Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar X-11 ( en Locost Lotus 2-11 ) - Modsport ? - år 2013 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (18214 totalt) |
Startar en tråd för mitt projekt kring ett gammalt Speedster chassi för dokumentera det hela
Basen är ett äldre Speedster chassi köpt från Dude, som jag försöker bygga upp en Locost variant av en Lotus 2-11 på ( en Elise/Exige variant ) Namnet kanske ändra sig under resan Tanken är ett amatörbyggt fordon med allt vad det innebär för att kunna köra Roadsport A 2013, målkostnad för bygget är < 100 K Sek med vinnar-potential i A Målvikt : 650 kg tom och på ~ 250 hk om 2-11 http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_2 http://www.youtube.com/watch?v=bFkN3 Start-punkt Drivlina Efter mycket surfande och funderade faller det på en Honda drivlina från en körbar Honda Civic R Garanterat att kunna ge ~220 hk på omodifierad motor. Tanken är att köpa en Civic R från UK som finns ~ £2000 pund för komplett bil årsmodell 2002-2007 och bryta ner. Valet mellan Duratec-PG1 och Hondan på att Hondan är mera färdigt från bil och att alla sensor och ECU kan användas rakt av. Spara tror jag mycket tid och eliminerar strul-faktorer. Sen har jag ett gediget förtroende för Japanska motorer Kommer får pyssla med motorfästen och drivaxlar som passar rätt - borde inte vara omöjligt Honda drivlinan är ca + 30 tyngre vs Rover-PG1 men motorn går att montera lägre vs Rover. Lite orolig att motorn inte kommer leverera moment utan bli ett varvmonster.... Källa till Civic R http://www.pistonheads.com/sales/lis http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K Från hjälpsam Seloc medlem
Chassit VX chassit och Elise 111r ( Toyota baserat ) är i stort lika. Kanske skulle man köra en VX subframe men jag vill bygga på Elise delar och då passar inte VX subframe. Alltså en Toyota-subframe skall på, ger mig också möjligheter att senare installer en Toyota drivlina
Hjulupphängningar/Broms OEM blir från S1/S2-K ( hubbar osv ) ingen ABS... Kaross Svåraste delen, - Helbur och Inga dörrar, helbur att ge extra styvhet och sidoskydd - 2-Eleven karosser växer inte på träd direkt och kaross kitt som finns är svindyra Funderar på att använda skrotade/skadade Front och Rear clams från S2 och bygga upp resten själv. Får be någon som är duktig på Photoshop göra en S2:a utan ruta och tak - någon som läser detta som kan ? Nästa steg Jaga delar så jag får chassit rullande - Yota subrame + bäramar + hubbar Skannar UK annonser på Civic R bilar Sammanställa frågor till SFRo Leta större garage _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
Kul projekt!
Jag vet att jag sett bilder på en amerikansk, "sönderskuren" Exige utan vindruta, men det enda jag hittar nu är det här: http://www.lotustalk.com/forums/f163 Vad gäller bur så finns den här ute på Ebay: http://www.ebay.de/itm/original-Lotu Lär ju dock inte vara bolt on iom att den är gjord till S1. Kanske lättare att bygga själv? _________________ Ragnar Burenius |
||||||||||
En kommentarer om kaross, tänk på att extrema RS-liknade konstruktioner kan få problem att klassa in. Westfield XTR vet jag fått nej och Ultima/Saker är precis inom ramen.
Nu är ju chassit sånt att det förmodligen bli knasigt om du snidade till en extrem LMP-form så risken är minimal. Strippad lotus är ju inga som helst problem, kan ju bli snyggare än Scatton. Civic TypeR verkar ju gå att hittas för under £2k, det blir ju billigare totalt om du kan köra hem objektet (så de okörbara billiga kan du ju skippa). Resterna av den körbara Civicen borde ju kunna gå att sälja av (och regga in behövs ju inte etc). |
||||||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Kul bygge!
Kolla upp med SFRo en gång till - det är inte säkert att det gillar tanken på amatörbyggt när du tar serie chassiet från en standardbil och amatörbyggt kommer ju inte att funka med den motorn - eller? Den är väl så ny att du måste ha intyg från biltillverkaren och det kan ju bli svårt. Klurigt att regga in och alltså klurigt att åka roadsport med. Modsport däremot _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||||||
Kalasbra val av motor!
Har inte så bra koll på reglementet, vad får göras i motorväg? sugtrimma? Överladda? vi hade en bänkningsdag i hondaklubben i lördags, på TH-service i härryda, och en standard K20, med RBC (Honda DC5 insug) steg 3 kammar, (samt lite trångt grenrör och avgas..) bänkade ut 248 motor häst vid 8500... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||||||||||
Era Google skills är super, tack
Godis - bara att kopiera ju !
