| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vart är bästa stället för montering av racekattar?
|
1685 besök totalt |
|
Hej! Undrar vad ni anser är bästa stället för montering av SBF race-katalysatorn? 1. Innan första ljuddämparen? 2. Mellan främre och bakre ljuddämparen? Sen nästa fråga: Vart är lämpligast att montera ett "X-pipe"? 1. Innan första ljuddämparen? 2. Mellan främre och bakre ljuddämparen? mvh//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Vad är "bästa"? Bäst rening eller minst effektförlust? Så nära motor som möjligt resp så långt ifrån, beroende på vad du eftersträvar...
Det är ingen nackdel med flera x, men det ska absolut sitta en före första dämparen. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Re:
Riktigt så enkelt är det inte..... Bor i närheten av en bromsbänk som en duktig Volvo trimmare äger. Så man har ju sett en hel del motorer bromsas
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Ur effektsynpunkt så sägs det att en racekat inte tar någon mätbar effekt (enl. Ferrita).
Jag har oxå bromsat med och utan och resultatet var i Rototest 191,8 hk med kat och 192,2 utan , d.v.s inom bänkens feltolerans. Katten satt då direkt efter grenröret. |
||||
|
Ja, vad vet jag om att bygga motorer, mitt arma luder? ;-) Får ju bara ut 365hk ur en N/A M30 gatmotor, så får nog byta karriär nu när det finns folk som bor nära bromsbänkar...
Undrar kan tro, varför det sitter 2st, inte 1, kattar allra allra längst bak på de flesta S2000 bilar... Men vad vet BMW Motorsport, Seat Sport o de andra småskuttarna om sånt? _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Re:
Så dom har tre kattar då eller? Eller har dom ingen ljuddämpare? Du sa ju att det absolut skulle sitta en före första ljuddämparen i din första post. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Nja, nu läste du både fort och fel, det var att ett "kryss" måste sitta framför första dämpen(arna), inte en kat.
(jag var iofs tvungen att läsa inlägget ett par gånger bara för att dubbelkolla) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Hur stor motorvolym? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1685 besök totalt |