Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Installera oljetrycksgivare med oljekylare
2274 besök totalt
Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare

Tjoo.

Har nu fått en Setrab 13raders oljekylare med tillhörande termoblock (sätts mellan block och filter, med termostat). Hur jag ska montera och få ihop det är inga problem. Dock ska jag installera en givare för oljetryck. Bilens originalgivare sitter bakom motorn, helt omöjligt att få fram den utan att börja riva fördelare, tändspole, jordfläta, vakumslangar, kabelstam mm. Den gamla givaren kommer fortfarande användas för oljelampan (kan inte använda den till mätaren då de inte pratar samma språk).
Så tänkte köpa en sandwich adapter med uttag för oljetrycksgivare, dock blir det ju kaka på kaka med både sandwich och termoblock. Är det lugnt att ha kaka på kaka? Ett alternativ är ju annars att gänga ett hål i termoblocket, men det gör jag gärna inte.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Köp ett vvs t kors i rätt storlek och gänga fast det i utgången på kylaren sedan sätter du tempen med adapter in i det. En runda till välsorterad hydraulikfirma löser bekymret.

Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
Köp ett vvs t kors i rätt storlek och gänga fast det i utgången på kylaren sedan sätter du tempen med adapter in i det. En runda till välsorterad hydraulikfirma löser bekymret.

Jovisst kan man göra så. Men då har man ju bara koll på oljetrycket i systemet när termostaten är öppen. Termostaten börjar öppna vid 84grader och är helt öppen vid 95grader. Oljekylaren kanske används mer än vad jag tror?

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag tänkte på tempen, för tryck är det inget vidare att göra så.

Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
jag tänkte på tempen, för tryck är det inget vidare att göra så.

Samma grej med tempen. Tempen i motorn kan ju vara 83grader och i oljekylaren 20grader om termostaten är stängd.

Men hur är det med att mäta oljetrycket i oljesumpen (oljetempen sitter ca 3-4cm ovanför bottenpluggen)? Där sitter ju oljetempen.

Den delen med utvändig gänga sätter man in där oljetempen sitter, sedan sätter man oljetempen på en av de delarna som har invändig gänga, och sedan oljetrycket på den andra med en bussning.
http://biltema.se/ProductImages/32/medium/32-1075_m.jpg

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Trycket i slangen från oljekylaren är alltid "högt" oavsett om termostaten är öppen eller stängd. Även när termostaten är stängd är kylarutgången ansluten till samma utrymme i sandwichadaptern som matar oljefiltret. Mäta oljetrycket i sumpen funkar inget vidare...

Guson

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Trycket i slangen från oljekylaren är alltid "högt" oavsett om termostaten är öppen eller stängd. Även när termostaten är stängd är kylarutgången ansluten till samma utrymme i sandwichadaptern som matar oljefiltret. Mäta oljetrycket i sumpen funkar inget vidare...

Guson

Men kan man lita på oljetrycket i returslangen?

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

oljetryck mäter man på pumpens trycksida, i tråget eller i returslangar är det inget tryck.

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

I returslangen från oljekylaren är det fullt systemtryck. I returslangar från tex turboaggregat är det samma tryck som i vevhuset som Anders skriver.

Guson

2274 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande