Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6435 totalt) |
Gnisslande bromsar(hela tiden)?
Mina nya Carbotech XP8 gnisslar hela tiden... det låter ungefär som om några lager som håller på och gnisslar å kvittrar... Ska det vara så(har inte hört något liknande på någon annan bil)? Tidigare har jag bara varit med om bromsar som gnisslar när man bromsar, men de här låter som sagt hela tiden. Kan jag monterat något fel? På de gamla beläggen satt det någon form av tunn stålplåt med en fjäder pryttel som passade in i en av kolvarna. Jag funderade inte så mycket på dem men jag bände loss dem får de gamla beläggen och lät dem sitta kvar i oken när jag tryckte dit de nya beläggen. Kan det vara något med de plattorna? Tips please! ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
Ta loss fjädern från nåt gammalt belägg, sätt fast den på det nya belägget, du kan ju borra och gänga med M3 för att sätta fast den (ser ut så på ett par gamla volvobelägg jag har tittat på iallafall).
Lås med värmetåligt Loctite _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
Mina nya orginalbelägg kör jag utan den irriterade fjädern som passar innuti kolven. Det är helt tyst men jag har iofs mjukare belägg....
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Högtempssilikon på baksidan av belägget.
Har aldrig använt det själv men sett det när jag demonterar. CRC hade i alla fall en produkt som hette vibrastop som var just för detta ändamål. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
Ett tunt lager på baksidan av hela belägget är de rekommendationer jag fått av medföljande instruktioner när högtempsfett varit inkluderat med bromsbeläggen.
Har precis bytt till XP8 själv, men de har inte gnisslat alls än vad jag hört. Nu var jag så van vid att få bromsfett med beläggen (Hawk HP+ hade alltid en påse med) att jag inte tänkte på det när jag skaffade XP8or, slängde på ett tunt lager kopparpasta på baksidan av beläggen. Någon som vet om det finns nån nackdel med detta? Annars har man ju alltid det liggandes menar jag... Det verkar funka ypperligt för att motverka gnissel iaf. _________________ David Lundin |
Tack gode gud, det finns en lösning. Det bruna eländet låter som om någonting skall skära ihop BIG TIME, hela tiden. Jag älskar funktionen på beläggen, men ljudet håller på att driva mig till vansinne...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
Mina XP8 gnisslar som ett godståg vid lätta inbromsningar (d.v.s. i princip alla inbromsningar i normal trafik). Det satt inga "skrikplattor" alls på baksidan av mina belägg. Ska testa nog CRCs produkt, det är lite jobbigt emellanåt.
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
Det går att köpa lösa skrikplattor från diverse tillverkare beroende på hur plattan är utformad, Trelleborg i Kalmar är en stor tillverkare av dessa, kolla med dom om du kan få loss ett par.
Vi brukar vattenskära våra skrikplattor när det är behövligt, dock är det ganska dyrt att vattenskära dom, och materialet är inte så lätt att få tag på. _________________ Mikael Schöllin |
lyfter denna med en fråga.
jag bytte belägg i mina porscheok å undrar om det går att återandvända den där plattan med 2st "pluggar" på som går in i kolvarna, kan man limma om den med nåt lämpligt lim? eller måste man köpa nya? _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6435 totalt) |