Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Nu har dom fuskat igen...
<<   1, 2
4780 besök totalt
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Benci skrev:
Jag såg programmet om GTR-ens utveckling och
om jag minns rätt så var motor-vx-låda - hjuldimension plus bilens specifika vikt
en viktig komponent i det framgångsrika receptet.

Så jag tror inte att det är så enkelt att få snabbare BTG genom att banta 300kg.
Då får man kanske ändra på flera faktorer innan det ger resultat.

Nissan kunde ha byggt bilen lättare men valde att inte göra så!
De kanske kör samma princip som lokomotiv, friktion/fäste med metall mot metall genom ren och skär massa

Den verkar ju onekligen gå som på räls ibland

Motala
Här sen Mar 2008

Jag var nere i Tyskland runt Bonn och Nurburg en hel del nu i Juli, rättare sagt 2 veckor.
Jag spenderade tiden mestadels med utvecklarna bakom GT-R R35 och fick lära mig ett och annat och en massa hemligheter. En sak som jag måste skryta om e att det sitter en bult på min bil från en av rekord bilarna då en mekaniker gjorde fel under ett bromsbyte...

Men men, enl Nissan eller rättare sagt Mizuno så väger GT-Ren mer än en Turbo eller GT2 i "stand still"
men i hög fart så väger dom nästan lika mycket pga 997ornas "downforce" men under bromsning så märks det att GT-Ren e tyngre, ej genom känsla utan genom bromsarnas livslängd. Mina bromsar AP-Racing skivor och Pagid RS29 beläggen håller ca 6-7 dagar där nere och det e ca en 55-65 varv, blev inte mer pga mycket dåligt väder nu i juli, men Helt ok tycker jag och ringen tar ju inte lika mycket på bromsarna som t.ex. Mantorp.

En "hemlighet" som jag kan dela med er är att Nissan kommer tillbaka med 2012 bilar nu i September till Nurburgring för att slå sitt gamla och Corvettes nya rekord tider. Kommer bli intressant då dom hade MYCKET bättre mellan tider men kunde inte fortsätta pga bränsle mängd sen dåligt väder vidi slutet senaste testerna. Ett annat rykte som man fick höra där nere ÄVEN från lokala Porsche gubbar var att Corvette använde slicks på Z06an under deras senaste super lap, men det e ju bara något som jag hört och inte sett.

Ang. filmer så kan jag säga det kommer. 7:26:50 var när jag jagade Sabine Schmitz den 19/7 i hennes GT3 RS 2011. Fantastisk kvinna som spöar skiten ur alla andra Porsche gubbar där nere. Hon erkänner detta via facebook till mig då många av mina vänner hemma inte trodde mig pga att jag ringde hem och var helt till mig efter det varvet.

Bästa filmen är när jag i GT-Ren och en finsk 997 Tubro Manthey jagar Adrian Sutil i en Gumpert Apollo S, man ser tydligt att jag kämpar med och hålla bilen på banan med mina dåliga däck. Men absolut en av de sjukaste varven jag gjort i mitt liv.

Porsche 996 C2 (såld)
NSX -94 (såld)
BMW M Coupe (såld)
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Så stor skillnad i vikt är det väl egentligen inte mot andra motsvarande 4wd-bilar?
En GT-R ligger väl på 1720 kg i tjänstevikt, en 911 Turbo S utan extrautrustning ligger på 1670 kg och en R8 5,2 ligger på 1700 kg. Det är väl egentligen enbart Gallardon som är betydligt lättare.

David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Det var inte ni som hetsade den rutinerade F1-föraren till att krascha Apollon då? För han kvaddade ju en på ringen nyligen!
Scuderia.Lusso skrev:

Bästa filmen är när jag i GT-Ren och en finsk 997 Tubro Manthey jagar Adrian Sutil i en Gumpert Apollo S, man ser tydligt att jag kämpar med och hålla bilen på banan med mina dåliga däck. Men absolut en av de sjukaste varven jag gjort i mitt liv.

Täby
Här sen Apr 2006

Chante, ser fram emot filmerna thumbs up

Scuderia.Lusso
Motala
Här sen Mar 2008

Ja han krashade den mattgråa samma dag. Han stoppade banan i 45 minuter. Det gjorde han mindre populär,
En viss person hade det på film men blev tvingad att ta det bort från kameran. Typiskt Nurburgring workers dubbelmoral.

Porsche 996 C2 (såld)
NSX -94 (såld)
BMW M Coupe (såld)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

David Lundin skrev:
Benci skrev:
Jag såg programmet om GTR-ens utveckling och
om jag minns rätt så var motor-vx-låda - hjuldimension plus bilens specifika vikt
en viktig komponent i det framgångsrika receptet.

Så jag tror inte att det är så enkelt att få snabbare BTG genom att banta 300kg.
Då får man kanske ändra på flera faktorer innan det ger resultat.

Nissan kunde ha byggt bilen lättare men valde att inte göra så!
De kanske kör samma princip som lokomotiv, friktion/fäste med metall mot metall genom ren och skär massa

Den verkar ju onekligen gå som på räls ibland

Mer vikt är alltid av ondo om det är dödvikt som inte förbättrar bilens prestanda då det sänker kurvhastigheter, förlänger bromssträckor och ger sämre acceleration. Dvs något extrakilo i bromsskivorna kan vara bra om det gör att bromsarna inte fadar, lite tyngre motor kan vara bra om det tillåter en betydligt högre motoreffekt etc etc men t.ex en tyngre passagerarstol gör aldrig bilen snabbare.

Däremot har de nog lyckats extremt väl med att anpassa chassiet till bilens vikt och ingenting verkar vara onödigt tungt.

Sen har den också förvånadsvärt lågt luftmotstånd vilket gör stor skillnad på en snabb bana som Nürburgring. CD på 0.26 ger ett CDA på 0.565 m2

Jämförelsevis har 911 GT2 CD 0.32 och CDA på 0.656 vilket är 16% mer trots att GT-R är en rätt stor bil.

Men jag tycker som många att det hade varit kul med en riktig clubsport variant med r-däck och en ordentlig lättning.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Andreas Millbro skrev:

Men jag tycker som många att det hade varit kul med en riktig clubsport variant med r-däck och en ordentlig lättning.

Men då blir dom ju bara bekyllda för att fuska ännu mera & de vill dom ju inte

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

De kom ju med V-Spec redan 2008 eller nåt som då hade 40hk mer och var 90kg lättare, en ny variant vore ju nåt att börja med. Kanske 580 eller 600hk och 100kg lättare den här gången

Tror den endast kom i Japan dock?

Motala
Här sen Mar 2008

Det har presenterats en Club Sport variant som väger mindre och har slicks etc. Men effekten är den samma 530hk. Men den e ju inte laglig och sjukt dyr. Tror det handlar om 200.000 Euro eller om det var mer.

Porsche 996 C2 (såld)
NSX -94 (såld)
BMW M Coupe (såld)
Citera
Bilder o videos
Nu har dom fuskat igen...
<<   1, 2
4780 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande