Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4736 besök totalt |
Hej
Nja, det är ju inte riktigt så enkelt, såvitt jag vet. Reggas den som MC finns det egentligen inga krav på fjädring enligt VVFS 2003:23. En annan sak är dock att importören måste typbesikta fordonet och det kan ställa till en del problem förutom betydande kostnader. Eftersom karten på länken är serietillverkad kan den ju inte reggas som amatörbyggt fordon... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
En gammal FE-kart med en encylindrig husqvarna 250-motor kan man kanske få för 15 000:- i inte allt för dåligt skick. Träffade nån ute vid gokartbanan som jag har för mig hade betalat nåt sånt. De är väl på 60-70 hk, eller nåt liknande. Men byter man till en lämplig 125:a-motor på 20 hk så borde det ju gå att registrera en sån och då har man även lite kaross som man kan sätta skärmar och lysen i. Vill man sedan åka lite fortare, men lite lätt olagligt, så är det ju bara att smyga tillbaks 250-motorn igen. En sån kart kan väl väga ca 110-120 kg totalt.
Alternativt en gammal NC-kart, som nog går att få för 10 000:-. Gamla kartar som man inte kan tävla med längre är ju inte värda så mycket. Typbesiktning av MC är väl inte så jättekrångligt och dyrt, eller? Har de t.ex. några avgaskrav eller krockkrav? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Hej
Regga en Funny Car som MC? Tja, kanske det. Men man ska ju anse att konstruktionen är vettig på väg, som sagt. Typning av MC är enklare än för bil men eftersom den inte blir amatörbyggt fordon måste en hel del saker uppfylla diverse ECE-reglementen (till exempel för bromsar, bränsletank, reglage...) och köper man inte in standardkomponenter som är ECE-provade kostar själva provningen en del. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.
Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
en ICA-J motor.. njaaaaaa det blir nog inte så bra tror jag. dom surar igen jätte lätt pga att den är kolvstyrd _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
Surar igen? Trodde du ja. ![]() ![]() Den skall köras av mig och inte min morsa. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Nu börjar det likna nå't! ![]() |
||||||
det kommer ändå inte funka i trafiken. du kommer ju ständigt få hålla på att skruva på förgasaren ![]() _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
Varför inte en NC-kart då? Så slipper du montera frambromsar för 7 - 8 000:-, samt har riktig koppling och växlar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jo, men du har väl förmodligen inte riktigt den tillförlitligheten och så måste du ju byta motor eller strypa den för att kunna registrera? Yamaha-motorerna har jag fått intrycket av att de är riktigt driftsäkra eftersom man inte tar ut såå mycket effekt ur 100 cc:arn. Eller jag har kanske fel? ![]() Riktig koppling och växlar behöver man väl inte för att registrera? Borde väl fungera finfint med en slirkoppling? ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Hej
Jag hittar inga krav på backväxeln på fyrhjulig MC... Markfrifången är inte styrd i siffror men minst 60-80 mm bör man ha. Litegrann beroende på hjulbas också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
det är sant att yamaha motorerna inte slits speciellt hårt däremot en junior motor måste du renovera ofta! vad är en NC-kart? Menar ni ICC? dom kallades NC innan. Eller är det någon annan kart? _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4736 besök totalt |