Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 Trackday, lekbil med överladdning.
<<   1, 2, 3, 4   >>
23354 besök totalt
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Nya tag : )

Efter att ha varit i Norge på Rudskogen under Gatebil, så har jag insett att jag måste ha turbo!
Mitt nya mål blir att bygga en clubbsport med turbo.
Förra veckan fick jag tillgång till mitt nya garage.
Delarna till turbo bygget kommer handlas av Jaws motorsport.

Målet är att bygga en M3 turbo med användbart register och bra chassie.
Steg 1 blir att handla ett begagnat bromskit.
XZY 355mm skivor med 6 kolvs ok.
Det blir även coilovers från XYZ.
Dessa delar ska hämtas i slutet på nästa vecka och det kommer inte
dröja länge innan de sitter på bilen

Jag är extremt taggad nu

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Kul projekt!
Undra om man kan åka på den banan och tycka att man har tillräckligt med effekt?

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Re:

AntonG skrev:
Kul projekt!
Undra om man kan åka på den banan och tycka att man har tillräckligt med effekt?


Du har helt rätt
Jag fick nöja mig att köra i min bmw 320 diesel på banan

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Det skrapar i diffen

När jag svängen så knäpper det och skrapar i diffen.
Jag kollade oljenivån och konstaterade att det var torrt

Vem renoverar?
Jag har inte tagit isär den än och inspekterat,
men det känns som det är läge för renovering och optimering.

Jag har sett att många ökar diff verkan och shimsar om den.

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418



Re: Det skrapar i diffen

scape_2_paradise skrev:
När jag svängen så knäpper det och skrapar i diffen.
Jag kollade oljenivån och konstaterade att det var torrt

Vem renoverar?
Jag har inte tagit isär den än och inspekterat,
men det känns som det är läge för renovering och optimering.

Jag har sett att många ökar diff verkan och shimsar om den.


Mobimech tror jag dom heter va?

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Motorn ur.

Under de senaste två dagarna har jag skruvat ur motorn.
Detta tog betydligt längre tid än jag väntat mig.
Känns som om det är oändligt med elkablar och kontakter.

Jag har även inhandlat ett begagnat bromskit och fjädring från XYZ.
Ska bli skoj att se hur grejerna funkar på plats.

Nu ska Motordelar och turbo beställas från Jaws Motorsport.
Jag går i tankarna att försöka få igenom bilen som ombyggt fordon.
Det verkar vara mycket man måste ändra.










_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058



Re: Motorn ur.

scape_2_paradise skrev:
Under de senaste två dagarna har jag skruvat ur motorn.
Detta tog betydligt längre tid än jag väntat mig.
Känns som om det är oändligt med elkablar och kontakter.



Ingen idé nu förstås, men när man tar ur motorn brukar man bara lossa den stora kontakten vid säkringsboxen och låta all el följa med motorn ur bilen. Fast du kanske ändå skulle bort med det för nån stor operation.
Eller kanske jag har missförstått ditt tillvägagångssätt?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Re: Motorn ur.

Markus97 skrev:
scape_2_paradise skrev:
Under de senaste två dagarna har jag skruvat ur motorn.
Detta tog betydligt längre tid än jag väntat mig.
Känns som om det är oändligt med elkablar och kontakter.



Ingen idé nu förstås, men när man tar ur motorn brukar man bara lossa den stora kontakten vid säkringsboxen och låta all el följa med motorn ur bilen. Fast du kanske ändå skulle bort med det för nån stor operation.
Eller kanske jag har missförstått ditt tillvägagångssätt?


om jag ska vara ärlig, så hade jag inte en aning om det.
Jag har suttit och pillat ur kabel för kabel och kossat alla kontakter.
Nu har du lärt mig något till nästa gång

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Motorrenovering.

Finns det någon som kan rekomendera en bra motorrenoverings firma i närheten av Värnamo, Jönköping?

Det är borrning, planing och ev montering av nya delar som jag behöver hjälp med.

