Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4312 totalt) |
Restriktor.
Det borde finnas en mall för hur mycket effekt olika restriktorer medger, var kan man hitta en sådan? Typ denna. ![]() ![]() |
||||
En restriktor med en given diameter begränsar massflödet till ett visst värde. Man kan aldrig säga att en restriktor stryper vid exakt en viss effekt då det också beror på motorns friktion, förbränningsverkningsgrad och mappning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Choked_ Tittar man på formeln för choked flow så ser man att massflödet är linjärt med arean. Dvs en 25% större area medger ett 25% större massflöde och 25% mer effekt. Sen kan man räkna med att man kan få ut ett visst antal hk ur ett givet massflöde och på så sätt få en uppskattning på hur hög maxeffekten blir med en given restriktor. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re: Restriktor.
Är det sug eller överladdat du tänker på? En kompis laborerade en hel del på sin rallybil innan han var nöjd, vart väl en 3-4 st olika utformningar på dom som testades. Den som gav mest effekt i bromsbänken användes sen ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Re: Restriktor.
Kollar man på den undre bilden så ska det inte ha så stor betydelse för toppeffekt (turbo eller N/A) , eller? |
||||
Re: Restriktor.
Men visst får du ett lite lägre max plenumtryck med en restriktor (bilden visar ju att du tappar 8-10 Pa vid maxat flöde). Sen kan man bygga en helt annan motor med turbo om man är restriktorbegränsad, dvs se till att flödet är maxat vid alla varvtal och ha maxeffekten redan vid 1500rpm och hela vägen upp. Det är lite svårt att göra den sortens anpassningar med en sugmotor (men det är ju dumt att ha kammar som börjar fungera när restriktorn börjar strypa ![]() Jag vet från an shoppingsbilsserie på andra sidan atlanten att restriktorer fungerar ganska bra för sugmotorer. Visst man kan pilla lite innan och efter för att öka flödet genom hålet lite (nån grej som justerade flödet genom plattan var iaf inte tillåten). Problemet blir när varje bil ser unik ut, det blir lite jobb att hålla ordning på (eller kanske inte, att kravla i varandras motorrum kan ju vara en trevlig social grej). Det är väl ingen större risk för ändrad tune (efersom de flesta lösningar är baserade på luftflöde i nån form), förutom om du är riktigt på gränsen, och då behöver du ha sån koll att du inte ska ha några problem att mappa om/bestycka om för restriktor. |
||||
Borde gå att få fram en modell. Antal hästkrafter beror på luftflödet. Luftflödet genom restiktorn begränsas av en maxhastighet på gasen lite beroende på utormningen av restriktorn, tryck och temp. Vill minnas att tryckförlusterna är proportionerliga mot hastigheten i kvadrat vid turbolent flöde...
Ställ frågan på savarturbo.se så får du säkert ett bra svar. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
Re:
Som allt annat som försöker spränga ljudvallen krävs det MYCKET energi att gå igenom. Men det kostar exponesiellt hela vägen upp dit. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
Jag skulle vara mer intresserad av just restriktordesignen, hur olika diametrar och back-cut påverkar flöde... Nån som har en gyllene formel? :-)
|
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4312 totalt) |