| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver en förklaring på "Anti-surge"
|
1530 besök totalt |
|
Som sagt skulle vilja att någon förklarar varför man sätter ditt ett kompressorhus med ANTI-SURGE? fördelar och nackdelar? varför jag undrar är för att jag funderar på att uppgradera min gt3071r. ska ändå riva bort den så funderar på om det här är något att satsa på? http://www.airtune.se/product_info.p _________________ Mikael Engblom |
|
uttalar mig i ett ämne som jag inte är alltför bra på
Anti-surge.. är inte det kompressorhus som har en liten återledning av kompressorluften tebax till sugsidan för att inte luften i kompressorn skall stanna när trycket blir för högt för flödet... risk för övervarvning av aggregatet och tryckstötat när det börjar röra på sig igen ? denna dära kanalen flyttar den vänstra gränslinjen i ett kompressordiagram lite åt vänster _________________ Mats Andersen |
|
Antisurge kompressorhus gör precis som hauge säger att den återleder luften vid lägre varvtal dvs "läcker" för att sedan vid fulla varv vända luften och istället suga in igenom den dvs flytta choke och förbättra före choke.
Den största fördelen som jag ser det är inte direkt att man flyttar surge, för går man i surge så har man ju fel turbo på bilen, den största fördelen är att man ökar stallvarvet på turbon och man får därigenom en mycket mer snabbspoolande turbo. Den enda nackdelen med antisurgehus är att huset gör att turbon läcker på vissa ställen i kompressormappen så verkningsgraden sänks. Kompressordiagram med beskrivning _________________ AIexander StenvaII |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1530 besök totalt |