Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 S2 vs Miata
<<   1, 2, 3, 4   >>
9414 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



IMS lagret är ju bara att byta till en uppgraderad version, smörjning lär väl också gå att fixa.
£4-5000 i inköp och ytterligare 40-50k för uppgraderingar så har man en kul mittmotorräcer. thumbs up
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



TS hoppas det går bra att jag lånar tråden lite, funderar nämligen också på att skaffa mig en 944 men istället för miata så är jag och funderar på en m3 E30 egentligen är det väl en 968 som är vettigare att jämföra med rent ekonomiskt men jag gillar 944:an

Så några åsikter mellan 944 (S2 alt. Turbo) och M3 E30?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 130



Jag var själv i samma frågeställning 2008 och mitt svar då blev 944S2.

En 944S2 går utmärkt att leva med som bruksbil och leksaksbil men det är alltid förknippat med kostnaden med att hålla en 20år gammal bil i livet. Räknat på 1000mil om året och lite banmöten, slalom och nöjesturer får man inte gå i taket om det är 40-50kr per mil i kostnader och då är inte någon eventuell värdeminskning eller kapitalkostnad inräknad.
Det enda jag saknade på min bil var en LSD för att hålla ordning på spinnande innerhjul vid bankörning.

Mvh Pontus

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



1225 Eriksson skrev:
Så några åsikter mellan 944 (S2 alt. Turbo) och M3 E30?


Återigen mer en smakfråga och en fråga om image..

I de finare Porschekretsarna, så tillhör 944-an tveklöst bottenskrapet. Oavsett hur kompetenta bilarna
egentligen är, så blir det aldrig en riktig Porsche. Det är något du får leva med.

M3 E30 däremot: Hyllad, beundrad och höjd till skyarna. Bland BMW-nördar helig, nästan som Porsches 911 RS-modeller.

Jag har ägt varianter av båda. Som någon sorts konsumentupplysning, räknat per krona - oavsett om du lägger
100, 150 eller 200 tusen - så får du mer och snabbare bil om du väljer en 944 (speciellt en turbo) framför en M3 E30.

Men det blir ju en väldigt fyrkantig frågeställning, typ:
"Vilken mat är godast för pengarna?" eller "Vilket vin är godast under 70 spänn?"

För vem kan leva efter såna kalkyler? och vilka bilar skulle vi köra då?

(Förmodligen körde alla i så fall Renault Megane RS och drack Umbala )

_________________
--
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

FredrikÅ skrev:
Förmodligen körde alla i så fall Renault Megane RS och drack Umbala


thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258



Re:

Mats Karlsson skrev:
IMS lagret är ju bara att byta till en uppgraderad version, smörjning lär väl också gå att fixa.
£4-5000 i inköp och ytterligare 40-50k för uppgraderingar så har man en kul mittmotorräcer. thumbs up


Hejsan,
Smörjningen fixar man med bafflar om jag har förstått det rätt. Jag är också sjukt förvånad att inte fler kör Boxsters här. Om man tittat på PCA (porsche Club of America) så finns det massvis med Boxsters i alla körningarn, men här i sverige nobbas den, såvida den inte råkar ha ett *s* på bakluckan, men även då är bilen rätt så få i köerna på körningarna. Dock gör detta ju att bilen blir något ännu mer underskattad = billigare pris Mina 2cents iallafall.
Mvh
Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168


Trådstartare
Tack för alla bra och insiktsfulla svar!

Tankarnahar gått runt runt och jag har väl kommit till insikten att det nog inte blir en miata av främst praktiska skäl. Det lutar då i dagsläget mot en 944/968, m3 (helst e30) eller som brasklapp en merca 2,5
cossie. En fin kovändning alltså :-)

så blir att spara pengar och leta efter ett bra objekt...

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

mopack skrev:
Mats Karlsson skrev:
IMS lagret är ju bara att byta till en uppgraderad version, smörjning lär väl också gå att fixa.
£4-5000 i inköp och ytterligare 40-50k för uppgraderingar så har man en kul mittmotorräcer. thumbs up


Hejsan,
Smörjningen fixar man med bafflar om jag har förstått det rätt. Jag är också sjukt förvånad att inte fler kör Boxsters här. Om man tittat på PCA (porsche Club of America) så finns det massvis med Boxsters i alla körningarn, men här i sverige nobbas den, såvida den inte råkar ha ett *s* på bakluckan, men även då är bilen rätt så få i köerna på körningarna. Dock gör detta ju att bilen blir något ännu mer underskattad = billigare pris Mina 2cents iallafall.
Mvh
Alex


Jag tror prestige är en del av svaret, man får lätt känslan av att vi är lite känsliga på den punkten här i landet . Sen är ju 996orna så himla billiga så folk köper sådana istället.

Jag kollade igenom reglementet i BRSCC racingcup (dom kör 924 och boxster), det man får göra för att hjälpa smörjningen är :

Early style Air oil Separator may be replaced by a late style Air oil Separator.

Early style Intermediate Shaft support bearings may be replaced by late style part(s) or by non-standard bearings.

A spacer may be fitted between the engine crankcase and the sump plate to increase engine oil capacity. Where such a spacer is fitted, it is permitted to extend the oil pick up pipe. Oil sump baffles may be modified and additional baffles fitted. A non-standard sump plate may be fitted.

An oil accumulator designed to maintain the supply of oil under pressure during cornering may be fitted. If this unit is fitted in the habitacle then it must have a secondary casing or bulkhead to separate the accumulator from driver/passenger compartment. MSA Regulation [J 5.2.1].

