| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skrikande diff efter trackday
|
1187 besök totalt |
|
Tja! Lägger till bilmodell innan: Nissan 200sx s13 ~ 300hk 1250kg, diff s14 visco Var på Sviestad och körde i måndags men efter ca 15 min så började diffen att yla/skrika, kom lite smygande först med att det tjöt till lite mer än vanligt vid motornbromsning och några minuter senare så så började diffen att skrika konstant vid belastning, kopplar jag ur och rullar blir den tyst. Har en lampa som tänds när tempen börjar gå upp och den lös (startar mellan 132 - 138 grader men är omkopplad och ska tändas runt 180 grader egentligen) men jag gasade vidare några varv. Körde in i depån och kollade men inga läckage och ingen jag pratade med som tittade hade hört nått så hörs bara inne i bilen. Körde ut för ett pass till efter kanske 20 min och lampan tändes ganska fort denna gång och diffen skrek från start men efter ett tag hade jag en mindre rökdimma i kupén så åkte in i depå och kollade under, kom en del rök från bakbromsar och även från diffen/avgasröret då den hade tryckt ur sig olja (har kollat nu och måste kommit från avluftningen uppe på diffen). Plockade ner diffen igår och plockade isär den utan att se nått speciellt, är dock ett glapp när man vickar på kardanen så den klonkar, jämförde men min andra 200sx och den klonkade inget. Bytte till en annan diffklump för några år sen och chansa med dom gamla shimsen så var kanske inte rätt från början men har kört med den ganska mkt sen dess. Verkar ju i mitt huvud som att diffen helt klart gått varmt och förmodligen pga spelet mellan pinjong och kronhjul men kan nått ta stryk så det behöver bytas eller kan man kanske "bara" shimsa om allt, klarar det nog inte själv men vart ska man vända sig och vad kan det kosta? Mvh Danne _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Re: Skrikande diff efter trackday
Vet inte, är det nått man ska kunna se i efterhand? oljan var iaf svart och lukta illa som tusan när den hälldes ut. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Re: Skrikande diff efter trackday
Ja borde synas efteråt med. Både jag och 3 kolleger har haft problem med knackande/bankande diff. De har varit tysta när man kört lugnt rakt fram men så fort man svänger lite och den jobbar kommer oljudet, de har lagats med ny olja. Dock lamelldiff (ramp) vet inte om det spelar någon roll. Vad för olja har du kört med? Jag personligen tror inte det har nåt med chimsningen att göra, jag har kört en halv säsong med chimsen sittande på magneten :P Min växellåda har jag lämnat till 3 st olika för renovering; chimsningen var superviktig - dock chimsade alla olika.. så man undrar ju
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Att den trycker ut oljan tyder på väl på överhettning, i mitt fall fick jag problem med detta när jag använde annan olja än den från fabriken rek. från Castrol. Lite missljud och så men framförallt ständig överhettning och då även att den tryckte ut oljan. Diffolja luktar väl inte gott men bränd sådan luktar ju herejösses...
Skruva banåkabil
|
1187 besök totalt |