Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Extraknäckande Porsche-kopplingsbytare sökes!
<<   1, 2
3372 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Wärhner skrev:
Eftersom du skall dela på motor-växellåda så rekomenderar jag att du byter vevaxelpackboxen oavsett om den läcker eller inte, tänk annars om den börjar läcka om ett halvår?
Reservdelskostnaden för packboxen är en fis i rymden jämfört med att behöva ta ned alltihopa igen. thumbs down

Mvh Peter W


Jo det är helt klart på agendan.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
LeWaN skrev:
Hur är det med urtrampningslagret på 3.3turbo?

För när farsan skulle byta koppling på min så fick han inte loss lådan från motorn.
Bara med någon cm, men den vägrade släppa.

Fick då veta att man ska dra ut en stav till gaffeln som drar i urtrampningslagret.
Även vart den staven sitter, bara det att på min växellåda finns det inget hål där... så då gav han upp och skruvade fast växellådan igen.

Så i vår när den ska bytas åker jag till... någon utanför Västerås.
Minns inte namnet på honom nu.

Någon som Sune Jansson känner iaf, fick tipset av honom.
om jag inte ska låta Sune byta kopplingen...

Men det är inte säkert att det är så här på din växellåda.
För får man ur axeln, så är det nog inte det enklaste att få tillbaka allt som det satt med armen.
Man vill inte att det ska smälla till bakom ryggen när man trycker ner kopplingen efter några dagar.
För det kan hända om man råkar få gaffeln lite snett... ner med "skiten" igen.

Tål att tänka på.

Jag köpte lamell, tryckplatta och lager på Mekonomen.
Allt ligger nu på hyllan och väntar på montering.
Men ska även byta lite mer.. för som ni säger. Det är bra att göra det när allt ändå är nere.

Vad blev det? En stel Sachs lamell med sporttryckplatta.
Minns tyvärr inte priset, men har ett svagt minne av 6000-7000:-


Vad är det för växellåda på RS:en ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Staffan Bergholm skrev:


Mattias, Goran och Anders!
Vilken uppslutning, det här värmer kan jag lova!

Ska se ur det här utvecklar sig, men det finns risk för att jag tar er på orden.
Har en dialog med Fimpan, har ytterligare ett spår jag kollar också.

Men jag behöver bestämma vilka grejjor jag behöver i vilket fall.
Kollar med lite folk på Rennlist om deras erfarenheter av olika varianter.
Goran, du skrev något om KEP, är det detsamma som CenterForce ?
'

nope, KEP (Kennedy Engineering) är andra gubbar som gör helt egna CNC-skurna tryckplattor och kopplingar. Men dom verkar bara ha kopplingar till G50 lådan.

Länk:
http://www.kennedyeng.com/porsc_pp.htm

Centerforce är också bra. Maila gubbar på www.type911.co.uk , dom brukar ha billiga orginalkopplingssatser. Tänk på att köpa nya drivknutsbultar (du kommer att runda av några), nya svänghjulsbultar (strechbultar, kan ej återanvändas) , nya tryckplattebular (ska bytas av principskäl) och vevpackning.

Vet du om du har G50 eller G63 låda på din bil?

Edit: centreringsmojäng man sticker in i lamellen måste du också ha..."clutch alignment tool" heter den.

Edit2: kollade upp...du borde ha G50/52 låda. 5-växlad alltså

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



kid skrev:
Qvarnis skrev:
Anders Frisk skrev:
ahhh jag kan tänka mig att ställa upp som ölkontrollant och skruvmejselshållare. Eller nåt

Vore i vilket fall intressant att se hur man tar ned en 911-motor, frågan är när jag själv ska våga göra det...


Enklare är det nog inte i någon bil?


Har man en välutrustat garage med fler än en domkraft så är det rätt så lätt.


som vanligt (åtminstone för min del) så är det knepigt innan jag någonsin sett det gjort, och ja, jag är en fegis. Bara att få upp bilhelvetet på bockar kan ju ta en hel dags svår ångest (eller vad säger du Per ) Har bara en domkraft, får hamra sönder den redan svårt plågade spargrisen o köpa en till då (inte spargris, domkraft)

Staffan: ge mig ett datum så kommer jag med bärs, blå overall och grymt beredd att hålla i skruvmejseln thumbs up

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93



Förlåt om jag or lite i trådetn ..skulle också behöva lite hjälp i exakt sama ämne, men någon som har måtten på centreringsdonet, ska ju montera ihop mitt projekt snart och hade tänkt svarva till mig en sådan.

_________________
Rickard Eriksson
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Staffan Bergholm skrev:
Vad är det för växellåda på RS:en ?


Minns tyvärr inte vad den heter.
Tycker mig sett lite olika uppgifter på det.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



LeWaN, var hittar man en sådan där flashig Carrera RS (som vi fick putta upp för backen vid Brostugan häromsistens ) någonstans?

Verkar som en trevlig bil.
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



poh99 skrev:
LeWaN, var hittar man en sådan där flashig Carrera RS (som vi fick putta upp för backen vid Brostugan häromsistens ) någonstans?

Verkar som en trevlig bil.


haha
Tackar!

Jag hittade min i Karlstad hos Lasse.
Finns några på www.se.mobile.de

Jag har nu kommit på att Pilot Sport Cup inte är några bra vinterdäck.
Andra gången jag kört fast. Får hålla mig på torra och asflaterade vägar.

Eller så kan dom hittas nedanför Brostugan när det är snö....

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag köpte tidningen Porsche 911&World idag, döm min förvåning när de har 6 sidor på hur man tar ner en 964 motor och byter koppling på densamma.

Ibland har man tur eller hur?.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Coolt!!

Har inte riktigt bestämt mig än, men jag är väldigt sugen på att göra det här själv.
Har surfat runt på Internet och skrivit ut flera beskrivningar om hur man tar ut motorn + Adrians bok.
Har skrivit listor på specialverktyg och delar som behöver köpas.
Samtidigt så väntar jag på en offert från Podium Racing, vi får ser vad den landar på, hoppas det inte blir en tinningsåderspräckare.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



har hört priser för delar runt ca 6000+moms och arbete ca 7 tim ( kostnaden diffar givetvis beroende på timdebitering)sen borde olja tillkomma om man ej sparar den gammla osv
och är du med i porsche klubben så har du 10% hos aukt.porsche center på delar

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Allmänt banåkaforum
Extraknäckande Porsche-kopplingsbytare sökes!
<<   1, 2
3372 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande