| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vilka belägg på original-bromsskivor för bankörning?
|
1 besök senaste veckan (3156 totalt) |
|
Hej! Ska åka bana med original-bromsskivor bak. Fram hade jag tänkt köra med sportigare skivor och ebc yellow stuff. Tänkte kolla om vad ni tycker jag ska köra med för belägg på mina original-bromsskivor bak på min e28:a? Bilen ska endast köras ganska hårt på bana. Har funderat på EBC yellow stuff som är gjorda för "road and track". Eller räcker det med t.ex. EBC red stuff?
mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
|
Den generella uppfattningen är att EBC beläggen inte är speciellt bra och att det går att hitta bättre belägg.
Normalt brukar det vara bra att åka samma belägg fram och bak då de kommer att ha samma friktionskoefficient vid samma temperatur. Med olika belägg fram och bak riskerar man att bromsbalansen förskjuts beroende på hur varma bromsarna är. Finns massor med trådar om bromsbelägg här på sidan. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Jag har åkt på Ferodo 2500 runt om med orginalskivor på alfa 156 V6 och det håller fint. Frisk bromsolja givetvis tex.Ate Blue Racing.
Annars är det bara att ringa PEAN som annonserar här så får du ett förslag som fungerar till vettig peng. Har själv kört lite olika EBC men det finns bättre. Yellow är en av de få som jag inte provat, kört långlopp med blå samt kört gröna som är som orginal med högre friktion altså inte värmetåligare. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Aldrig mer EBC för min del iaf, Yellowstuff beläggen har varit väldigt nära att få mig av banan ett par gånger. Numera kör jag på Ferodo DS3000 och är supernöjd. Du köper dom riktigt billigt här: http://www.demon-tweeks.co.uk/Motors
|
||||||
|
Stämmer i bäcken med övriga, EBC funkar nog bättre på sportig gata..
Däremot funkar originalskivor bra, åtminstone på E36 som förvisso är flera hundra år modernare än E28
Ett hett tips är att kontakta www.peansweden.se där finns både rätt prylar och kompetens, jag tror dessutom du har en fjäder i hatten om du berättar att du kör E28
Med begagnade (slitna till hälften när jag tog över dem) Carbotech XP8 (www.peansweden.se) har jag i lagt över 50 mil på bana och minst 500 mil på gata, nu är de i princip slut men detta måste vara riktigt bra. Jag har ingen seriös bromskylning heller, bara det lilla hål som finns mellan hjulhus/front på E36.
De greppar riktigt bra och har aldrig mattats och jag har aldrig råkat ut för fading. Inte ens på mossen i närmare +30 grader.
Jag lånar tråden med en fråga till. Har för avsikt att köpa nya Carbotech XP8 men noterar att Ferodo på Demon-Tweeks är riktigt prisvärda. Är det DS2500 man ska ha om bilen körs mer på gata än på bana? |
||||||
|
Re:
Ang Ferodo. Många skulle svara ja på den frågan men efter att ha provat båda skulle jag iaf hugga DS3000, bettet är så sjukt mycket bättre. |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Jag betalade £25 för två uppsättningar belägg + en massa skruv förra veckan. I princip samma frakt oavsett hur mycket du köper. Finns mycket annat schysst att handla där bäst att kolla runt ordentligt innan man beställer. |
||||||
|
Re:
Kommer bli en beställning av DS3000, ca 1500kr totalt m.a.o. Får ta en ordentlig titt på sidan också innan.
|
||||||
|
Re:
Vill gärna ha en rapport vad du tycker om bettet efter första åkturen
|
||||||
|
Mårten skulle du inte kunna ge dig på en jämförelse med XP8?
Jag älskar bettet i dom och livslängden duger, jag tycker inte dom sliter sjukt på skivorna iheller. Hur ter sig dessa ijämförelse med XP8 då? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Har inte testat Ferodo men kan instämma angående XP8.
EBC är jag tveksam till, har befunnit mig inom "svordomsradien" i depån ett par gånger.
E28? motoreffekt? storlek på framskivor? kylning av frambromsar? mest brukskörning eller bana? Det kanske behövs "flytande" framskivor för att de inte skall slå sig? Som sagts tidigare så kan PEAN säkerligen hjälpa dig att hitta rätt saker till din bil så att du kan köra hårt på bana (utan bromsproblem iaf ).
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Aldrig testat XP8 så det är ju vanskligt att säga. Men på DS3000 är bettet brutalt bra, aldrig problem med fade, gnisslar bara ibland och sliter knappt skivor alls. Dammet är inget större problem att få bort heller. Jag har kört ungefär 1000 gatmil + ~7 träffar inklusive 12 varv på ringen innan dom var slut. Kör ju också mest på Sviestad som sliter riktigt hårt på bromsarna så hållbarheten tycker jag är helt okej. Min spontana bedömning är att DS3000 och XP8 är jämförbara medan XP10 och DS1.11 är jämförbara. Antar att XP8 precis som DS3000 är ett rent race belägg som igentligen inte rekommenderas för gata
Haha nu känner jag mig träffad
|
||||||
|
Re:
Det är rätt angående XP8 att de från tillverkare anses vara ett racebelägg (har inte erfarenhet av Ferodo), dock fungerar de utmärkt även kalla med bra pedalkänsla och normalt pedaltryck. De sliter inte heller skivor kalla som metalliska belägg kan göra. Däremot så finns det stora möjligheter för gnissel och andra oljud (verkar variera beroende på modell av ok/belägg) och putsnissar tycker nog att de dammar för mycket (dock är dammet inte "elakt" på något sätt och går lätt att tvätta bort) så man ska inte förvänta sig "OEM smoothness" från XP8 på gatan. Mina XP8 (på Mazda MX-5 -99) skriker en del på gata, förutom efter man har haft rejäl värme i dem (t.ex. efter en banträff), då är de tysta i någon dag, sedan kommer gnisslet gradvis igen. Ska testa skrikdämpningsplattor till nästa säsong, frågan är bara om de kommer brinna upp på första bankörningen. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
|
Det är alltid svårt att jämföra olika beläggmaterial "på pappret", men jag skulle nog mer likna DS3000 med XP10 eller PFC 01 ur 'initial bite'-perspektiv. Ferodo är bra, men slits lite för fort enl mitt småländska tycke = dyrare totalkostnad. En BMW är tyngre än Clio
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
|
Re:
Men kör man ner dem så långt då går man ju från Smålänning till Dumsnållänning
och naturligtvis med originalskivor med släta fina slitytor (mesta möjliga stål utan brottanvisningar). |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3156 totalt) |