Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Oljeflöde i motorn, hur stort är det egentligen?
2 besök senaste veckan (5616 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag har i Setrabs broschyrer hittat en mängd fina diagram för att beräkna kyleffekt, tryckfall med mera i deras kylare. Problemet är att en av faktorerna är oljeflöde per rör. Hur stort är flödet genom motorn egentligen? I mitt fall gäller det en Volvo B30 men även siffror för en B20 (eller någon annan fyr- eller sexcylindrig stötstångsmotor) är intressanta.

Guson

Här sen Feb 2004

Re: oljeflöde i motorn, hur stort är det egentligen?

Guson skrev:
Jag har i Setrabs broschyrer hittat en mängd fina diagram för att beräkna kyleffekt, tryckfall med mera i deras kylare. Problemet är att en av faktorerna är oljeflöde per rör. Hur stort är flödet genom motorn egentligen? I mitt fall gäller det en Volvo B30 men även siffror för en B20 (eller någon annan fyr- eller sexcylindrig stötstångsmotor) är intressanta.

Guson

Nästan 1 liter/sekund vid 6000rpm är nog rätt nära, kanske..
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Trådstartare
OK, jag hade sagt 20-30 liter/min om jag fått gissa. Tackar!

Guson

Vimmerby
Här sen Mar 2008

Det borde gå beräkna hur stort flöde en kugghjulspump ger vid ett visst varvtal., om man har en att mäta på och vet dess utväxling från vevaxeln.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Den beräkningen är tyvärr inte användbar eftersom oljepumpen har en stor överkapacitet flödesmässigt. Överskottet leds tillbaka till inloppet genom tryckregleringen inne i pumphuset. Det jag vill veta är alltså flödet genom oljefiltret (och oljekylaren), det som verkligen går ut och cirkulerar i motorn.

Guson

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det går inte att tvångsköra köra pumpen på plats (som i vissa VW-motorer)?
Då skulle det gå att göra en grov uppskattning. Bara att pumpa upp i en hink, ta tid och mäta.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Guson skrev:
Den beräkningen är tyvärr inte användbar eftersom oljepumpen har en stor överkapacitet flödesmässigt. Överskottet leds tillbaka till inloppet genom tryckregleringen inne i pumphuset. Det jag vill veta är alltså flödet genom oljefiltret (och oljekylaren), det som verkligen går ut och cirkulerar i motorn.

Guson

Pumpen har överkapacitet först vid högre varvtal.

Du kan troligen börja med att utgå ifrån att pumpen levererar ungefär 70% av teoretisk kapacitet på lägre varvtal.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Det går inte att tvångsköra köra pumpen på plats (som i vissa VW-motorer)?
Då skulle det gå att göra en grov uppskattning. Bara att pumpa upp i en hink, ta tid och mäta.

Det ser inte så ut. Drivningen av oljepumpen sker med ett drev på pumpaxeln som i sin tur går mot kamaxelns drev. Sen släpper man ner fördelaren mot pumpaxeln. Jag vet inte hur VW ser ut men på min Ford V8 så driver kamaxeln fördelaren, sen driver fördelaren oljepumpen. Då kan man dra ur fördelaren ur blocket och köra pumpen med en borrmaskin. Sedan är fritt flöde inte det jag söker. Jag vill se hur mycket olja som trycks genom blocket. Alltså skulle man snarare låta pumpen suga hundragradig olja ur en hink och mäta tiden till dess det är torrt i hinken när den trycker in olja i motorn.

Guson

Uppsala
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Johan Edlund skrev:
Guson skrev:

Guson

Du kan troligen börja med att utgå ifrån att pumpen levererar ungefär 70% av teoretisk kapacitet på lägre varvtal.

Menar du att pumpen maximalt kan ge 70% av teoretiskt flöde eller att flödet ut ur pumpen in i motorn är 70% av teoretiskt flöde? Jag är mest intresserad av siffror från 3000 rpm och upp. Där räknar jag med att pumpen levererar maxtryck.

Guson

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Guson skrev:
Johan Edlund skrev:
Guson skrev:

Guson

Menar du att pumpen maximalt kan ge 70% av teoretiskt flöde eller att flödet ut ur pumpen in i motorn är 70% av teoretiskt flöde? Jag är mest intresserad av siffror från 3000 rpm och upp. Där räknar jag med att pumpen levererar maxtryck.

Guson

om pumpen har en kapacitet på ex. 20 cm3/varv så kan du utgå ifrån att den ger drygt 14 cm3/varv (dvs 70%). Om pumpen ex. drivs med halva motorvarvtalet så innebär det 21 l/min vid 3000 rpm.

Vill du veta exakt flöde så får du köpa en oljeflödesmätare och montera mellan oljepump och motor.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Trådstartare
OK, då får man en skaplig indikation på flödet om man noterar vid vilket varvtal trycket når maximum och jämför med den teoretiska pumpkapaciteten. Det är väl inte svårare än att räkna tänderna på kugghjulen och räkna ut volymen mellan tänderna? Pumpvarvtalet är som du skriver samma som fördelarens.

Guson

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Guson skrev:
OK, då får man en skaplig indikation på flödet om man noterar vid vilket varvtal trycket når maximum och jämför med den teoretiska pumpkapaciteten. Det är väl inte svårare än att räkna tänderna på kugghjulen och räkna ut volymen mellan tänderna? Pumpvarvtalet är som du skriver samma som fördelarens.

Guson

Flödet kommer att öka även efter att tryckregleringsventilen öppnar, men ökningen planar av på högre varvtal. Ökningen planar av även utan tryckregleringsventil, inte lika kraftigt dock.

Deplacementet en kugghjulspump är ungefär:
V = m^2*b*z

där m är kuggmodulen, b kugghjulens bredd och z antalet kugg per hjul

Vill man veta exakt så måste man dock räkna ut volymen mellan kugghjulen.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Vi har ett varvtal på pumpen och hur stor volym kuggarna eller stjärn hjulet innehåller. Det är förvisso vad pumpen ger och ligger kapaciteten över det som motorn vid ett givet tryck kan svälja så blir det återcirkulation. Det är därför motorn som bestämmer flödet vid ett givet tryck. En racemotor kan ofta ha större spel i sina lager än en standardmotor, då flödar mer olja genom motorn vid samma tryck. Motorer är också olika stora och olika konstruerade så oljaflödet varierar en hel del så man bör tala om en specifik motor med specifika spel. En oljekyl är ju ingen flödes fröjd så stor flödesarea är bra för att inte ge förluster.

2 besök senaste veckan (5616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande