Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3284 besök totalt |
Renault Megane RS 8,07,9 BTG
Filmade för första gången med Harry's Laptimer/iPhone 4. Bjuder här på ett varv med Baguetten. Detta var på det 5e och sista varvet i förrgår. Som ni ser så regnade det en del, vilket gör att man tonar ner attacken lite grann och att man sitter och funderar på om det är riktigt blött någonstans. Tur var väl det. På varvet efter hade jag en nära-döden-upplevelse i Schwedenkreutz i passagerarstolen i en annan bil pga dyblöt bana ![]() Nåväl. Här är länken till Tuben. http://www.youtube.com/watch?v=anklI |
||||||
Re:
Ja något Stefan uppenbarligen inte har en susning om är att det är en väldig skillnad att köra en baguette med camber plattor(-2,6 fram) men framför allt r-däck som Peter kör. Mot att köra en original på gatdäck som jag gör. Förövrigt kör vi ca lika fort på varvet dock med olika spec på våra bilar, klart vi kör olika, väldigt olika. Jag 8.09,2 btg med gatdäck och original bil. Peter 8.08,8btg med r-däck/camber plattor. (från våra snabbaste boxade varv) Numera kör t o m Corvette original med Michelins CUP däck på sina originala bilar så som Zo6/ZR1, och det mina vänner är ingen slump. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
||||||
Re:
Fråga. Vad gör r-däck, vad gör cambervinklar på ett varv på Ringen? Själv har jag köpt coilovers, camberplattor mm och kör ändå inte snabbare än vad jag gjorde innan. Är det så att jag inte vågar köra fortare trots att bilen blivit bättre eller är det så att jag kunde lagt stålarna på vin, kvinnor och sång istället? R-däck har jag haft hela tiden. Iofs har jag numera Cup+, tidigare Cup. Däcken slits dock mkt jämnare nu, stor skillnad. Känslan är oxå bättre/säkrare, bilen går lugnare i kurvorna, t ex vä efter SX och även i kompen Fuchsröhre. _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
Re:
Jag lite hets är kul, jag hoppar runt ringen och stefan höfläkt flyter, som trög sirap, fort går det inte det vet jag allt för väl men det är grant o se på. Ungefär som konståkning ![]() Lika säkert som man säger amen i kyrkan ger r-däck lägre varvtider vs gatdäck oavsett bana. Det är ett högt reklamvärde i att sätta snabbast tiden på nür för tillverkare. Billigaste sättet att cutta tider på varvet är ett sett r-däck...punkt! Som nämnts har nu Corvette slutligen monterat Michelin cup däck på Zo6 och ZR1, http://www.youtube.com/watch?v=ok1WU enda anledningen är att de vill bli KING OF the RING, cutta sekunder på varvet och hävda sig i den absoluta toppen på nür gällande varvtider. Hade de inte brytt sig om det hade de kört kvar med gatdäck som de kört i alla år, men nu blev trycket för stort. De ville nå toppen. BMW gjorde det samma först av alla med sin CSL redan 2003, ingen annan hade satt så extrema däck tidigare på gatbilar. En original CSL har ingen camber, varken fram eller bak, men tro mig de vann många sekunder på att köra den som original med CUP däck. De ville på samma sätt som corvette nu sätter Z06 på kartan sätta CSL på kartan. Hade den sålts med vanliga gatdäck hade de knappast fått den o gå så fort runt banor. Detsamma gäller Zo6 och alla andra bilar som använder sig av r-däck. T e X Renault R26R, den kom med r-däck av givna skäl, den har ingen ställbar camber, men r-däck hjälper till oavsett att cuta tid, det bromsar bättre, det greppar bättre. Liksom kommande R26R oxå kommer med r-däck...för att cutta lite extra enkla och billiga sekunder på varvet och sätta den på kartan rejält. Klarar man inte av att tillgodogöra sig sekunder på varvet med r-däck över gatdäck är det dags att börja med något annat. Detta oavsett om bilen är fine tunad= inställd för r-däck från fabrik eller ej. (Eller om någon nür chassie vetenskapsman ställt in den med camber, you name it) _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
HvS körde ju Ford Focus RS på 8.26 på gatdäck och 8.25 med r-däck, kanske dags för den där odugliga sopan att lägga hjälmen på hyllan då? ![]() ![]() |
||||||
Re:
