Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Baguette Mégane R.S. Trophy - nytt FWD rekord
<<   1, 2
6229 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Fick herrn testa den nygräddade Trophyn då?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Faktum är att jag glömde av att ens fråga. Beror nog på att trophyn är i princip samma bil som den jag har och att jag inte var så exalterad över att provköra den samma bilen kanske? Förvisso förstod jag sedan länge att det bara skulle göra en mindre uppgradering. Dock träffade jag en Renault handlare som sade att han kände ansvariga på Renault som lät meddela att det kommer en r26r om ca 1,5år. Men först efter trophyn ska det face-lyftas såklart.

Malmö
Här sen Aug 2010

Re:

Cédric skrev:
Vansinnigt snabbt!

Men Re050 kan det väl ändå inte vara? Dom fick jag levererade på min seat och dom är enligt mig och diverse tester inte direkt det vassaste man kan hitta. Överhettar direkt på en viss slinga nere i düskland, sladdrigt som satan.

Ett Re050 som fabriksmonteras på din Megane Rs behöver inte vara samma Re050-däck som du köper hos din däckhandlare, trots samma namn, mönster och tillverkningsland. Samma sak gäller med Michelin och de andra däcktillverkarna. Det behöver inte vara stora skillnader men tillräckliga för att det inte är fråga om samma däck som finns ute detaljhandeln.

Fixhult
Här sen Apr 2004

RE050 och RE050A är två olika däck...

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Ni kan vara lugna på att renaults ingenjörer med sitt kunande samt budget utan svårigheter har funnit ett däck som är bäst lämpad för deras snabba baguette. Detta oavsett vad kreti och pleti anser sig kunna om däck här på forumet:-)

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Michelins däck som satt på (sitter på min original baguette) rs cup cup bilen var vid tillfället ett bra alternativ. Men enligt Renault är det däcket gammalt ny, ingen utveckling sedan 7 år tillbaka. Således visade tester att bridgestone mer är ett modernt däck vilket passar klart bättre på en fwd bil än t o m michelins nya super sport däck. Super sport är utvecklat för rwd bilar. Dock på en fwd bil som både driver/bromsar och styr krävs däck som klarar den påfrestningen, detta gjorde ej super sport däcket från Michelin.

Jag blev också först lite förvirrad av att man inte har valt Super Sport. Det har ju fått bra kritik överallt.

Men, precis som Göte skriver, så var det inte direkt överförbart till Baguetten..

Jag ringde "min" chassinisse idag, som ju varit väldigt positiv till Michelindäcket efter test på andra bilar.

Han gav förklaringen att däcken i Baguettestorlek, typ 235 breda, främst är konstruerade för att sitta som framdäck
på t.ex. Porsche 911 - och där är belastningen naturligtvis betydligt lägre.

8:08 är för övrigt helt sjukt bra. Och vad fint bilen går i videon. Man blir ju stolt att tillhöra Baguettemaffian

stockholm
Här sen Maj 2004

Ställde frågan annorstädes oxå, någon som kan gissa vid vilket drift-grad antal average joe inte kan rädda bilen från en krasch? Pratade med renaults ingenjörer vart de satt gränsen där esp sport går in och räddar average joe från att tappa bilen ut i krasch.

Driftboxen anser att 10 graders drift-vinkel inte ens är drift. Så vart går gränsen för average joe, hur många grader är gränsen där folk i allmänhet inte kan klara ut en sladd?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Driftboxen anser att 10 graders drift-vinkel inte ens är drift. Så vart går gränsen för average joe, hur många grader är gränsen där folk i allmänhet inte kan klara ut en sladd?
<100 grader skulle jag gissa

Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Ställde frågan annorstädes oxå, någon som kan gissa vid vilket drift-grad antal average joe inte kan rädda bilen från en krasch? Pratade med renaults ingenjörer vart de satt gränsen där esp sport går in och räddar average joe från att tappa bilen ut i krasch.

Jag har haft sladd som jag inte klarade ut! Det var ca 28 grader först åt höger, sedan 65 grader år vänster, därefter 240 grader åt höger, sedan vet jag inte mer än att jag såg ett staket framför näsan och bromsade fullt...

Vet inte om det hade gått att rädda, men jag har hört att när man väl får returen är det försent. Kanske hade jag med lite träning/ryggmärgskänsla kunnat motstyra i tid före returen???

Member of Bongard Sponsors
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

15 grader

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

12 grader, där stoppar esp sport i baguetten avergage joe från att sladda av banan. Detta är ju något jag insett för väldigt länge sedan, att allt för många har allt för dålig bilkontroll. Det bekräftas ju verkligen då renault sport själva säger att folk i allmänhet (average joe) inte klarar att häva en sladd över 12 grader, således sätter de gränsen där. De har ju inte satt gränsen där genom att stoppa upp fingret i luften och gissa att just där ligger en kritiskt gräns för massorna. Väl underbyggda data och tester är alltid något man kan räkna med när det gäller större biltillverkare, därför rockar förövrigt originala bilar:-). Tvärt om är det hos allt för många hobby-bil trimmare, upp med fingret i luften, jo men detta blir nog bra:-)

Nåväl, i vanliga läget griper det in relativt direkt. (för övrigt är 12 grader enligt mina egna högst personliga referenser väldigt direkt ingripande, men förstår varför det är där det ligger, folk i allmänhet kör inte bättre) Då ska man tänka på att baguetten är en sport-bil för bana, likväl för gata, och att esp sport är för den sportiga föraren som kör bana. Jag har givetvis provat baguetten i esp sport läget några varv(kör i övrigt helt utan alla esp oavsett bil, när på bana). Den vinkeln når jag så fort att det inte är kul att bli bromsad så fort. Så för mig är det inget att åka med, då jag gärna kör med mer vinkel, dels för att avlasta framdäcken, men oxå för att det är kul, samt att undvika understyrning.

