| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Värmeproblem trimmad 1,8 TURBO
|
2569 besök totalt |
|
Tjena! Jag kör en Alfa 75 med 1,8l turbomatad motor i Club Alfa Romeos tävlingsserie. Motorn är lite halvtrimmad med portade toppar, vassare kammar, EVo-grenrör, specialplenum med mera. Har tidigare under racen haft ca 100gr i vattentemp under full belastning. Det har inte gått över detta utan legat stadigt där uppe. Så till förra racet byttes IC'n och dumpen ut mot nya friska grejer. Motorn fick en helt annan karaktär, men tyvärr även motortempen. Nu kunde jag inte köra fullt en hel racestint(15min) utan var tvungen att släppa av ett par varv innan målflagg. Rätt irriterande när man jagar en konkurrent. En del av förklaringen är att jag förra året körde in i jordvallen i Kvarvkurvan rätt ordentligt, med följd att kylet blev lite stukat. En hel del kylflänsar täpper till flödet, men det funkade "bra" ändå. I och med bytet till större IC fick några av styrplåtarna för kylluften stryka på foten. Så jag gissar att detta försämrade flödet genom kylet ännu mer. Detta i kombo med betydligt mer flås i maskin gjorde väl att det blev för varmt för min gamla halvkassa kylare. Har nu beställt nytt org kyl och ska styra om flödet så det går genom kylet och inte runt. Kommer det att räcka tror ni, eller måste jag göra några drastiska förändringar? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
orginalkylet räcker inte till i racetempo, du skulle skaffa ett alukyl.
Dom är tjockare, och det gör gott. http://www.arvikael-motor.se/ http://www.flatoutperformance.se/sho Kolla här på kyl. / Toffe _________________ Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87 |
||||
|
Re:
Det räckte ju som sagt var till innan jag bytte dump och IC och tog bort en del styrplåtar. Ska se vad jag kan få plats med till att börja med utan att behöva bygga om hela fronten på bilen. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Flatout verkade ha en som kan passa. Är ju dubbelt så tjock som en std, så det borde kyla lite bättre. Inte så farliga priser heller.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Byt styrsystem om du inte redan gjort det, orginalsystemet har en förkärlek för att sänka tändning MASSOR när det kommer laddtryck och då blir det varmt, speciellt om du har orginalspridare som bottnar så det går snålt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Sitter Autronic sprut på motorn och 960CC spridare. Ska plocka ut mappen ikväll och ta en titt om det går att göra något åt tändningen. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Kan vara så simpelt att du fick mer effekt med ny IC och får därmed mer värme som måste kylas bort?
Tror inte tryckfallet över gamla IC:n var så stort att laddet ändrats nämnvärt i plenumet med nya ICn så sprutet backar tändning, om den backar så beror det hellre på tempen i insuget. _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
ett väldigt enkelt sätt å se om kylaren räcker till eller ej är ju att helt enkelt kolla tempen på slangen mellan kylaren och inloppet in i motorn.
håller sej vattentempen sval där, men varm i/efter motorn så ligger ju inte problemet i kylarens kapacitet. om vattnet däremot är 80-90 grader redan på vägen in i motorn så har du helt klart underdimensionerad kylare finns ju billigar mätare och slangadapters mm på biltema, bara slänga dit en provisoriskt innan du börjar köpa dyra kylare mm
ligger den konstant varmt eller bara under fullast??? tjockare kylare brukar sällan vara en bra ösning heller iom fartvinden kan få svårare att göra sitt jobb, större area är vanligen mycket effektivare... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Luften som kommer in genom kylaren måste ut också. Lätt att glömma... Eftersom kylluften vanligtvis tar vägen ut under bilen kan ändringar av vad som släpps in under fronten påverka kylningen (och aerodynamiken = downforce/lyft) en hel del. Annars kan välplacerade ventilationsöppningar genom huven släppa ut varmluft också.
oavsett hur bra kylaren är kan den inte kyla utan vettigt luftflöde. Ditt test säger inte om det är kylaren eller luftflödet som inte räcker till. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Re:
klart de gör det, om det inte finns luftflöde genom kylaren så kommer ju inte vattnet att bli kallt... dvs kylkapaciteten minskar och vattnet efter kylaren på väg in i motorn lär vara överhettat redan från start... om kylarens kapacitet räcker så lär vattnet FRÅN kylaren IN i motorn vara kallt/svalt, sen om kylarens kapacitet är för liten kan det däremot bero på olika saker, dels kan den vara helt enmkelt för liten , alt att som sagt luftflödet genom kylaren är för kasst.. om man nu konstaterar att vattnet IN i motorn är kallt men motortempen ändå skenar, då beror det iallafall inte på kylaren, utan kanske snarare på trasig termostat eller kass cirkulaion inne i mootrn, tex om vattentempen FRÅN kylaren till motorn är sval, medans vatentempen i toppen skenar och det bubblar upp genom exp kärlet så bereor det vanligen på trasig toppackning (framförallt på trimmade turbomotorer... är så fallet så kommer inte en bättre kylare, eller förbättrad luftstömmining genom kylaren att hjälpa... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Sorry, är dåligt uppdaterad på din bil ser jag... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Tackar för input i ämnet!
Jag kommer troligtvis köra med ny org kylare till nästa race för jag hinner inte bygga om bilen för att få in en stor racekyl. Dock kommer det dit en ny termostat, nya luftutsläpp i huven(finns redan idag men ska bli större) och fronten kommer tätas så att "all" luft går genom ic/kyl och inte runt dem. Stötfångaren kommer även kapas upp för att öka luftinsläppet. Ska även ta en titt i mappen och se om man inte kan flytta tändningen för att få ner värmeproblemen också, alt sänka laddet en aning. Har haft funderingar kring trasig toppackning, men jag har inga andra tecken på att så är fallet. Ingen olja i vattnet eller tvärtom, och ingen vit rök ur avgaset heller. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Jag bytte från volvo 240 tropikkylare till en betydligt större griffin från dalhems a 2565kr.
Sänkte tempen med ca 35 grader på full belastning =) MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Ny termos är på väg in, den kommer dessutom att borras hål i. Har du kollat in i en termostat till en 75 turbo så förstår du att den är "svår" att rensa. Tokhoppressad tyvärr. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Kan du inte "plugga" termostaten (på lämpligt sätt) så att det alltid går fullt flöde genom kylaren ?
Gjorde det på min nord fyra men har dålig koll på turbons termostat De nya är pressade men man får vara lite innovativ...
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2569 besök totalt |