Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 13659 besök totalt |
Re:
Dragkrok, nice. mugghållare får du ej glömma. nja, tänkte satsa på något annat sidomonterade saker bör det vara. så man kommer ner lite. inga du känner som har 17" ligger? har iofs anmält mig för gruppköp idag av nya fälgar hos PEAN, men vet inte om det blir gatfälgar och så köper jag något greppande till BBS fälgarna! dock blir 18 dyrt att ränna runt på konbanan med. /sörjande fd, M3 ägare _________________ Janne Leinonen BMW Z3 Coupe 2,8 -00 BMW 523i Sedan -05 VW Karmann-Ghia -67 |
||||
Saxar lite ur forumet för skruva bil.
Jag har alltså problem med inställning av bakre stötdämpare + justerbar fjäder, har inhandlat "kit" av märket K-sport. d.v.s samma som D2 och XYZ. Hej igen, Nu är dom monterade, fram inga problem! gick väldigt smidigt och ankelt. Bak däremot, oj oj , vet inte vart jag skall börja. till att börja med, riva hela inredningen för att hitta topplagring+ muttrar för infästning av dämpare. detta mina vänner tog väldigt lång tid. varför inte bara en lucka i inredningen och vips bara att byta. Och nu är detta klart, dämparen i bak är justerad så den är ca 30mm kortare än orginal. fjädern uppskruvad 25mm på fjäderhållaren. Nu till det största problemet. Jag justerar dämparen till 3 varv från det hårdaste på topp justeringen. ut och pröva, klockan är ca 23:00, ut på vägen. Bilen uppför sig ganska lungt, styr in fint och tycker att jag har en viss åkkomfort. kommer till första vägbulan, studs.... i bakvagnen, prövar igen samma sak åker mot ett dåligt väg parti. studs studs, så här skall det inte vara. Orkar inte skruva något mer så vi bestämmer oss för att fortsätta någon annan dag. SÅ nu till min fråga, ni som justerat liknande på BMW Z3 eller E30 eller kanske till o med E36 som haft liknande problem, Vilken ' justering bör rätta till mitt problem? Vet inte vad jag skall kalla fenomenet men det känns som den enbart rider på Fjädrarna. Mvh Janne _________________ Janne Leinonen BMW Z3 Coupe 2,8 -00 BMW 523i Sedan -05 VW Karmann-Ghia -67 |
||||
Är det så att den är så hård/stum att den studsar mellan ojänheterna eller är det så
att den dämpar för dåligt så du studsar fram på odämpad fjäderrörelse ? Jag kör ju ett D2 Trackracing kit på min 318is när jag ställer dämparna mjukt funkar det fint att åka på gatan då har ja fjädrar på 100N/mm fram & 120N/mm bak. Det är lite hårt men inte extremt. Däremot skruvar jag till dämparna så dom blir hårda då är det hårt riktigt obekvämt & slår hårt i bilen vid ojämnheter men funkar fint på banan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Svårt att förklara, Tycker det känns som om studsar fram på odämpad fjäderrörelse som du kallar det. Om jag tänker tillbaka på min M3 E30 med ställbara KONI som man kunde justera dämparens hårdhet med, så kan jag inte påminna mig om att jag varit med om denna känsla när dom var totalt åtdragna. Kan inte heller påminna mig om att jag känt det i någon annan bil heller för den delen. Skall pröva att justera den till det mjukaste läget och utgå därifrån. Annars om vi pratar Rideheight, hur har ni ställt in dom då? tänker på min inställning ca 30mm lägre dämpare än utfjädrad orginal i bak, samt 25mm uppskruvad fjäder. kan det vara så att jag misslyckats totalt med den inställningen? Det skall väl tilllägas att jag önskar bilen hårdare satt än orginal. Spec, i bak då just coupen är mjuk, den sjunker ihop vid acc och jag känner att jag inte får direkt kontroll över bakvagnen vid broms och acc i kurvor. _________________ Janne Leinonen BMW Z3 Coupe 2,8 -00 BMW 523i Sedan -05 VW Karmann-Ghia -67 |
||||
Re:
Bak som är samma bakvagn som du har i din z3 så ställde jag den så att jag fick hyfsad utfjädring. Jag kör med huvudfjäder & hjälpfjäder bak huvudfjädern lossnar vid mer än 38 mm utfjädring men iom att jag kör hjälpfjäder så har jag idag 55mm utfjädring innan dämparen sätter stopp. Kör även samma fram så det finns 55mm runt om _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Mjuka upp returen på bakdämparen så blir det bättre, alternativt i kombination med en något hårdare bakfjäder. ![]() _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Re:
Har för mig dessa dämparna har kombinerad komp/retur så man ändrar båda när man skruvar på ratten _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Hej igen,
Har ju försökt sälja bilen då tiden inte infinner sig men det Verkar svårt i dessa ekonomiskt turbulenta tider! Så bilen verkar bli kvar hos mig, dock behöver den en Hjulinställning och det gärna i gävle trakten och även Av någon som tar låga bilar ( den som gjort det tidigare Har bytt arbetsplats och har ingen maskin längre, och de Som jobbar där nu säger att det är omöjligt att få på den På lyften) så vet ni någon kan ni väl hojta till! Jag är hemma I stan från torsdags eftermiddagar till söndag. Någon konbana på lunda snart? _________________ Janne Leinonen BMW Z3 Coupe 2,8 -00 BMW 523i Sedan -05 VW Karmann-Ghia -67 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 13659 besök totalt |