| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
LS2 motor i Pontiac GTo går inte på höger sida, Fixat sig!
|
1 besök senaste veckan (1176 totalt) |
|
Jag körde ju av Knutstorp förra året pga av bromsbortfall i min nyimporterade Pontiac GTo med LS2 motor. Skadade höger framskärm samt delar av fronten och huv. Tråkig historia men det var bara att bita ihop. I stället för att trimma motorn i vinter så fick det bli bättre bromsar, lite andra uppgraderingar och plåtjobb. Bilen kördes in i garaget även om den hade ett hemskt utseende. Motorn funkade bra. Nu är den repararerad men motorn går inte på höger sida. Den får inte bränsle, konstaterar jag efter att ha sprutat in bränsle i insuget och startat upp. Då brummar den igång på fler än fyra cylindrar samt blir lite varm på avgasröret. Innan dess hade jag ut stiften och de var helt torra på höger hand. Avgasrören på väsnter är de ända som ger lite värme när jag startar upp. Jag har felsökt jordflätor och mätt mot jord på batteriet och motorn. Letat efter skadade kablar. Kollat säkringar och skifta motorstyrningsreläer, Det känns som ett yttre fel och inte som att ECM tappat något pga av svetsning. Inte en sidan bara? Allt annat tycks funka utom ABS (panlen ger felvarning) som antagligen beror på att jag inte luftat systemet ännu. Någon som har något tips till en ledsen men inte uppgiven rejsa.nu medlem som vill köra igen på Knutstorp om en vecka då vi har vårat årliga möte? _________________ Fredrik Reichel |
||
|
Det är ju samma fuelrail som vänster sida så den slusatsen har jag dragit att svaret är ja.
Hittade två suspekta kablar i huvudkablaget under bilen, i huvudkablaget mellan vänster och höger sida, en helröd och en helgrön. Skitglad blev jag, kopplade bort batteriet och lödde ihop så de blev fina utan brott. Nu går inte ens startmotorn igång. Panelen gör "system check" och all OK. Det är dock inte sant för innan så lös engine check tills jag startade då den sedan slocknade men det är väl egentligen irelevant just nu när den inte ens startar. _________________ Fredrik Reichel |
||
|
Re:
Kul att det var både enkel och billig åtgärd!
ovanligt, det brukar ju vara antingen eller...
|
||
|
Primärfel #1
Här sekundär fel som jag lyckades tajma in precis när jag hitttat det andra kabel felet. Det var nog bra för annars kanske det visat sig ute på gatan/banan och det är inte kul.
Internet är starkt. Utan det hade jag inte fixat detta så fort. Hittade exakt mitt diagram på ett amerikansk LS2 Forum och vips var logiken till att hitta felet i detta don, mycket enkelt. _________________ Fredrik Reichel |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1176 totalt) |