| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Datasprutfråga (MOTeC)
|
1052 besök totalt |
|
Datasprutfråga (MOTeC)
Har köpt på mig en Volvo S40 som har ett Motec M4-sprut. Nu är det så att lap top:en jag fick med verkar ha sett sina bästa dagar. Den funkar inte som önskat. Man trycker igång den och sen händer det typ inget mer. Jag kommer inte åt något som finns i datorn. om jag LYCKAS reparera datorn, kan jag då flytta över allt till en ny dator för att slippa liknande saker i framtiden? om jag INTE lyckas reparera datorn, vad måste jag köpa för saker till sprutet för att få allt som det ska igen? Kan säga att jag inte fick med några instruktioner eller liknande prylar till sprutet. För det andra är jag helt nybörjare när det gäller datasprut. Har aldrig jobbat i dem tidigare. _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||
|
normalt behöver du väl bara en sladd och programvaran sen hämtar man mapen ur bilen.
Programet borde finna hos MOTEC att ladda ner. Det som brukar ställa till det lite är att dom äldre spruten ansluts till com porten något som nyare datorer saknar och USB adaptrarna som finns kan fungera lite hur som. _________________ Gerhard Petersson |
||
|
Programvaran finns här http://www.motec.com/filedownload.ph
Angående sladden så om du har ett serienummer över 3000 så går det med en vanlig seriellkabel, är det en äldre box så krävs det en Motec PCI kabel som kostar ca 1700:- _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Tack för svaren!
Jag har ca 10 mappar i datorn, så om jag inte får igång datorn så antar jag att jag förlorar dessa mappar. Men den mappen som användes senast, den finns väl kvar i Motec-boxen i bilen, eller är den förlorad också? _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||
|
Plocka ur hårdisken & stoppa in den i en annan dator så kan du lyfta över mapparna till den.
Vill man ha serieport på t.ex en modern bärbar dator funkar som nämnt usb-serie inget vidare bättre att köpa ett pc-card med serieport funkar bättre. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Även PC-card kan vara tvivelaktiga när det gäller drivrutiner etc. Att plocka första bästa som hänger vid kassan på ICA är ingen garanti för framgång (men det kan fungera utmärkt). Men det är lite klurigt att hitta kommunikationsproblem vid seriellt, inför man dessutom en okänd komponent till (USB alt PCcard till seriell) så blir det ju inte lättare. Det finns drösvis med supporttrådar för motorstyr som handlar om hur man får igång en seriell port under tex Vista (inte direkt motorstyrets fel). |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Datasprutfråga (MOTeC)
|
1052 besök totalt |