

Hade jag varit du och kört på V90 idén hade jag valt en kompakt liten motor som går att flytta bak så mycket det går och slippa tyngden fram så mkt det går, motorn bak och ombyggt chassie med fina bilstein, H&R lr liknande dämpare med avstämda fjädrar så får du en bil som kommer funka alldeles utmärkt på bana.

Jag vill verkligen se en V90 med wankel turbo spotta eld på svenska banorna thumbs up

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Inget ont om Volvofemman, men som du säger börjar det bli för vanligt. Wankelconceptet är roligt, men vill hålla det så enkelt som möjligt.

Volvo 6a
BMW 6a
Volvo 4?

Bästa med BMW 6orna är att det finns tonvis med kunskap, och så gillar jag ljudet. Volvo 4or har också ett ganska speciellt ljud. Vilket är den bästa Volvo 4an ?

Umeå
Här sen Maj 2007

850 och V90 är ju ganska rejält olika bilar men.. Inget är ju omöjligt.
Men en turbomaskin kanske vore tacksammare att börja men? Jag reagerar främst på att du vill ha en tung sexa i fronten på en banåkabil

obligatorisk bild:

Mellan två banåkabilar..
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Bygga banbil av Volvo kombi

Alla bilar går att bygga snabba, om det är en kombi eller ej spelar väldigt lite roll.
Kikar man på vikt och vridstyvhet mellan en vanlig sedan och en kombi så..

Går många 850 på banorna och V90 är väl en 940 med fint namn? (Med multilink bakaxel?)
En 940 får man snabb väldigt enkelt.

Stockholm
Här sen Sep 2007

Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

zoddri skrev:
Men en turbomaskin kanske vore tacksammare att börja men? Jag reagerar främst på att du vill ha en tung sexa i fronten på en banåkabil

obligatorisk bild:

Inte för att vara sån, men BMW m3 har en tung sexa i fronten. Den funkar alldeles utmärkt vad jag har förstått . Volvo 850 har jag länge tänkt på, dock har suget efter bakhjulsdrift ökat.

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re: Bygga banbil av Volvo kombi

Svartlock skrev:
Alla bilar går att bygga snabba, om det är en kombi eller ej spelar väldigt lite roll.
Kikar man på vikt och vridstyvhet mellan en vanlig sedan och en kombi så..

Går många 850 på banorna och V90 är väl en 940 med fint namn? (Med multilink bakaxel?)
En 940 får man snabb väldigt enkelt.

Det är lite den iställningen jag har. Att allt går att få snabbt, Sen skulle det vara kul att i slutändan kanske tillochmed köra om lite Porschar.

Kul att det är många som kommenterar förresten. Brukar vara att såfort Volvo och banracing nämns så dör trådarna ganska snabbt.

Ja, v90 är ju en 965 som i sin tur är en 945 med en 6a

Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

Bärkolios skrev:
zoddri skrev:

obligatorisk bild:
http://www.carsnews-trend.info/images/volvo-850%20(2).jpg

Inte för att vara sån, men BMW m3 har en tung sexa i fronten. Den funkar alldeles utmärkt vad jag har förstått . Volvo 850 har jag länge tänkt på, dock har suget efter bakhjulsdrift ökat.

Absolut, men M3:an är ju tänkt att smiska kurvor redan från fabriken. En volvokombi.. Ja, du förstår nog vad jag menar

Men motorreceptet som Roxnäs lade upp fick mig att tänka om lite. En 960 med arg sexa vore ju en väldigt trevlig syn.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Nu kanske jag har glömt allt vad kolvmotorer är men det är väl en volvo rödmotor på bild? dvs 4cyl?

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Nu kanske jag har glömt allt vad kolvmotorer är men det är väl en volvo rödmotor på bild? dvs 4cyl?

Väldigt lurkig bil, men poängen är att det låter väldigt likt BMWs motorer. 3,0 liter med 204 hk är ju ganska lite, dvs borde finnas ganska mkt utrymme till att vässa

http://www.youtube.com/watch?v=nTAEKHHgEiA&feature=related

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Fastlane skrev:

Ja det är det.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Bärkolios skrev:

Väldigt lurkig bil, men poängen är att det låter väldigt likt BMWs motorer. 3,0 liter med 204 hk är ju ganska lite, dvs borde finnas ganska mkt utrymme till att vässa

Vad är det som du menar låter likt BMW's motorer?

Stockholm
Här sen Sep 2007

Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Bärkolios skrev:
Fastlane skrev:

Det enda jag minns om dessa motorer från tiden jag körde volvo var att motorn inte håller särskilt bra för mkt trim.

Allt går att göra men frågan är till vilket pris?

Vad tror du om en BMW V8? 4.4L de är snorbilliga och både lättare och kortare än raka sexor.

Nästan inget trim alls ger 300hk och massor av vrid.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Fastlane skrev:
Bärkolios skrev:
Fastlane skrev:

Det enda jag minns om dessa motorer från tiden jag körde volvo var att motorn inte håller särskilt bra för mkt trim.

Vad tror du om en BMW V8? 4.4L de är snorbilliga och både lättare och kortare än raka sexor.

Rödblockaren? Finns det någon motor som har blivit trimmad oftare i Sverige?
Håller med om att en modern alumotor är en bättre väg om man inte följer något reglement, en 3 liters motor från KK är inget man kör hobbyåka med..

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3djLhg7o-EI&playnext=1&list=PL1 . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=BSRirYqT7OQ

Sätt på filmerna samtidigt, det låter bannemig exakt likadant

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Bärkolios skrev:
FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3djLhg7o-EI&playnext=1&list=PL1 . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=BSRirYqT7OQ

Ahaa, det var så du tänkte. Ja, då finns det nog gott om utrymme att vässa. Kör hårt

Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Svartlock skrev:
Fastlane skrev:
Bärkolios skrev:
Fastlane skrev:

Rödblockaren? Finns det någon motor som har blivit trimmad oftare i Sverige?
Håller med om att en modern alumotor är en bättre väg om man inte följer något reglement, en 3 liters motor från KK är inget man kör hobbyåka med..

Nej nej, röd motorn är väl skottsäker, tänkte på 6an som sitter original i 960.

1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7565 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande