| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga banbil av Volvo kombi
|
2 besök senaste veckan (7565 totalt) |
|
racerkombi låter trevligt
standardmotorerna skulle jag inte fundera för mycket över i början. Ska man ändå byta ut spelar det mindre roll om det är en 4:a eller en 6:a som sitter i just nu, känns viktigare att hitta ett exemplar med så frisk plåt som möjligt (vilket iofs borde tala för V90 snarare än 945). Bromsar, hade inte 850R samma som vanliga 850? om man tänker sig att slänga i en 5-cylindrig turbomotor var det väl någon av volvos RWD-lådor som hade rätt bultmönster men minns inte vilken. Var det den som användes i V90:n tro? Lite OT, men när tänker VOC öppna för kombi-byggen? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Beror ju på vad man vill, runt 80kg mindre på frambalken och bättre viktfördelning kan göra mycket för körglädjen
Krävs inte lika dyra bromsar och däck samt mer plats för att få effektiv kylning. Skulle jag ha en sexa som inte kostar flis blir det 1JZ-GTE, mycket billigare än 2JZ, mer varvvillig och låter enligt mig betydligt vassare _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Re:
Ungefär min tanke. Om jag börjar med en 965/v90 kommer 6an sitta i så långt det går, annars ligger någon bmw 6a bra till _________________ Theodor Anderzon |
||||
|
om du skulle få för dig att byta från rak till v6 så kan Mitsubishis 6G72 motor starkt rekomenderas, finns i dubbelturbo utförande och lämnar moderata 280 hk orginal (220 i sug utförande). 3 l volym.
Sitter själv med 6g73 motorn vilken är lika dan fast mindre ;-) bara 2,5l slagvolym mn sjukt gott ljud. Varvstoppar på 7500rpm helt orginal och finns väldigt mycket att göra framför allt i grenrörsväg för de är... Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||
|
Re:
Det är faktiskt redan tillåtet med 850 kombi i VOC Arena 965 95- har en del karossförstärkningar bl.a. för att klara multilinkbakaxeln. Tror nog inte 945 fick samma förstärkningar 1995. Det är tyvärr lite svårt med diffbromsar om du vill spara multilinken. Om jag inte minns fel så är drevsatserna likadana som till stel axel, men tyvärr så har drivaxlarna andra splines vilket gör att diffbromsar från stel axel inte passar... Förresten, här finns en 960 som är reggad med T6-motor! http://www.garaget.org/?car=100532 Ang. bromsar så TROR jag, men ska inte svära, att S/V70R okhållare och 302-mm skivor passar rakt på 960 95-spindlar. En liten uppgradering iaf även om ett all-in projekt kanske vill gå längre än så i bromsväg. _________________ Johan Eriksson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga banbil av Volvo kombi
|
2 besök senaste veckan (7565 totalt) |