Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Aerodynamik | 3681 besök totalt |
Är det någon här som har pillat med aerodynamiska anordningar till sin vagn? Hur mycket gör det (kan göra) på svenska banor. Vad har det varit för saker, spoiler, splitter, diffusor, sidokjolar, vinge etc? Har ni använt köpta grejor och pillat ihop det själv? om det senare, hur har ni resonerat när ni har valt utförande?
Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
Min bil blir lite väl nervös i baken ju fortare det går. Jag är ganska säker på att det är lyftkrafter så jag skulle behöva ha nåt bak. Men på en familjebil som min så vill jag inte ha nån eländig vinge på bakluckan. Min plan är att skaffa en liten Gurney flap.... den som sitter på M5 E39 ska passa sägs det...
_________________ Magnus Thomé |
||
Har provat med bonn metoden hur och var den ska sitta på en compact vi har ju gått om snö här på vintern och på min fungerar en takvinge bäst , blir nog det till sommaren
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Bonn metoden? Eh? Takvinge?! Beskriv hur du menar (nyfikern!) ! _________________ Magnus Thomé |
||
Enkelt, han lägger en snöhög på bakluckan sedan far han ut och kör en sväng och ser hur luften har rört sig kring "prototypen" på bakvinge (alltså en budget vindtunnel). Compacten har en så knepig karossform med följd att för att vinddraget ska ta på vingen behöver den vara ungefär lika stor som på Peggens M3 Compact.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Magnus T. Märks det både på bana och "landsväg"? Vad jag kommer ihåg kör du med samma bredd på fälgarna runt om, det kanske spelar roll att du inte har bredare hjul bak. Nu kör ju inte jag i samma division som du riktigt än, men jag har inte märkt någon oro bak.
_________________ Johan B |
||
Wow, det där är sån där djungelknepsmetod som jag gillar skarp!! Andra metoder i samma klass är Utzons cornerweightmetod med 1 st domkraft, 1 st måttband och 2 st tejpbitar. En annan fin är hjulinställning medelst vattenpass och måttband. Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
Helt riktigt att jag har samma runt om och med chassiet från MK Motorsport så är bilen specad med fetare bak precis som original fast med 245 fram och 255 bak. Och i sommar körde jag med 235 runt om... Men på landsväg o motorväg (både på svenska och Autobahn) så är det inget som märks egentligen. Inte heller på en bana som tex Kinnekulle (förutom under bron lite....) Men ju fortare det går desto villigare blir baken att dra iväg... Man kan säga att startkurvan på Mantorp är gränsen, där är det precis fortfarande okej balans även om man börjar känna tendensen lite. På Nürburgring så finns det några ställen där det märks tydligare... (då hade jag 245 runt om) Jag har pratat med Mikael Krankenberg ("MK" i MK Motorsport) och han sa att chassiet definitivt mår bra med hjälp från en vinge om man kör på ringen. De har ju tävlat där med E36'or... _________________ Magnus Thomé |
||
Magnus T , beskrivning , E-34 toringens bakspoiler vid kanten på bagageluckan , och på den en vingprofil , ställbar sådan , behöver ett underlag på glaset , så det blir billigaste alternativet ,
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Allmänt banåkaforum Aerodynamik | 3681 besök totalt |