Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 23354 besök totalt |
Nya tag : )
Efter att ha varit i Norge på Rudskogen under Gatebil, så har jag insett att jag måste ha turbo! Mitt nya mål blir att bygga en clubbsport med turbo. Förra veckan fick jag tillgång till mitt nya garage. Delarna till turbo bygget kommer handlas av Jaws motorsport. Målet är att bygga en M3 turbo med användbart register och bra chassie. Steg 1 blir att handla ett begagnat bromskit. XZY 355mm skivor med 6 kolvs ok. Det blir även coilovers från XYZ. Dessa delar ska hämtas i slutet på nästa vecka och det kommer inte dröja länge innan de sitter på bilen ![]() Jag är extremt taggad nu ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Kul projekt!
Undra om man kan åka på den banan och tycka att man har tillräckligt med effekt? ![]() _________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||||
Re:
Du har helt rätt ![]() Jag fick nöja mig att köra i min bmw 320 diesel på banan ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Det skrapar i diffen
När jag svängen så knäpper det och skrapar i diffen. Jag kollade oljenivån och konstaterade att det var torrt ![]() Vem renoverar? Jag har inte tagit isär den än och inspekterat, men det känns som det är läge för renovering och optimering. Jag har sett att många ökar diff verkan och shimsar om den. _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Re: Det skrapar i diffen
Mobimech tror jag dom heter va? _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||
Motorn ur.
Under de senaste två dagarna har jag skruvat ur motorn. ![]() Detta tog betydligt längre tid än jag väntat mig. Känns som om det är oändligt med elkablar och kontakter. Jag har även inhandlat ett begagnat bromskit och fjädring från XYZ. Ska bli skoj att se hur grejerna funkar på plats. ![]() Nu ska Motordelar och turbo beställas från Jaws Motorsport. Jag går i tankarna att försöka få igenom bilen som ombyggt fordon. Det verkar vara mycket man måste ändra. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Re: Motorn ur.
Ingen idé nu förstås, men när man tar ur motorn brukar man bara lossa den stora kontakten vid säkringsboxen och låta all el följa med motorn ur bilen. Fast du kanske ändå skulle bort med det för nån stor operation. Eller kanske jag har missförstått ditt tillvägagångssätt? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re: Motorn ur.
om jag ska vara ärlig, så hade jag inte en aning om det. Jag har suttit och pillat ur kabel för kabel och kossat alla kontakter. Nu har du lärt mig något till nästa gång ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Motorrenovering.
Finns det någon som kan rekomendera en bra motorrenoverings firma i närheten av Värnamo, Jönköping? Det är borrning, planing och ev montering av nya delar som jag behöver hjälp med. _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Re: Motorrenovering.
Nissafors motorrenovering i Anderstorp är grym! Har han bara tid så rekomenderas han å det kraftigaste..... ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Halloj!
Har beställt kolvar,stakar,arp bult nu ![]() Kolla om du kan fixa ett enkelmassesvänghjul från en gammal 535:a E28 lr liknande, osså skickar du upp det med ditt org dubbelmassesvänghjul, det behöver lite kärlek i svarven och gasen för att nya kopplingen ska lira med startmotorn. /J _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||
skruvande
Nu har jag inhandlat en GT front spojler. Fattas bara splitters och lite fästen. Väntar på mina motordelar från Jaws, sedan ska motorn rivas. Efter som att det står stilla lite nu, så har jag monterat mitt XYZ väghållnings kit och köpt HR krängare. Nu ska jag bara bygga bromskylning fram, sedan ska mina 355mm skivor och 6 kolvs ok på. Synd att mina orginal fälgar inte kommer passa med dessa bromsarna ![]() Hur ska jag göra med glappet som blir när jag montera en lägre fjäder? Det känns som att det kan hoppa loss. Jag har sett att det brukar sitta en tunn hjälpfjäder på andra racing bilar. Har även sett att en del använder sig av en wire. Eller så får jag borra hål i fjädertallriken, och spänna fast fjädern med två slangklämmor? ![]() ![]() XYZ vs orginal ![]() Ser gott ut ![]() ![]() otroligt lätt GT läpp ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Re: skruvande
Vi har bromskylningen till E36M3 klar inom 1-2v ![]() om du inte vill trixa sj dvs ![]() _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||
Du inväntar jag det ![]() ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
...fick du inte med höjdjustering-tallriken till bakfjädrarna? å skuva in nedre fästet på dämparen max, räckte för mej iaf. att få fjädern på plats å få bilen riktigt låg! (har dessa tallrikar till övers annars, så om intresse finns pm'a bara) Du har bra drag i ditt garage måste jag säga ![]() ![]() _________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack ![]() Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 |
||||
Skruvande
Nu har det stått still ett tag. Mitt projekt kommer nog ändra riktning efter att jag fått mer erfarenhet av bankörning. Jag och mina jobbarkompisar anmälde oss till Svenska fälgs 6h race på Mantorp. Vi hade ingen bil att köra, så jag köpte en BMW 318 TI Compact. Vi köpte ett STD fjädringskit från HR, bytte till bättre belägg, byggde bromskylning, ställde bra hjulvinklar, lättade, byggde bur, monterade en bra stol och riktiga bälten. Detta räckte för att ha en bra banbil. Det tog två veckors skruvande dag och natt att få färdig compacten helt. När racet drog igång så insåg jag hur fort det går att köra när man har en lätt bil med bur och stol. Visst kändes compacten lite slö med sina 140 hkr, men det räckte till en 2a plats ![]() Efter detta racet insåg jag att min M3 inte blir snabb utav en brutal motor. Därför kommer jag inte ha samma mål att köra snabbt på bana. Mina stora bromsar kommer säljas, för det kommer räcka med bra belägg och bra bromskylning. Bilen känns för fin för att kapas i och bygga bur. Orginalstolarna kommer få vara kvar. OSV. Mitt mål med denna bilen kommer bli att köra på lite Gatebil körningar, testa drifting, ha en snabb bil på gatan och köra någon kvällskörning på Anderstorpsbanan (Bor 15min från banan). Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig ![]() Här kommer en bild på compacten ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Galet?
Jag beställde ett bussningskit från Strongflex. Det känns galet att bussningen inte ska ligga mot karossen. Jag hoppas ni förstår hur jag menar. Jag vet inte vad just dessa två bussningarna heter, men de är de två gula på bilden längst ner. De bussningarna som håller uppe hela (diff ramen) ![]() ![]() ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
Re: Skruvande
Visst är det lattjo hur lättroad man är ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Galet?
Ingen som har någon idee? ![]() _________________ Carl-Erik Sjöholm _________________ |
||||
originalbussningen ligger ju också bara ann med bussningens stålhylsa mot tappen i chassie. Jag ser inte problemet. Strongflexbussningen har ju också en stålhylsa i mitten. De största krafterna verkar dock i sidled.
Möjligen kan man tycka att den stora brickan är lite tunn och skulle kunna bågna i extrema fall. Förhoppningsvis är detta väl beprövat. Du skulle ju kunna dubbla upp dessa brickor. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 23354 besök totalt |