Platon Jag körde min Megane på 8:10,5 BTG i originalskick (utan doping av flygande start som enligt Dr Peter ger 1-2 SEK) bästa tid med R-däck och nytt chassie är än så länge 5 SEK snabbare men det finns mer att hämta. Sub åtta är fullt möjligt om det bara är fritt nog. Svaret på din fråga är att r däck bör göra ca 5-10 SEK i alla fall. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re: Renault Megane RS 8,07,9 BTG
Jag stod och kikade på din framfart uppe vid Wippermann, såg riktigt bra ut! ![]() Det var jag som sa att hålborrat är överskattat när ni kikade på XK-RS:arna vid påsläppet ![]() |
||||||
Re:
Ja, det är väl bara att lägga ner då. Inse att man inte har att göra på banan om man inte är välmeriterad förare ![]() _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
Re:
Man måste väl börja någonstans? Ingen har blivit duktig utan träning. På sätt och vis kan jag tycka att den här tidtagnings fixeringen tar för mycket plats, viktigast är trotts allt att ha roligt. ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Re:
Är skillnaden på r-däck verkligen inte större än 5-10 sek på 20,8km? _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Re:
Faktum är att jag till 100% visste att det skulle komma upp, tro mig jag vet ju om tiderna för SA. Men det förändrar nämligen ingenting, vet du varför? Jo tillfälligheter, en körning är inget facit. Men SAs långt gångna tester sedan många.. många år tillbaka visar just att det alltid vinner massor med R-DÄCK över gat-ditto ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Inte alls Bernt, men det är inte däckens fel om man inte hittar mer speed med r-däck vs gat däck. Givetvis är det individuellt. R-däck tillåter högre hastigheter genom banan givetvis för de greppar bättre överlag, överallt. Men de bromsar oxå bättre än gatdäck. Men det är inte likställt med att alla då vågar ta med sig vad som tillåts mer över gatdäcken bara för att de kör R-däck. När jag då hör eller ser folk skriva om att r-däck inte ger något börjar jag fundera. Känns som en enda stor undanflykt till att de inte kör snabbare, rent löjligt. Jag har tills nu sett massor med loggar på baguetter på r-däck och gatdäck. Det är rätt tydligt att i mina ögon att många med r-däck eller kw och övrigt motortrimm inte kör vad som tillåts i de snabbare partierna på NÜR. (vilket är många) När andra med gatdäck åker mycket snabbare på samma partier med gatdäck. Men jag ser tydligt att de med trimm (vad det nu är, r-däck/kw/effekt/camber) håller högre v-min genom många av ringen riktigt långsamma böjar(finns väldigt många sådana...) Så varför kan de inte göra detsamma i de snabbare, här ligger det mesta i avgörandet. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Detta var lite roligt - en kille som lagt upp en film på när jag kör om honom i Lilla Karusellen (filmat på samma varv som mitt filmade varv).
http://www.youtube.com/watch?v=DojK- |
||||||
Re:
Kan verkligen hålla med faktiskt ![]() ![]() Folk är inte i närheten av att använda sitt material ens i original skick, inte ens i närheten av att åka vad som går. Direkt bankar de på världens trimm-kit, ....till vilken nytta kan man ju fråga sig. En original boxter eller baguette är i alla lägen mer bil än vi alla här är förare.... ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Ja, det låter väldigt rimligt skulle jag säga. Dock individuellt om man tillgodogör sig dessa eller ej skulle jag säga. Vissa förare gör det utan svårigheter, andra kanske inte lyckas lika lätt, eller överhuvudtaget. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Håller med, samtidigt får man inte glömma att många tycker det är lika kul att bygga och utveckla som att köra. Sen är det IMo lite skillnad på att plåga skiten ur en originalbil för att få till ett snabbt varv och att ha en bil som beteer sig balanserat och konsekvent i långa stinter på bana. Beror givetvis på utgångsmaterialet men de flesta börjar nog med rätt billiga bilar. Du förstår vad jag menar. |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3284 besök totalt |