Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2349 besök totalt |
Chassie-balk Westfield
Hej, Jag behöver hjälp med en för mig mycket svår fråga angående ett Super Seven chassie. På min Westfield satt det från början en balk eller snarare en böj under växellådan. Rekommendationen jag fick av återförsäljaren när jag köpte chassiet var att ta bort den och det gjorde jag. På senare tid har jag börjat att fundera över om det bara var ett växellådsskydd eller om balken (böjen) även har en stabiliserande eller bärande funktion. Det finns flera bilar i Sverige som har kapat bort "böjen", men Westfield i England menar förstås att den har en stabiliserande funktion och skyddar växellådan. Min SFRo-kontakt menar att den inte borde ha någon större betydelse. Anledningen till att många vill ta bort den är att den skrapar i ibland, då den är låg. Nu är jag intresserad av att höra vad någon chassie-expert har att säga, då jag bedömmer att alla jag talat med tidigare har tvekat en aning. Jag bifogar några bilder. mvh Hampus ![]() _________________ Hampus Bergman |
det är flera som kapat av den och ersatt med ett rakt järn som man skruvar fast för att spara litemarkfrigång, underlätta i och urtagande men ändå behålla en viss styrka på det stället. en seven behöver all styvhet som går att hitta
![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
du menar vridstyvhet generellt? det är för prestanda, en styvare chassi (obs inte samma som hårda fjädrar, jag pratar om vridning i "karossen" så att säga) svarar bättre på krängningshämmare, dämpare och fjäderval = går att få köra fortare. vanliga dödliga märker nog inte detta, men eliten skulle märka och kunna nyttja det för att vinna tiondelar.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Ja, tack jag tror att det var så jag menade.
om jag är ute och kör på bana så kan jag kanske märka att den är lite flexig i chassiet. Det kan jag alltid laborera med efter hand. Men om jag åker av ut på gräset eller kör över en kant ovarsamt så vill jag ju inte att chassiet tar skada p.g.a. att jag fått ett dåligt råd från en återförsäljare som inte längre finns. _________________ Hampus Bergman |
Jag kapade bort min "välanvända" böj sist jag hade ur Fårrrd-motorn (innan ras och uppgradering), och då passade jag på att belasta och mäta eventuell avståndsförändring mellan hörnen framför där böjen satt. (Skjutmått modell större.)
Ställde bakänden av ramen på två pallbockar och lyfte med domkraft i spindellederna fram, dvs vridning med bilen vägande diagonalt. Lyckades inte mäta upp någon förändring! Testade även att ställa bilen på hjulen, och sedan lyfta mitt under tyngdpunkten; dvs ganska mitt under bilen. Här kunde jag se en skillnad på ca 0.2 mm mellan extremfallen. (Ska kanske påpekas att man inte kan få krafter åt det hållet utan rejäla vingar. Ramen blir avlastad om man lättar över ett backkrön, men inte mer än så. De stora krafterna blir åt andra hållet.) Så, det verkar det ju inte som om böjen skulle ha någon direkt inverkan på just vridstyvhet, eftersom det ändå inte händer något där när man vrider ramen. Det är så klart bra om bilen är så styv som möjligt åt alla håll, men ett flex på några mm vid vertikal acceleration (backkrön/svackor) tror jag knappast påverkar vare sig livslängd eller väghållning. Sedan ställer jag mig frågande till att ett krokigt rör monterat "mitt på" två andra rör verkligen kan ha någon betydande inverkan på något över huvud taget. Det blir ju en rörelse på ca 0.1 mm som röret ska motverka, och jag tror helt enkelt inte röret bygger upp någon nämnvärd motkraft på den rörelsen; det bara flexar med istället. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
![]() |
Racetech
![]() |
2349 besök totalt |