Hittade bra tråd om K20a i en Speedster http://honda-tech.com/showthread.php
Tack - ja måste dra detta några varv, Audi TT i Roadsport B har gjort likande resa. Vill gärna kunna åka Roadsport A
Tack - får trimmas sugmotor brukar ge minst strul - vet du om det hyffsat moment i motorn eller finns allt i övre varven ?
Ja hoppas det finns rimliga object - vet inte hur en 15 K mil motor är men borde vara bra. Kul att de finns för så rimliga slantar i alla fall _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
215 hjulhäst vid 8500rpm
198 hjulvrid vid 5900, sedan höll den ungefär det momentet till varvstopp (9000) motorerna tål, och tycker om varvet finns tonvis med kunskap på hondaklubben om dessa motorer, så det är bara att fråga på _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||||||||||
Gissar på att denna sida kan vara bra att ha också: http://hondaelise.com/
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Kul bygge, lycka till!
Har det löst sig med garageletandet inför det här bygget? Tråkigt nog så slängde vi lite Elise S2 karossdelar från garaget nyligen Ringde runt till halva rejsa efter ditt nummer då de på Eniro inte ledde fram till dig _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Jag tänkte försöka få tag på Hjulspindlar CAD fil för kunna köra lägre bil, om jag inte får tag på cad filer så tänkte jag cadda av mina egna och göra de justeringar som är nödvändiga. I så fall går det säkert att justera ytterliggare för att det ska passa din bil ännu bättre då den endast ska köras på bana?!
om det vore intressant? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||||
Badsters är som sagt amatörbyggen, trots omoddad chassi/krashbox, men med egna spindlar/upphänging (och lite annat ombyggt, öppen bil till fast tak tror jag) om jag tar det direkt ut minnet.
200kw/ton som max för amatörbyggt om SFRo tycker att det kan fungera. Det är 3.67kg/hk. Så för att optimera för A så är det lämpligt att vikta på 15% vid reggning alternativt trimma 15%. Att regga med en K20 och tävla med en annan är ju inget ovanligt men 730kg tjänstevikt med en 199hk K20 borde väl inte vara omöjligt, även om du gärna siktar på 670kg tävlingsvikt med (enligt reglementet) omoddad motor från Civic Type R. Det innebär ju ca 560kg tomvikt (utan förare/bensin, du är ju inte jätteliten som förare), blir den inte lättare än så? om chassit har en svensk identitet så kan ombyggt vara enklare men då krävs det en 150hk K20 för reggning (minst 735kg tjänstevikt i det fallet). Det räcker ju inte att "measure twice, cut once" för sånt här, utan fråga fem-tio gånger (på varje ställe, tills svaren konvergerar) innan du bestämmer dig. |
||||||||||
Gott att Badster har lyckats då borde det kunna gå här Med Pers spindlar nnu lättare kanske Tror inte jag får den lättare än ~ 630 kg och med 100 kg Joachim ( 730 kg) bör jag vara rätt på A tänkte jag ? Vill helst inte gräva i motorna utan kunna 'konsumera' std motorer och jobba på vikten ECU mappning
Tack - har OK garage för att att börja med men sen när plastandet skall ta fart måste jag ha mera - har du något ? Synd där med S2 delarna i bingen.... Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
199+5% * 3.2 blir ju 669kg. Vinge på det så är du uppe i 702kg minvikt (vinge är ju det enda tillägg som är värt att ta prestandamässigt). om det är 200 eller 201hk DIN (beror på vilket minne man frågar) så justeras det ju inte så mycket. Men du vet ju vad din S2a väger och det är ju inte så extremt mycket vikt du ska plocka bort (-100kg på en Elise är ingen lätt operation). |
||||||||||
Stämmer Tänker inga dörrar/fönster + lättare plast, inget värmepaket för att hitta dessa men sen är det nog stop... Så hoppas att bra areo/chassi kunna vara med mot sjuorna, cobran och Hulten _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
Öppen bur är ingen bra aero, bara så du inte missar det
Det är väl bara vindruta och bur som är sämre |
||||||||||
Prova att få tag på Badster, han är maskiningenjör och har naturligtvis CAD-ritningar på Badster-spindlarna. Tror ni kan köpa nytillverkade spindlar av honom också. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Eliseparts har trevliga hubbar annars om du inte redan sett dem?
http://www.eliseparts.com/products/show/73/571/gt-hub-upright-s2-rear-pair/ http://www.eliseparts.com/products/show/73/570/gt-hub-upright-s2-front-pair/ _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||||||
Frågat runt SFRo och det verkar allt svårare att få igenom amatörbyggda fordon, t.o.m Westfields är idag ifrågasatta om jag förstår SFRo-folk rätt jag pratat med
Någon har gjort detta redan - Based on s2 elise chassis - Fitted with supercharged charge cooled civic type r engine producing 345 bhp and 235 ftlbs Grym... _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar X-11 ( en Locost Lotus 2-11 ) - Modsport ? - år 2013 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (18214 totalt) |