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Re: Motorrenovering.

scape_2_paradise skrev:
Finns det någon som kan rekomendera en bra motorrenoverings firma i närheten av Värnamo, Jönköping?

Det är borrning, planing och ev montering av nya delar som jag behöver hjälp med.


Nissafors motorrenovering i Anderstorp är grym!
Har han bara tid så rekomenderas han å det kraftigaste..... thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418



Halloj!

Har beställt kolvar,stakar,arp bult nu thumbs up

Kolla om du kan fixa ett enkelmassesvänghjul från en gammal 535:a E28 lr liknande, osså skickar du upp det med ditt org dubbelmassesvänghjul, det behöver lite kärlek i svarven och gasen för att nya kopplingen ska lira med startmotorn.

/J

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
skruvande

Nu har jag inhandlat en GT front spojler. Fattas bara splitters och lite fästen.
Väntar på mina motordelar från Jaws, sedan ska motorn rivas.

Efter som att det står stilla lite nu, så har jag monterat mitt XYZ väghållnings kit och köpt HR krängare.
Nu ska jag bara bygga bromskylning fram, sedan ska mina 355mm skivor och 6 kolvs ok på.
Synd att mina orginal fälgar inte kommer passa med dessa bromsarna

Hur ska jag göra med glappet som blir när jag montera en lägre fjäder?
Det känns som att det kan hoppa loss.
Jag har sett att det brukar sitta en tunn hjälpfjäder på andra racing bilar.
Har även sett att en del använder sig av en wire.
Eller så får jag borra hål i fjädertallriken, och spänna fast fjädern med två slangklämmor?

XYZ vs orginal


Ser gott ut


otroligt lätt GT läpp

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418



Re: skruvande

scape_2_paradise skrev:
Nu har jag inhandlat en GT front spojler. Fattas bara splitters och lite fästen.
Väntar på mina motordelar från Jaws, sedan ska motorn rivas.

Efter som att det står stilla lite nu, så har jag monterat mitt XYZ väghållnings kit och köpt HR krängare.
Nu ska jag bara bygga bromskylning fram, sedan ska mina 355mm skivor och 6 kolvs ok på.
Synd att mina orginal fälgar inte kommer passa med dessa bromsarna

Hur ska jag göra med glappet som blir när jag montera en lägre fjäder?
Det känns som att det kan hoppa loss.
Jag har sett att det brukar sitta en tunn hjälpfjäder på andra racing bilar.
Har även sett att en del använder sig av en wire.
Eller så får jag borra hål i fjädertallriken, och spänna fast fjädern med två slangklämmor?

XYZ vs orginal


Ser gott ut


otroligt lätt GT läpp



Vi har bromskylningen till E36M3 klar inom 1-2v , dvs sköldarna som leder in luften med 3" anslutning.

om du inte vill trixa sj dvs

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Re: skruvande

JAWS Motorsport skrev:
scape_2_paradise skrev:
Nu har jag inhandlat en GT front spojler. Fattas bara splitters och lite fästen.
Väntar på mina motordelar från Jaws, sedan ska motorn rivas.

Efter som att det står stilla lite nu, så har jag monterat mitt XYZ väghållnings kit och köpt HR krängare.
Nu ska jag bara bygga bromskylning fram, sedan ska mina 355mm skivor och 6 kolvs ok på.
Synd att mina orginal fälgar inte kommer passa med dessa bromsarna

Hur ska jag göra med glappet som blir när jag montera en lägre fjäder?
Det känns som att det kan hoppa loss.
Jag har sett att det brukar sitta en tunn hjälpfjäder på andra racing bilar.
Har även sett att en del använder sig av en wire.
Eller så får jag borra hål i fjädertallriken, och spänna fast fjädern med två slangklämmor?

XYZ vs orginal


Ser gott ut


otroligt lätt GT läpp



Vi har bromskylningen till E36M3 klar inom 1-2v , dvs sköldarna som leder in luften med 3" anslutning.

om du inte vill trixa sj dvs


Du inväntar jag det

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 504



Re: skruvande

scape_2_paradise skrev:

Hur ska jag göra med glappet som blir när jag montera en lägre fjäder?
Det känns som att det kan hoppa loss.
Jag har sett att det brukar sitta en tunn hjälpfjäder på andra racing bilar.
Har även sett att en del använder sig av en wire.
Eller så får jag borra hål i fjädertallriken, och spänna fast fjädern med två slangklämmor?


...fick du inte med höjdjustering-tallriken till bakfjädrarna? å skuva in nedre fästet på dämparen max, räckte för mej iaf. att få fjädern på plats å få bilen riktigt låg! (har dessa tallrikar till övers annars, så om intresse finns pm'a bara) Du har bra drag i ditt garage måste jag säga thumbs up kanske kan ställa in min där sen

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Skruvande

Nu har det stått still ett tag.

Mitt projekt kommer nog ändra riktning efter att jag fått mer erfarenhet av bankörning.

Jag och mina jobbarkompisar anmälde oss till Svenska fälgs 6h race på Mantorp.
Vi hade ingen bil att köra, så jag köpte en BMW 318 TI Compact.
Vi köpte ett STD fjädringskit från HR, bytte till bättre belägg, byggde bromskylning, ställde bra hjulvinklar, lättade, byggde bur, monterade en bra stol och riktiga bälten. Detta räckte för att ha en bra banbil.
Det tog två veckors skruvande dag och natt att få färdig compacten helt.

När racet drog igång så insåg jag hur fort det går att köra när man har en lätt bil med bur och stol.
Visst kändes compacten lite slö med sina 140 hkr, men det räckte till en 2a plats

Efter detta racet insåg jag att min M3 inte blir snabb utav en brutal motor.
Därför kommer jag inte ha samma mål att köra snabbt på bana.
Mina stora bromsar kommer säljas, för det kommer räcka med bra belägg och bra bromskylning.
Bilen känns för fin för att kapas i och bygga bur. Orginalstolarna kommer få vara kvar. OSV.

Mitt mål med denna bilen kommer bli att köra på lite Gatebil körningar, testa drifting, ha en snabb bil på gatan och köra någon kvällskörning på Anderstorpsbanan (Bor 15min från banan).

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig

Här kommer en bild på compacten

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Galet?

Jag beställde ett bussningskit från Strongflex.
Det känns galet att bussningen inte ska ligga mot karossen.
Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag vet inte vad just dessa två bussningarna heter, men de är de två gula på bilden längst ner.
De bussningarna som håller uppe hela (diff ramen)









_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Re: Skruvande

scape_2_paradise skrev:
318 TI Compact var kul på bana det med


Visst är det lattjo hur lättroad man är thumbs up Kul du sett ljuset (dvs att det är skoj med snabba fina bilar på bana men att det ÄVEN är skoj med precis allt möjligt på bana) I helgen som var så körde jag lite blandade bilar på Mantorp och jag hade PRECIS lika skoj i bilen som gick på 1:42 som den som gick 1:33.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



M3 E36 3,2 åkte jag första gången på Gotland Ring -04, riktigt sjyssta bilar känns det som.
lycka till

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206


Trådstartare
Re: Galet?

scape_2_paradise skrev:
Jag beställde ett bussningskit från Strongflex.
Det känns galet att bussningen inte ska ligga mot karossen.
Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag vet inte vad just dessa två bussningarna heter, men de är de två gula på bilden längst ner.
De bussningarna som håller uppe hela (diff ramen)










Ingen som har någon idee?

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



originalbussningen ligger ju också bara ann med bussningens stålhylsa mot tappen i chassie. Jag ser inte problemet. Strongflexbussningen har ju också en stålhylsa i mitten. De största krafterna verkar dock i sidled.

Möjligen kan man tycka att den stora brickan är lite tunn och skulle kunna bågna i extrema fall. Förhoppningsvis är detta väl beprövat. Du skulle ju kunna dubbla upp dessa brickor.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 Trackday, lekbil med överladdning.
<<   1, 2, 3, 4   >>
23354 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande