| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vad kan man använda för våg vid vägning av varje hjul?
|
10 besök senaste veckan (3111 totalt) |
|
hej! måste veta fjädertrycket på varje hjul för att veta vilka fjädrar jag behöver. vad kan man använda för våg till detta? eller hur görs detta på lättaste sätt? mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||
|
Det skulle jag också vilja veta. Sen undrar jag varför man kan köpa en våg som klarar 200kg på typ Ikea för 179kr men ska du ha en som klarar 350kg, ja då jäklar får du tömma sparkontot och sälja sambon på gatan för att ha råd! Hur kan det helt plötsligt handla om flera tusen då? Visst det är säkert inte samma efterfråga men det måste väl finnas något billigare alternativ?
_________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
|
Re:
Kanske för att racing likväl som båtliv SKALL vara dyrt. Borde finnas personvågar i staterna som är anpassade för befolkningen
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||
|
Tipset här på Rejsa tidigare är väl 4st Feltema vågar á 50kr x 4 och en skiva mellan dessa vågar. Kom ihåg att lägga under dom andra 3 hjulen lika mycket som våg + skiva är hög. Flytta sedan vågarna till nästa hjul.
_________________ Calle Olsson |
||
|
lägger man vågarna på rad i bilens riktning och sedan en planka över dom?
sen antar jag att man plussar ihop resultatet på vågarna? Nån som vet hur exakt denna metod är? mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
om de uppallade hjulen är precis i nivå med vågen (plus eventuell planka/skiva) så är det så exakt som vågarna är noggranna. Ju hårdare fjädrad bilen är desto större blir felet av skillnader i hjulhöjd.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
om jag har förstått det rätt så ska vågarna stå i fyrkant med en kvadratisk skiva ovanpå. Skadar nog inte med en tunn kloss, kanske 100x100, mitt på varje våg (under skivan alltså) så att dom inte snedbelastas. Har för mej att någon här på Rejsa testat denna vägning och därefter jämfört med en riktig våg. Med acceptabelt resultat. Minns dock inte vem. Men som sagt, viktigt är att bilen står i våg. _________________ Calle Olsson |
||
|
Ett tips kan vara att kolla med någon motorklubb om det finns en setuppvåg att hyra eller låna.
Jag skulle tro att Karlskoga Motor Förening kan hyra ut sin våg i samband med en onsdagsträning. Men då måste man ju ta bilen till Karlskoga. Kolla med Tony På 0586/150 90 på kontorstid. MVH Peter J _________________ Peter Johansson |
||
|
Re:
|
||
|
Upptäckte i fredags att vi har en pallvåg på jobbet som "pallar" 2500kg, med en upplösning på 0,5kg. Kan säga att vågen stämde fint. Vägde lite grejjer runt om och fann att det stämde med vad det stog i datorn att de skulle väga.
Ska klura ut hur man ska göra på bästa sätt för att få upp hela bilen.
_________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (3111 totalt) |