| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Racemotor BMW M20B20 Sugmotor
|
1300 besök totalt |
|
Racemotor Bmw M20B20 Sugmotor
Hej, ny här på forumet. Äger en K2000 båt med en banracing motor, M20B20. Vi åkte ett par vändor på Gräddö kanalen i Norrtälje, sen blev motorn helt orkeslös, misstände nå fruktansvärt. Trodde det var stiften då vi hade haft problem med dom tidigare under dagen. Dessvärre inte, gjorde kompprov på motorn. 3:ns cylinder var tvärdöd. Lyfte topplocket och såg att ventilen var trasig, samt att vi hade spikat på 2:ns cylinder... Motorn i fråga är en M20B20 med : -3xWeber45dcoe -DrShrick 304 kamaxel från motornord -Special gjutna insug -Extraktor grenrör -Portad och planad topp(11,5 i kompförhållande) -Balanserad vevaxel, kolvar och stakar -Kolvar med ventilurtag Jag undrar vad spelet mellan kolv och ventil bör vara, för i nuläget var det verkligen ingetting. Därav att ventilen gick sönder... Motorn kommer varva runt 7000rpm. En bild på ventilen, man ser att den gått emot kolven. http://www.garaget.org/mypage/galler //Thomas _________________ Thomas Söderlund |
||
|
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
|
Re:
Man ser tydliga märken att den har legat emot på kolven... så den bör ej vara bränd. Min teori är att ventilen har blivit utmattad och gått sönder. Ett par milimeter? Förtydliga
//Thomas _________________ Thomas Söderlund |
||
|
Man brukar väl räkna min spel på 0,1mm per 1000rpm med hårda fjädrar. Samt plussa minst 0,2-0,3mm för värme mm.
_________________ Viktor Norstedt "The speed was okay, but the corner was just to tigth " www.fvk-engineering.com |
||
|
minst 1mm, gärna 1.5 skulle jag köra!
Sen investerar ni ett VEMS styrsystem så får ni bättre allt! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Re:
okej. Tack för svaret. Ja, vi får väl se. Bygger väl ny motor när den här motorn rasar nästa gång
//Thomas _________________ Thomas Söderlund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Racemotor BMW M20B20 Sugmotor
|
1300 besök totalt |