| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
räkna ut kompförhållande ..
|
4 besök senaste veckan (11658 totalt) |
|
tjo... jag tänkte turbo konvertera en motor som har lite hög komp och ja tänkte sänka kompet med hjälp av tjockare packning men ja undrar hur man räknar ut kompet så man vet hur tjock packning man ska göra... nån som har nå tips om hur man räknar ??? gäller en ford 1,7l motor zetec _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
|
Det är 125hk i motorn orginal så ja tänkte runt 160-170hk
har inte komptestat min motor än.. men ja kolla lite på laga.se å på dom motorerna var kompet mellan 11-12 så jag skulle väl tippa på nåt liknade i min motor... _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
|
Re:
Det ni talar om nu. Det är kompressionstrycket. Det är något helt annat. _________________ Christer de la Dette
|
||
|
ok försök gärna förklara för mej hur ja ska räkna ..ja tänkte göra en lite tjockare packning i koppar men ja vill ju lyckas ta reda på hur tjock den ska vara går det att räkna ut ? (som ja fattar så gör man det för att sänka kompet va ??
_________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
|
Kompförhållandet är ju bara förhållandet mellan totalvolymen i cylindern i TDC och BDC (skillnaden mellan dessa volymer är slagvolymen).
För att ta min egen motor så är slagvolymen 460cc per cylinder och förbränningsutrymme+packning 51cc. Kompförhållandet blir då 511:51 = 10:1. Ökar du packningens tjocklek så är det inte så svårt att räkna ut hur mycket bägge volymerna ökar (tjockleksökning * cylinderarean) och därmed kompförhållandet. Går det att skriva enklare i ord (alla pratar inte formler flytande)?
Det statiska komptrycket är ju en symptommätning (jämnslitet eller en kass cylinder). Dynamiskt komptryck är ju det som är intressant under last, och det beror ju väldigt mycket på kamöverlapp och en hel massa annat. Ju mer överlapp du planerar att köra ju högre kompförhållande behöver du för att hålla det dynamiska komptrycket uppe. |
||
|
Med följande formel får du fram kompressionstrycket.
p2=p1*(V1/V2)^n n för luft = 1,32 p1 är trycket i cylindern innan kompressionen börjar V1/V2 är förstås kompressionsförhållandet För att mer exakta värden bör man i regel dra runt motorn på högre varvtal, att dra runt motorn på startmotor räcker i regel inte. För att veta starttrycket så måste man veta motorns fyllnadsgrad. Notera att fyllnadsgraden sjunker markant om man inte har gasspjället fullt öppet. Det är bäst att du skiter i "kompressionstryck" och räknar med geometrisk kompressionsförhållande, dvs. förhållande mellan volym i förbränningsutrymmet mellan ND och ÖD. Detta kommer att ge dig bäst indikation på hur mycket du måste öka komphöjden på packningen för att uppnå önskat kompressionsförhållande. _________________ Christer de la Dette
|
||
|
Re:
Så fungerar det inte riktigt. Anledningen till att man stänger inloppsventilen efter nedre dödläge är för att cylindern kan fortsätta att fyllas med luft även när kolven vänt uppåt. Detta ger i sin tur högre fyllnadsgrad och ökad fyllnadsgrad leder till ökat cylindertryck. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (11658 totalt) |