Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Chassie-balk Westfield
2349 besök totalt
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Chassie-balk Westfield

Hej,

Jag behöver hjälp med en för mig mycket svår fråga angående ett Super Seven chassie.

På min Westfield satt det från början en balk eller snarare en böj under växellådan. Rekommendationen jag fick av återförsäljaren när jag köpte chassiet var att ta bort den och det gjorde jag.
På senare tid har jag börjat att fundera över om det bara var ett växellådsskydd eller om balken (böjen) även har en stabiliserande eller bärande funktion.

Det finns flera bilar i Sverige som har kapat bort "böjen", men Westfield i England menar förstås att den har en stabiliserande funktion och skyddar växellådan.
Min SFRo-kontakt menar att den inte borde ha någon större betydelse.

Anledningen till att många vill ta bort den är att den skrapar i ibland, då den är låg.

Nu är jag intresserad av att höra vad någon chassie-expert har att säga, då jag bedömmer att alla jag talat med tidigare har tvekat en aning.

Jag bifogar några bilder.

mvh
Hampus

_________________
Hampus Bergman
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



det är flera som kapat av den och ersatt med ett rakt järn som man skruvar fast för att spara litemarkfrigång, underlätta i och urtagande men ändå behålla en viss styrka på det stället. en seven behöver all styvhet som går att hitta thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Tack, för svar.

Jag är också intresserad av om det ni skriver är för bästa prestanda eller ren hållbarhet. Är det någon som tror att det finns risk för att något viker sig som det är nu?

_________________
Hampus Bergman
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



du menar vridstyvhet generellt? det är för prestanda, en styvare chassi (obs inte samma som hårda fjädrar, jag pratar om vridning i "karossen" så att säga) svarar bättre på krängningshämmare, dämpare och fjäderval = går att få köra fortare. vanliga dödliga märker nog inte detta, men eliten skulle märka och kunna nyttja det för att vinna tiondelar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Ja, tack jag tror att det var så jag menade.
om jag är ute och kör på bana så kan jag kanske märka att den är lite flexig i chassiet. Det kan jag alltid laborera med efter hand.
Men om jag åker av ut på gräset eller kör över en kant ovarsamt så vill jag ju inte att chassiet tar skada p.g.a. att jag fått ett dåligt råd från en återförsäljare som inte längre finns.

_________________
Hampus Bergman
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Jag kapade bort min "välanvända" böj sist jag hade ur Fårrrd-motorn (innan ras och uppgradering), och då passade jag på att belasta och mäta eventuell avståndsförändring mellan hörnen framför där böjen satt. (Skjutmått modell större.)

Ställde bakänden av ramen på två pallbockar och lyfte med domkraft i spindellederna fram, dvs vridning med bilen vägande diagonalt. Lyckades inte mäta upp någon förändring!

Testade även att ställa bilen på hjulen, och sedan lyfta mitt under tyngdpunkten; dvs ganska mitt under bilen. Här kunde jag se en skillnad på ca 0.2 mm mellan extremfallen. (Ska kanske påpekas att man inte kan få krafter åt det hållet utan rejäla vingar. Ramen blir avlastad om man lättar över ett backkrön, men inte mer än så. De stora krafterna blir åt andra hållet.)

Så, det verkar det ju inte som om böjen skulle ha någon direkt inverkan på just vridstyvhet, eftersom det ändå inte händer något där när man vrider ramen. Det är så klart bra om bilen är så styv som möjligt åt alla håll, men ett flex på några mm vid vertikal acceleration (backkrön/svackor) tror jag knappast påverkar vare sig livslängd eller väghållning.

Sedan ställer jag mig frågande till att ett krokigt rör monterat "mitt på" två andra rör verkligen kan ha någon betydande inverkan på något över huvud taget. Det blir ju en rörelse på ca 0.1 mm som röret ska motverka, och jag tror helt enkelt inte röret bygger upp någon nämnvärd motkraft på den rörelsen; det bara flexar med istället.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Tack,
Precis vad jag ville höra. thumbs up till alla svar.

mvh
Hampus

_________________
Hampus Bergman
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



hur långt har du kommit i ditt bygge?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
SFRo 1 på torsdag.

Jag har varit seg, men nu har jag tagit mig tid. Började ju november -06. Ska vara klar till våren. Kanske blir en provtur i höst.

_________________
Hampus Bergman
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



lycka till!

om du vill ha tips och hjälp från någon som testat en del saker, bor jag inte långt bort. hör av dig i så fall.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
SFRo 1 på torsdag.

Jag har varit seg, men nu har jag tagit mig tid. Började ju november -06. Ska vara klar till våren. Kanske blir en provtur i höst.

_________________
Hampus Bergman
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



håller med, ett böjt rör på fel ställe. kan bara vara som skydd för växellåda m.m. vid kraftig och oplanerad markfrigångsjustering

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Racetech
Chassie-balk Westfield
2349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande