Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A, Irmscher Grupp 2, BMW TURBO -74 | 1, 2 >> 12801 besök totalt |
Hejsan.
Christian heter jag, 26 år gammal från Enköping.. Mitt första inlägg här på rejsa! Har alltid hållt på med BMW och då sladdat runt på parkeringar och i rondeller mm men känner nu att suget efter en bil med schysst väghållning som man kan ta på banträffar ökar hela tiden.. Så nästa helg åker jag iväg och hämtar en gammal drömbil kan man nästan säga.. En Opel Manta A från -74.. Är inte just en Manta A jag velat haft men en gammal breddad Opel skulle det vara... Här är skönheten, kommer lägga ut mer bilder när jag fått hem bilen.. Jag köper den utan motor och låda, utöver det så är den orginal... Så vad har jag för planer med denna då? Jo, självklart ska den få sig en respektabel lack, färg har jag inte ens tänkt på, vore kanske häftigt och sikta på och få den som en gammal banbil utseendemässigt?? Det ska svetsas i helbur och monteras svängvänliga stolar och bälten.. Monteras Coilover och större bromsar, bättre krängningshämmare etc.. Har hört att bakvagn från Manta B GSI passar bolt-on så kanske blir en sådan.. Ja jag vill ha bra väghållning! Ska inte tävla med bilen men för en glad amatör ska grejerna funka för.. Nu är det som sagt 1,5 vecka kvar tills jag hämtar bilen men är så jäkla taggad till att börja med den så därför lägger jag ut denna tråd lite i förskott och hoppas på att jag får in mycket matnyttig information om hur jag ska gå till väga.. Kanske även lite rolig information om bilmodellen och breddningen? och om själva hjärtat i bilen då? Motor och låda?? Jag vill ha nåt övermotoriserat Inte herrejösses men vill inte att effekten är det som hindrar.. Har tänkt lite på en turbomatad BMW 4a eller nån annan liten lätt motor?? Kom gärna med förslag.. Mvh Christian _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
||||
Har inget vettigt att tillföra men bilar med breddade skärmar är såååå rätt! Lycka till med bygget!
|
||||
Fränt!
Ser ut som samma breddning som jag har, dvs irmscher grupp 2! Ang motorval så skulle jag satsa på en c20let med omsvetsad zf-låda från m3 eller en M54b30 med alublock! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
hej
Personligen så tycker jag gamla oplar skall ha en orginal CIH motor. Ger bra effekt med turbo. Annars om du vill ha ett billigt motorpaket med bra effekt så ta en Saab 2.3l T5 motor(Saab 9000 runt 97) Skruva sedan på en Opellåda som passar rakt av. Eller om du vill ha en låda som hållaer ta Zf:s 5 växlade från BMW M3. Det har jag gjort i vår långloppsbil. Man behäver "bara" göra en ny adapterplåt istället för Saabs orginal 10mm plåt. Hoppas du väljer en riktig Opelmotor..... MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||||
På vilket sätt skulle inte C20XE eller C20LET vara RIKTIGA Opel-motorer? Har själv både turbokonverterad C20XE och olika varianter av CIH Du vet väl att CIH ursprungligen togs fram av GM i USA i början av 60-talet, för att användas i en ny mindre Chevrolet, men att Opel fick ta över den när dom planerna las ner _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Finns många olika alternativ! Vet iaf att jag tänker köpa en motor som är klar. Med sprut och låta så att det "bara" är att sänka ner..
Men kanonbra förslag, uppskattas mycket =) Ska ta och regga mig på Opelklubben också! Mvh _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
||||
Sugtrimmad C20XE verkar ju vara otroligt vanligt i Irländska och Engelska rallybilar så det finns mängder med kunnande, borde vara ett trevligt val. 250Hk sugis i den där borde ju bli helt hysteriskt kul och rätt.
Trevlig bil, ser fram emot en kul tråd! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har skaffat motor nu!
Smidd M42B18 turbo som köpts av Limmet.. Hämtar dock inte motorn förän i höst enligt överenskommelse med säljaren men det gör inget då väghållning, bromsar, bur, lack.. Ja allt sånt ska fixas först ändå så.. M42B18 Turbo *Smidda H-profil parnerstakar *Smidda Lågkompskolvar CP pistons 8:1 komp *ombyggt orig. grenrör med holset HX35 turbo och Tial38 v-band WG *630cc spridare *Blocket har pyramidringar *Haltech E6X sprut med Sagem Dubbelspolar *M20 svänghjul med 618 tryckplatta *Intercooler 300hk @ 1.1bar, (ca 500hk @ 2 bar) Har även skrivit med erikjakan om väghållning och lite sånt och fått en massa klockren information så jag vet hur jag ska gå till väga!! Kommer bli fint som snus detta!! _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
||||
Var iväg igår och köpte mig en Skoda pickup som kan behövas nu till bygget av Opeln. Så hittade en kåpa idag på Blocket som jag var iväg och köpte och självklart så monterades den direkt också!
Ska få sig en omgång färg den också så den inte sticker ut så mycket.. Måste även koppla in elen till regskyltsbelysningen samt belysningen inne i skåpet.. Perfekt och köra grejer i, snart dax att åka och hämta motorn också så då passar det utmärkt =) och nu imorgon (Fredag 2011/08/14) så direkt efter jobbet åker jag och hämtar släpkärra och dragbil sen så styr jag kosan mot Luleå för att hämta hem Opeln =) =) =) Kommer bli en lång jäkla åktur med biltrailer bakom men det är det helt klart värt! Kommer fota och göra ett litet repotage om resan som kommer läggas upp här sen när jag är hemma igen.. Behöver jag säga att jag längtar?! =) Mvh _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
||||
Läcker bil Här får du lite inspiration till hur de såg ut back in the days
Ang. motor så spelar nog valet ingen större roll. Mycke mer än 300hk börjar snabbt bli väl mycket för att det ska gå fortare i en liten lätt Manta A! Siktar du högre än så är de nog bara busfaktorn som ökar, och däckskontot 300hk sen fixar ju dom flesta motorer! Just BMW's 1.8l 16v maskin på 140hk har jag själv funderat på ibland till mitt Opel projekt (Kadett -76) det är ju en väldigt fin motor Ett alternativ vore kanske annars 2l turbon ur 9-3 SS? Helalu, omega B växellåda passar, torde tåla 300hk galant _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Från vilken omega b skulle det vara???? Jag påstår att du far med osanning!? Häftig manta Christian! kommer bli ett riktigt ballt bygge. Lycka till. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Har inte helalu motorn samma blockgjutning som kortmotorn? Vad jag förstått åker Saab ägarna med F28 även på dom där motorerna? Jag kan dock mycke väl ha fel också Kortmotorn (94-98) passar dock omega lådan på _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
A'n har inte en triangel till undre bärarm, stabiliseringen sköts istället av kränghämnaren som agerar stag bakåt samtidigt som krängare (en lösning som t ex även Audi 100 C4 dvs typ 92-97 också hade) Undre bärarmen är mer eller mindre bara en rak U balk. Sen har du stötdämparen inuti fjädern. Annars är framvagnarna väldigt lika, du har bultade styrarmar på A'n som gör att du kan justera lite mer. Bakvagnen är ju identisk förutom att B'n har bredare axel _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Så hemma igen efter en låååååång biltur! Blev 183mil totalt med bil och biltrailer.. Första 20 milen var motorväg men sen var det nästan bara 70-90 vägar med 2-1 system.. Fan vad det SÖG!!!!