An adaptor may be fitted to replace the standard oil filter housing and allow the use of a spin-on type oil filter.

Klart vettigt reglemente tycker jag, vi borde haft nåt liknande här, ungefär som miata cup. Här finns ju dessutom ett färdigt reglemente. bilarna kostar från 4500$ i england. Rasar en motor så kan man köpa en hel bil för ingenting

http://www.porscheracingdrivers.co.uk/race-with-us.php


Nog med ot.

Lycka till med att hitta bil, kolla in på 944sverige.com, där brukar det annonseras ut bilar då och då.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Ska man ha 944 så är det läge att köpa en Turbo, dom har (konstigt nog...) gått ner i pris en hel del senaste åren.
Köper man en bra 944 Turbo av senare årsmodell, 88S & 89-91, och lägger mellanskillnaden jämfört med en 968CS på uppgraderingar (295Hk chip, dämpare, krängare & stol) så blir Turbon snabbare.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Re:

[quote="FredrikÅ"]

I de finare Porschekretsarna, så tillhör 944-an tveklöst bottenskrapet. Oavsett hur kompetenta bilarna
egentligen är, så blir det aldrig en riktig Porsche. Det är något du får leva med.

[quote]

Det där är lite intressant, särskilt när man är på Kinnekulle och en svart 944 Turbo brukar vara allra snabbast.....

Skämt åsido tycker jag inte det det märks särskilt mycket på banmötena, snarare kan man få uppskattande kommentarer av typen "Tänk att den gamla bilen kan gå så fort" om man kör om en GT3:a

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Visst finns det exempel på 944-or som är "GT3-dödare", men då talas det också väldigt tyst
om hur mycket dessa bilar egentligen har kostat, och hur det ligger till med driftsäkerheten. [/b]

_________________
--
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Re:

Dea skrev:
Ska man ha 944 så är det läge att köpa en Turbo, dom har (konstigt nog...) gått ner i pris en hel del senaste åren.
Köper man en bra 944 Turbo av senare årsmodell, 88S & 89-91, och lägger mellanskillnaden jämfört med en 968CS på uppgraderingar (295Hk chip, dämpare, krängare & stol) så blir Turbon snabbare.

/Dea


VA? Vad har jag missat? Farsan sålde sin för fyra år sen och det tog ett bra tag innan han fick ut de begärda 88000. Jag är rätt säker på att det är den här bilen http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche_944_Turbo_34447805.htm?ca=18&a . . . . och som jag ser det följer den en trend, en uppåtgående trend.
(Även om man i så fall, i det här fallet då missat att trippmätaren snurrar i miles, och att 170000 miles är lite mer än 17000 mil...)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Annars finns de ju en annan mazda som är väldigt lik 944 och som enkelt går att få väldigt snabb...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

plutten skrev:
Annars finns de ju en annan mazda som är väldigt lik 944 och som enkelt går att få väldigt snabb...
Du menar 626 Coupé?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Re:

Niklas Falk skrev:
plutten skrev:
Annars finns de ju en annan mazda som är väldigt lik 944 och som enkelt går att få väldigt snabb...
Du menar 626 Coupé?


Jo precis.... eller INTE

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



944 s till s2

Hej!
Har en kompis som tråkigt nog råkat ut för kamremsras på sin 944 s. Han vill bara bli av med bilen och säljer den nog billigt.

Är det någon som vet om man utan större modifikationer kan sätta i en s2 motor ihop med lådan?

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Så som jag har förstått det är en S-låda ungefär samma som en vanliga N/A-låda, medans S2 är mer åt Turbo-hållet. Rent matchningsmässigt går det nog rätt smärtfritt, men hållbarheten kan nog bli lidande med tiden. Men innan dess kommer du nog haft lite att rota i med att få ihop de olika styrsystemen till motorn.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12340



Re:

P.P. skrev:
Men innan dess kommer du nog haft lite att rota i med att få ihop de olika styrsystemen till motorn.


Fast får han med kabelstam, databox och allt annat till S2 motorn så borde det gå snabbt. För mellan motor och bil är det ju bara tre kontakter.

Annars kan man ju alltid få ner en Opel-motor.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Ja, det är ju ett problemfritt byte. Nä, skall det vara GM skall det vara värt besväret http://www.renegadehybrids.com/

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Tack för infon. Tror jag låter bli.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Tux skrev:
Jag var själv i samma frågeställning 2008 och mitt svar då blev 944S2.

En 944S2 går utmärkt att leva med som bruksbil och leksaksbil men det är alltid förknippat med kostnaden med att hålla en 20år gammal bil i livet. Räknat på 1000mil om året och lite banmöten, slalom och nöjesturer får man inte gå i taket om det är 40-50kr per mil i kostnader och då är inte någon eventuell värdeminskning eller kapitalkostnad inräknad.
Det enda jag saknade på min bil var en LSD för att hålla ordning på spinnande innerhjul vid bankörning.

Mvh Pontus


Är det såpass dyrt att driva runt dem alltså? Det är ju helt klart ganska saftigt om det ska ligga på en 40-50k/år för att ha dem. Mycket pengar för en 3:e bil/busbil. LSD är ju alltid trevligt att ha. För att få lite perspektiv på det hela, hur pass mycket dyrare är en turbo att ha mot en s2. Vad drar dessa bilar vid normal landsvägskörning?

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 S2 vs Miata
<<   1, 2, 3, 4   >>
9414 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande