| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Regler för racing?
|
2049 besök totalt |
|
Regler för racing?
Letar efter vissa regler. Ex om man får ha glykol i kylarvattnet samt regler runt körningen, d.v.s spårbyten vi blockering. Någon som vet var jag hittar det? /Kimmen |
||
|
Sidan 13 är en början http://web.sbf.se/regler/up/4/RA-TL_
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Förbud mot glykol är inget generellt utan används av vissa arrangörer framför allt när det finns hojar med i arrangemanget. Det blir halt vid läckage.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
Vad gäller ang. den personliga utrustningen, måste man ta av sig den för mindre reparationer på bilen?
Någon som vet? |
||
|
Re: Regler för racing?
RA 5.7.2 Tävlandes uppträdande på banan a) En ensam tävlande på banan får använda banans fulla bredd men ska direkt när denne har hunnits upp av annan tävlande, som t ex när denna är på väg att bli varvad, möjliggöra för den snabbare tävlanden att köra om vid första realistiska tillfälle. om en upphunnen förare inte till fullo verkar utnyttja sina backspeglar ska flagg-/ljuspostering visa rörlig blå flagg eller ljussignal för att indikera att en snabbare förare vill köra om. Varje förare som inte respekterar den blå flaggan/ljuset kommer att rapporteras till tävlingsledningen. b) omkörning får, beroende på omständigheterna, utföras antingen på höger eller vänster sida. All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, exempelvis mer än en spårändring för att försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala spårförändringar, är strikt förbjudet. Varje förare som gör sig skyldig till något av ovanstående brott kommer att rapporteras till tävlingsledningen. c) Tävlande måste alltid använda den markerade delen av banan. - de vita linjerna som markerar bankanterna ska anses vara en del av banan. - en förare ska bedömas ha lämnat banan, om inte två hjul är kvar inom banmarkeringarna. Skulle en tävlande av någon anledning lämna banan, får den tävlande återgå om det är riskfritt att göra så och utan att detta ger någon fördel. d) Upprepade och allvarliga misstag som brist på kontroll över bilen (t ex avåkningar) ska rapporteras till tävlingsledningen och kan medföra uteslutning av berörd förare. e) Det är inte tillåtet att framföra en bil onödigt långsamt, oförutsägbart eller på ett sätt som kan bedömas vara farligt. f) Tävlingsbil får aldrig köras eller dragas mot körriktningen, undantaget om det är absolut nödvändigt för att flytta bilen från en farlig position, samt när tävlingsledningen särskilt tillåtit detta eller under ledning av funktionärsposteringen. Finns mig veterligen ingen regel som förbjuder dig att meka i raceoverall etc. Det är kanske olämpligt då skador på overallen kan göra att den ej går att använda mer, och oljor mm vill man inte ha på en flamsäker overall, det motverkar lite syftet. _________________
|
||
|
Anledningen till att jag undrar är att en förare blev diskvalificerad på Andertorp för att ha stannat i depån och gjort ett mindre meck med bilen, kan vara bra att veta så att man inte gör samma misstag. Däremot kunde inte domaren visa var det stod att man inte fick meka med overallen på (internet funkade inte just då...
).
|
||
|
När det gäller bandepån så tolkar jag reglerna som om det vore tillåtet:
Att man inte släpper ut bilen igen på banan efter ett depåbesök är en sak, om man bedömer den som osäker. Men att diska någon pga att man mekat med tävlingsoverallen på var nyheter för mig. Men jag kan långt ifrån alla regler än. (läser/tränar till tävlingsledare) _________________
|
||
|
Re:
Vi blev varnade för just detta på licenskursen jag gick. Anledningen är att man skall undvika få olje/bränslefläckar på overallen som åsidosätter brandskyddet. Det var dock längesedan (typ 9 år sedan) jag gick den och jag kommer inte ihåg var reglerna det stod ....
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
Att det kan vara olämpligt kan jag förstå, men finns det verkligen en regel mot det? Börjar bli tveksam mot det.
|
||
|
En raceoverall kan väl användas som mekoverall också?
Det är väl bara att säga att den är uttjänt och att du numera använder den som mekoverall. Fast då får man väl skynda sig att köpa en ny innan rejs.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
|
Vet att det vrit sådana diskusioner och att någon långloppsserie har satt i sina regler att meckning i raceoverall inte är tillåtet. Har ingen aning om det finns kvar.
Funktionärerna kan givetvis stoppa föraren om de misstänker att den personliga utrustningen blivit skadad. Även tex. en hjälm som slängs/tappats i backen kan de kräva att få besiktiga om osv. Är sen overallen tex. Oljig så kan det ju bli körförbud. Pratade vederbörande med tävlingsledningen i bandepån när denne fick svartflagg? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Han blev diskad efter racet. Oavsett så om det är förbjudet så måste det ju stå någonstans.
|
||
|
Re:
SLC hade det.... men diskat någon har jag aldrig gjort för det, däremot sagt åt en hel del som provat meka och fått dom antingen att dra av sig overallen och meka i kallingarna eller dra på sig en mekoverall över föraroverallen.... föraroveraller ska vara rena för att funka på bästa sätt.... men diska någon för det i efterhand är ju fånigt... såna arrangörer är regelhitlers tycker jag personligen...... |
||
|
SSK var rätt hårda på mekande i föraroverall förr. Vet inte hur det är nu.
Vet inte heller var det står regelmässigt i boka, känns mera som en praxis som vuxit fram. Är det en praxis, men inte skrivet i regelboken är det ju fel att diska någon för det i efterhand. I rally mekas det firkst i föraroverall, även på WRC nivå, men elitförarna kanske inte brinnerl ika lätt
Spårbytesregeln känns som det är läge för tävlingsledare och domarordförande att påminna om. Många verkar ha synnerligen glappa styrväxlar...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Regler för racing?
|
2049 besök totalt |