Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler för racing?
2 besök senaste veckan (2051 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Regler för racing?

Letar efter vissa regler.
Ex om man får ha glykol i kylarvattnet samt regler runt körningen, d.v.s spårbyten vi blockering.
Någon som vet var jag hittar det?

/Kimmen

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Förbud mot glykol är inget generellt utan används av vissa arrangörer framför allt när det finns hojar med i arrangemanget. Det blir halt vid läckage.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Vad gäller ang. den personliga utrustningen, måste man ta av sig den för mindre reparationer på bilen?
Någon som vet?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Re: Regler för racing?

Kimmen skrev:
Letar efter vissa regler.
Ex om man får ha glykol i kylarvattnet samt regler runt körningen, d.v.s spårbyten vi blockering.
Någon som vet var jag hittar det?

/Kimmen


RA 5.7.2 Tävlandes uppträdande på banan

a) En ensam tävlande på banan får använda banans fulla bredd men ska direkt när denne har hunnits upp av annan tävlande, som t ex när denna är på väg att bli varvad, möjliggöra för den snabbare tävlanden att köra om vid första realistiska tillfälle.
om en upphunnen förare inte till fullo verkar utnyttja sina backspeglar ska flagg-/ljuspostering visa rörlig blå flagg eller ljussignal för att indikera att en snabbare förare vill köra om.
Varje förare som inte respekterar den blå flaggan/ljuset kommer att rapporteras till tävlingsledningen.
b) omkörning får, beroende på omständigheterna, utföras antingen på höger eller vänster sida.
All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, exempelvis mer än en spårändring för att försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala spårförändringar, är strikt förbjudet. Varje förare som gör sig skyldig till något av ovanstående brott kommer att rapporteras till tävlingsledningen.
c) Tävlande måste alltid använda den markerade delen av banan.
- de vita linjerna som markerar bankanterna ska anses vara en del av banan.
- en förare ska bedömas ha lämnat banan, om inte två hjul är kvar inom banmarkeringarna. Skulle en tävlande av någon anledning lämna banan, får den tävlande återgå om det är riskfritt att
göra så och utan att detta ger någon fördel.
d) Upprepade och allvarliga misstag som brist på kontroll över bilen (t ex avåkningar) ska rapporteras till tävlingsledningen och kan medföra uteslutning av berörd förare.
e) Det är inte tillåtet att framföra en bil onödigt långsamt, oförutsägbart eller på ett sätt som kan bedömas vara farligt.
f) Tävlingsbil får aldrig köras eller dragas mot körriktningen, undantaget om det är absolut nödvändigt för att flytta bilen från en farlig position, samt när tävlingsledningen särskilt tillåtit detta eller under ledning av funktionärsposteringen.

Finns mig veterligen ingen regel som förbjuder dig att meka i raceoverall etc. Det är kanske olämpligt då skador på overallen kan göra att den ej går att använda mer, och oljor mm vill man inte ha på en flamsäker overall, det motverkar lite syftet.

_________________
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Anledningen till att jag undrar är att en förare blev diskvalificerad på Andertorp för att ha stannat i depån och gjort ett mindre meck med bilen, kan vara bra att veta så att man inte gör samma misstag. Däremot kunde inte domaren visa var det stod att man inte fick meka med overallen på (internet funkade inte just då... ).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

När det gäller bandepån så tolkar jag reglerna som om det vore tillåtet:

Citat:
RA 5.8.3 Bandepå
...
Endast mitt för egen bandepåplats får en förare erhålla hjälp med sin bil eller av arrangör anvisad plats. Föraren får delta i arbetet.


Att man inte släpper ut bilen igen på banan efter ett depåbesök är en sak, om man bedömer den som osäker. Men att diska någon pga att man mekat med tävlingsoverallen på var nyheter för mig. Men jag kan långt ifrån alla regler än. (läser/tränar till tävlingsledare)

_________________
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Re:

Kimmen skrev:
Anledningen till att jag undrar är att en förare blev diskvalificerad på Andertorp för att ha stannat i depån och gjort ett mindre meck med bilen, kan vara bra att veta så att man inte gör samma misstag. Däremot kunde inte domaren visa var det stod att man inte fick meka med overallen på (internet funkade inte just då... ).


Vi blev varnade för just detta på licenskursen jag gick. Anledningen är att man skall undvika få olje/bränslefläckar på overallen som åsidosätter brandskyddet. Det var dock längesedan (typ 9 år sedan) jag gick den och jag kommer inte ihåg var reglerna det stod ....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Att det kan vara olämpligt kan jag förstå, men finns det verkligen en regel mot det? Börjar bli tveksam mot det.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191



En raceoverall kan väl användas som mekoverall också?
Det är väl bara att säga att den är uttjänt och att du numera använder den som mekoverall.
Fast då får man väl skynda sig att köpa en ny innan rejs.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vet att det vrit sådana diskusioner och att någon långloppsserie har satt i sina regler att meckning i raceoverall inte är tillåtet. Har ingen aning om det finns kvar.

Funktionärerna kan givetvis stoppa föraren om de misstänker att den personliga utrustningen blivit skadad. Även tex. en hjälm som slängs/tappats i backen kan de kräva att få besiktiga om osv. Är sen overallen tex. Oljig så kan det ju bli körförbud. Pratade vederbörande med tävlingsledningen i bandepån när denne fick svartflagg?
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Han blev diskad efter racet. Oavsett så om det är förbjudet så måste det ju stå någonstans.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Björn skrev:
Vet att det vrit sådana diskusioner och att någon långloppsserie har satt i sina regler att meckning i raceoverall inte är tillåtet. Har ingen aning om det finns kvar.

Funktionärerna kan givetvis stoppa föraren om de misstänker att den personliga utrustningen blivit skadad. Även tex. en hjälm som slängs/tappats i backen kan de kräva att få besiktiga om osv. Är sen overallen tex. Oljig så kan det ju bli körförbud. Pratade vederbörande med tävlingsledningen i bandepån när denne fick svartflagg?


SLC hade det.... men diskat någon har jag aldrig gjort för det, däremot sagt åt en hel del som provat meka och fått dom antingen att dra av sig overallen och meka i kallingarna eller dra på sig en mekoverall över föraroverallen....

föraroveraller ska vara rena för att funka på bästa sätt.... men diska någon för det i efterhand är ju fånigt... såna arrangörer är regelhitlers tycker jag personligen......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



SSK var rätt hårda på mekande i föraroverall förr. Vet inte hur det är nu.
Vet inte heller var det står regelmässigt i boka, känns mera som en praxis som vuxit fram.
Är det en praxis, men inte skrivet i regelboken är det ju fel att diska någon för det i efterhand.
I rally mekas det firkst i föraroverall, även på WRC nivå, men elitförarna kanske inte brinnerl ika lätt

Spårbytesregeln känns som det är läge för tävlingsledare och domarordförande att påminna om.
Många verkar ha synnerligen glappa styrväxlar...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Regler för racing?
2 besök senaste veckan (2051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande