Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Torrt/regn chassi inställningar | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10943 totalt) |
Hur mycket skiljer sig chassi justeringarna i mellan torrt och vått?
I Slc brukar man höra i depån f*n det regnar och sen ”surfar” dom flesta runt med samma inställningar som i torrt. Efter att ha skruvat kart i några år nu så har jag konstaterat att det ända man inte ändrar på karten vid regn är färgen på ramen. Är det samma sak på en bil om man skall köra med slicks eller regndäck? På Speedstern kommer vi ha möjlighet att ändra: Stötdämparna (dämpning+retur) Krängarna (mjuka upp alt. Byta) Fjädrarna Camber Höja/sänka bilen Toe in/toe out Är inte ute efter några exakta siffror, utan mer tips och förslag och helst läsförståligt för en novis i väghållningsdjungeln. _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Regn:
- Mer bromskraft bak (pga lägre max retardation och därmed lägre viktförskjutning) - Högre däckstryck (kan nog diskuteras beroende på olika däck???) - Mjukare chassieinställningar allmänt men där har jag inte tillräckligt koll.... Misstänker dock att man gärna släpper lite på kränghämmaren i den änden som man har drivningen? Väntar med spänning på vad de som VET kommer säga :-) _________________ Magnus Thomé |
||||||
tror jag också på
Tänkte mer på slicks/regndäck, men det är ju också intresant. Vad och hur mycket som skall ändras om man kör samma typ av R-däck i vått eller torrt?
Men hur mycket mjukare? Behöver man byta fjädrar eller räcker det med att göra krängarna mjukare? _________________ S tefan Ir lander |
||||||
I rallycrossen brukar vi ställa returen mjukare samt mjuka krängarna. Jag gissar på att det är ungefär samma i banracingen, eventuellt lite mjukare kompression också men fjädrar tror jag inte man ska behöva byta (om ni inte byter fjädrar beroende på bana då kanske det krävs också)
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Hrm. När jag körde karting (micro och mini) så ändrades det en del på bilen. Man gjorde spårvidden smalare bak och bredare fram för mindre överstyrning exempelvis. Gör ni inte det i de större klasserna?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Jo vi ändrade i stort sätt allting. Bytte bakaxel, andra "hubbar"fram/bak, mer toe out, höjde fram, lossade nästan alla stag inkl.boxar mm. men det var ändringar på bilar jag var ute efter. _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Som du misstänker så ändrar man på "allt". Frågan hela tiden är hur mycket mekanikerna hinner med när man 30 min innan race inser att det nog kommer regna när det är dags. Har man hela natten på sig så är det ju lugnt. Helst vill jag inte gå in på hur mycket och vad man ändrar i banracing eftersom det är en av de sakerna som man som raceingenjör håller som "yrkes hemlighet". Men helt klart är att eftersom däckens kraftuppbyggnad på regn går så mycket långsammare än på torrt måste man sänka egenfrekvenserna både vertikalt, roll och gir. Sen vilken metod man tar till för att göra det är det fritt fram att experimentera med, men man kan tex köra mjukare krängare, mjukare fjädrar (och samtidigt gå av på dämpning). Beroende på balansskillnaden mellan regndäcken och slicks får man ändra olika mycket fram och bak, men det är ju något man känner rätt tydligt i bilen.
Ursäkta om jag undviker att vara specifik... / Jonas Jarlmark |
||||||
för att gå vidare.... så finns det ju två olika sorters regnmodifieringar...
1. Den genomgående som man gör på bilen när man vet/tror att det kommer vara övergripande regn 2. Nödlösningen, när det börjar regna med torrsetup... dvs vad hinner man ändra på under ett kortare depåstopp. Sådär... nu kan ni fylla på med tips till S.Irlander Helt klart är att fler SLC team behöver lära sig sådana saker. Och det gör dom ju om ni hjälper till med bra tips här på bilmodifikationer.... både punkt 1 och 2 |
||||||
Har full förståelse för yrkes hemligheter. Det är mycket tid och pengar bakom dom. Men om man kan få en liten hint om man gör stora eller små justeingar på hjulvinklarna. I kart är det som natt och dag med camber/caster justeringarna. _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Du får väl testa Stefan. Lite jobbigt om ni måsta svetsa ihop nya bärarmar för varje testa bara...
Vad tycker regndäck och slicks om för olika camber och slipvinklar då och hur lastkänsliga är dem? Annars får ni väl göra som de flesta andra långloppsteam - hoppas att det inte regnar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Vi ska testa bilen, men det kommer bara att bli en pillegnutta av vad man skulle vilja testa. Har möjlighet att ändra camber men tyvärr inte castern med dom spindlarna vi har i dag.
Hmm… Det skulle vara roligare att dansa regndans och veta att man troligtvis är snabbare en dom andra i regn _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Gäller det inte att det skulle vara roligare att dansa när man vet att man är snabbare än andra även när det är torrt? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Njae.... det är lite annorlunda iom att det finns fjädring, aerodynamik och lite andra skillnader..... som man kan ta till och ändra på till skillnad mot kart.... Låter lustigt att ni inte ändrar något mellan torrt och blött..... eller har regndäcken blivit SÅÅ mycket bättre sen en annan var aktiv som gokartförare...... ?? (fast bättre har dom blivit , det vet jag eftersom det typ 23 år sen man slutade) |
||||||
Det är mycket roligare i regn _________________ S tefan Ir lander |
||||||
fortsätt med det _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Hohoho ja jag kan tänka mig att dom blivit rätt mycket bättre på 23 år :P _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
självklart varför ändra på ett vinnande koncept? _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
Man kan ju även gå ner i camber (beroende på hur mycket man mjukar) eftersom roll blir mindre och det därför behövs mindre kompensering. Att trycka in lite mer understyrning brukar inte heller vara fel. I princip så skall man ju analysera om hela chassiet med lägre friktionskoefficient! PS. Man vill oftast INTE köra med regninställningar på torrt väglag. Det brukar vara otäckt och långsamt. DS _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Ja det gick ju bra för dig i regn SM 2002 Linköping _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Racetech Torrt/regn chassi inställningar | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10943 totalt) |