Enligt driftboxen är 10 grader knappt en drift:-) ESP sport bryter vid 12. Men faktum är att esp sport är så bra i baguetten att man kan köra snabbt utan att bli allt för hindrad på nür om man väljer att köra utan överstyrning med systemet på.

Dock för en bättre förare än average joe är det väldigt irriterande att ingreppet blir så hårt och abrubt om man kör med esp sport och vill drifta, samt når 12 grader, datorn klarar aldrig av att justera upp detta ställ på ett mjukt sätt som en god förare klarar av att plana ut ett ställ. Men esp sport räddar många som får ofrivilliga ställ som de annars inte skulle kunna reda ut.

Tacka vet jag ställbart traction esp, som man kan omg anpassa till olika förare en regning dag på nur. Finns ju redan i många racebilar, snart kommer det kanske till sportiga gatbilar, detta gillar jag. Att ställa det så det passar min körstil, vilken lycka.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
12 grader, där stoppar esp sport i baguetten avergage joe från att sladda av banan. Detta är ju något jag insett för väldigt länge sedan, att allt för många har allt för dålig bilkontroll. Det bekräftas ju verkligen då renault sport själva säger att folk i allmänhet (average joe) inte klarar att häva en sladd över 12 grader, således sätter de gränsen där. De har ju inte satt gränsen där genom att stoppa upp fingret i luften och gissa att just där ligger en kritiskt gräns för massorna. Väl underbyggda data och tester är alltid något man kan räkna med när det gäller större biltillverkare, därför rockar förövrigt originala bilar:-). Tvärt om är det hos allt för många hobby-bil trimmare, upp med fingret i luften, jo men detta blir nog bra:-)

Nåväl, i vanliga läget griper det in relativt direkt. (för övrigt är 12 grader enligt mina egna högst personliga referenser väldigt direkt ingripande, men förstår varför det är där det ligger, folk i allmänhet kör inte bättre) Då ska man tänka på att baguetten är en sport-bil för bana, likväl för gata, och att esp sport är för den sportiga föraren som kör bana. Jag har givetvis provat baguetten i esp sport läget några varv(kör i övrigt helt utan alla esp oavsett bil, när på bana). Den vinkeln når jag så fort att det inte är kul att bli bromsad så fort. Så för mig är det inget att åka med, då jag gärna kör med mer vinkel, dels för att avlasta framdäcken, men oxå för att det är kul, samt att undvika understyrning.

Enligt driftboxen är 10 grader knappt en drift:-) ESP sport bryter vid 12. Men faktum är att esp sport är så bra i baguetten att man kan köra snabbt utan att bli allt för hindrad på nür om man väljer att köra utan överstyrning med systemet på.

Dock för en bättre förare än average joe är det väldigt irriterande att ingreppet blir så hårt och abrubt om man kör med esp sport och vill drifta, samt når 12 grader, datorn klarar aldrig av att justera upp detta ställ på ett mjukt sätt som en god förare klarar av att plana ut ett ställ. Men esp sport räddar många som får ofrivilliga ställ som de annars inte skulle kunna reda ut.

Tacka vet jag ställbart traction esp, som man kan omg anpassa till olika förare en regning dag på nur. Finns ju redan i många racebilar, snart kommer det kanske till sportiga gatbilar, detta gillar jag. Att ställa det så det passar min körstil, vilken lycka.

Intressant info thumbs up
Vill minnas att Göransson nån gång skrev (tror till och med att det var här på rejsa) att hans Z4 som han rattade för Schubert teamet hade en ratt med 7 steg för typ full esp till helt av, vore kul om det kunde komma till mer banorienterade gatbilar

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Reportage om rekordvarvet i senaste numret av EVo. Står bl a att testföraren Lauren Hugon kört "minst 500 varv" i Baguetter på Ringen.
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Vart tror ni vredet hade pekat på alla storstads/strand posörers sportbilar hade pekat?...
Ytterst få som köper lite sportigare bil ger sig ut på bana och lär sig köra bil tyvärr.
Många har sett på tv och hört på forum att det bara är rejsläge som gäller och så blir anhöriga och passagerare förvånade när det gått åt helvete. Han var ju så bra på att köra bil.
Sanningen är nog att det är fler som tror sig kunna köra än som verkligen kan köra.

Jag kan inte men jag har å andra sidan för gammal bil för att ha esp även om det nog hade gagnat mig.

Göte du som kan köra måste väl ha uppmärksammat detta också eller är det bara här på landet snorvalparna kör alldeldes för snabba bila för sin Hälsa och kunnande?
Tantens esp i Focusen griper in tidigt men lite glid i kurvorna på vintern accepterar den. :-)

och för att komma till ämnet så måste det vara kul att rasta r-knuttar med en Renault på Ringen,va? :-)

Baguette Mégane R.S. Trophy - nytt FWD rekord
<<   1, 2
6229 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande