| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Db-problem nybyggt avgassystem
|
2 besök senaste veckan (8081 totalt) |
|
På min Mitsubishi Evo 3 har en vän byggt nytt avgassystem åt mej i 3" och som avslutas me en 2,5" Apple-dämpare och 2st böjar nedåt. Anledningen till att det blev ett nytt avgassystem var att sista körningen jag var med på svartflaggade de mej och sa att bilen lät väl över 100db!! Det avgassystemet var i rostfritt så vi skiter i rostfritt och bygger med vanliga biltema-rör ist och en rejäl dämpare på slutet tyckte jag. Med en racekatt borde ljudet gå ner mot 95db lätt..Inte. Denna dämpare används nu på bilen:
Nu i lördas kom flera fram och frågade mej om jag har öppen wg på bilen för den lät så jäkla mycket! Mina vänner som va med tyckte den lät mer med detta system än med det gamla som va 3" hela vägen och bara en gammal 3" dämpare längst bak. Som det ser ut nu får det inte plats med en ljuddämpare till under bilen då den är ganska låg. Så..Tips på hur jag kan få ner ljudnivån tack! Såhär ser slutdelen ut för tillfället. 2,5" ut från ljuddämparen och 2 rör ihopsvetsade så det bildas ett kors och sen ner i marken!
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||
|
Re: Db-problem nybyggt avgassystem
Du har racekat och 1 st ljuddämpare? Jag har själv aldrig klarat av ljudkravet med mindre än 2 st ljuddämpare och kat - ibland inte ens då
Bör du inte ha katen längst bak? _________________ Daniel Steiner |
||
|
Japp så ere! Hade problem att få temp i katten när den sitter under bilen så det går tyvärr inte flytta den längst bak. Något tips på en riktigt slimmad 3 eller 2,5" ljuddämpare kan funka oxå! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||
|
Den enkla vägen, många bilar låter inte för mycket med originalsystem med 3 och 4 små dämpare, ibland hela resväskor som dämpare. Men det är ytterst sällan kebabdimensioner som 3" (öppet mål för moderatorer) Är de sista 25 hästarna viktiga får du nog kapa upp golvet i tex bagaget och lägga en tvärgående stor dämpare där ala någon volvo240 modell _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Apple-dämpare som det står högst upp i tråden. De ska ju vara bäst sägs det ju. Rolle: Har ju strypt ner systemet till 2,5 på slutet för att dämparen ska bli effektivare. Men ja körde me original downpipe förra året endel och skillnaden på den och detta gör att ja vägrar köra original igen! Får väl helt enkelt kapa bort reservhjulsbaljan o sätta dit dubbla dämpare då? original sitter det 2 dämpare plus katten. Att ta bort en dämpare och att ersätta den sista med en betydligt större area-mässigt än original tyckte jag skulle hjälpa. _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||
|
Re:
Visst måste det gå att få dit en dämpare till. Finns ju platta eller smala avlånga. Vi fick sätta en sån här på juniors bil. Tog ner det sista som behövdes.
Finns i många olika längder och i alla storlekar. _________________ Daniel Steiner |
||
|
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||
|
Re:
|
||
|
Sedär ja...Tack så mycket. Men finns det någon annan som har annat tips få hur ja får tystare system utan en extra dämpare tar jag gärna emot de också!
||
|
att gå ner i diameter på röret ökar gashastigheten på avgaserna och minskar därmed dämpförmågan
finns tips på hur man bygger ljudämare som funkar bra på han görans hemsida om hemipantern... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Jaha då har ja mer lr mindre förstört dämpförmågan nu? Skit oxå..Ska in o läsa lite där! Tack för tipset knotan.
||
|
du har säkert redan löst detta kanske
men annars så kan sätta dit en burk som inte är fullflödes utan igång på vänster och utgång höger sida olika placering så brukar det dämpa mer finns att köpa på ray metall i ljungsarp (simons sportavg) _________________ Mattias Andersson |
||
|
beroende på hur seriös man vill vara kan man även leka med flera rör ut ur sista dämparen som är avstämda för vissa toner. Då kan man få till lite allt möjligt i ljudväg utan att ljudnivån skenar iväg! Men det kräver lite läsning...
Denna kille med en NSX har byggt ett eget system och körde ett tag HELT utan dämpare och den lät inte värst ändå!
http://nsxprime.com/forum/showthread jäkligt synd att inte filmerna fungerar längre bara... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Har inte orkat ta tag i detta ännu så bilen låter fortfarande ilsket när wgn öppnar. Har kollat runt lite och en dämpare som ni föreslår med in och utgång på olika sidor har jag funderat på. Men det finns ju en hel vinter som kommer snart hehe. Ska även låna en 3" ljuddämpare av en vän och montera dit och se om det låter mindre vasst. Testa testa!
Tack för hjälpen hursom _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||
|
Intressant att det låter så jäkla mycket. Jag har 2,5" från turbo och bakåt, en 30 år gammal smal mittendämpare med en appledämpare där bak (båda dämparna fullflöde, ingen kat). Bilen låter väldigt lite, snudd på för lite, även när WG är öppen. Innan hade jag en simonsburk som gav mig konstiga resonanser, när jag slängde på appleburken så blev det tyst och lugngt. (2l, turbo 0,7 bar laddtryck)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re:
Då är ju wg stängd istället
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (8081 totalt) |