Men kom hem klockan 4 idag så lämnade kärra och böt bil etc innan jag drog ut till garaget för att skruva lite, kunde inte låta bli trots att jag är så trött så jag kan somna stående nästan haha... En av många pausar på vägen.. Hemma vid garaget, var tvungen och skruva på ett par BMW fälgar för att se hur det ser ut.. Ska på 16" BBS fälgar sen är det tänkt.. Sen började jag riva lite smått, mest bara för att få känna att jag meckat lite också =) Så stolar fram och bak, matta, dörrsidor är urplockat, ställt undan dörrar och baklucka, rutor och lite sånt jag fick med också.. Nästa blir innertaket som ska plockas ner, måste bara ta reda på hur det sitter, tänkte försöka sälja hela inredningen sen... Här kommer lite bilder på bilen, alla "fel" som är på den... Ska slipas, bort med avgasmatta etc och sen lackas.. Här är det största felet på hela bilen, troligtvis så har dom dragit med ett knyck så plåten har gett med sig.. Blir och kapa bort och svetsa dit nytt.. Fronten måste plastas om litegran.. Motorutrymmet ska rensas helt och slipas ner och lackas om.. Här ska det kapas lite och så... Här får vi se om jag måste göra om den lite för att få ZF lådan och hamna bra, det återstår och se, men inte hela världen om jag slipar ner och lackar nu för att sen göra om det litegran när jag fått hem motorn och så.. Trötta mätare =) Ska plockas bort och ersättas med eftermarknads mätare... Dom har inte gjort ett bra underarbete när breddningen gjordes så spacklingen har börjat spricka.. Men ska ändå slipas ner och göras om o göras rätt så.. Gammal rostlagning som börjat ytrosta lite.. Får se hur det ser ut när man slipat ner allt... Kommer som sagt uppdatera efter varje gång jag varit i garaget.. Får se när bilen blir klar, ingenting som ska höftast och "duga" på den här, allt ska göras efter konstens alla regler =) _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
||||
Du gör naturligtvis som du vill, men om man får komma med en liten vädjan bara?
Kapa inte upp bilen för mycket, det måste gå att få ner en BMW-fyra med turbo utan att såga bort halva fronten osv. oljetråget på E36 318is sticker ner bakom framvagnsbalken, precis som det gör på CIH-motorn som sitter i Manta original. Nu vet jag inte vilken växellåda du ska använda, men tex Getrag 240 (som finns till både Opel och BMW) passar i Mantans tunnel utan kapning. Den borde hålla även för en turbomaskin, bilen blir ju ganska lätt. Jag kanske låter som en gnällig original-nörd, men faktum är att det går att bygga om en bil ganska mycket utan att såga isär den fullständigt. Plåtpussel brukar också ta väldigt lång tid om man ska bygga ny torped och tunnel mm. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag ska försöka kapa så lite som möjligt faktiskt.. Men kan jag kapa lite men få tillbaka motorn mycket så gör jag så.. Försöka hitta en schysst balans i bilen utan att bygga om hela bilen Sen lådan blir en ZF från antingen 328/m3 eller 525, diesel.. beronde på lutning men dom är inte så stora.. Getrag blir det iaf inte då dom inte brukar gilla när det laddas på lite och jag siktar på iaf 400 whp.. Mvh _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
||||
Kul bygge!
om jag får ge ett råd: kapa inte ned hela bilen för att inse att det kostar både massa tid och pengar för att å ihop den igen! Gjort det själv på min Ascona a som jag bygger om med saab turbomotor och annat som tuffa pojkar har. I efterhand inser man att det tar mycket mer tid att bygga ihop än kapa ned... I övrigt ska det bli genomgående kul och inspirerande att följa ditt bygge! _________________ Edvard Andersson |
||||
Nej för mycket ska jag inte kapa bort. Been there and donw that!! :P Men har planering på och kapa bort litegran faktiskt.. Kapa lite och vinna mycket i vikt fördelning =) Var ut en sväng idag igen och skrapade asfaltsmatta.. Inte så mycket och ta bild på direkt.. Men blev inte så länge i garaget då jag fortfarande är jätte trött efter resan så det får bli sängen istället och sikta in sig på och avverka ett gäng timmar i helgen istället =) _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A, Irmscher Grupp 2, BMW TURBO -74 | 1, 2 >> 12801 besök totalt |