| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på huvudcylindrar
|
1052 besök totalt |
|
Hej! Håller på att bygga BMW E36 318is för banåka. Ej tävlingsbil, utan endast åka för att det är skoj på diverse träffar. Blir turbomotor och maxlättad kaross osv... Håller på att montera stående pedalställ och bromsvåg, och min fråga är nu om någon har kört med original ok och skivor och som kan rekommendera storlek på huvudcylindrar fram/bak. Då bilen blir lätt kommer jag att prova åka med originalbromsarna med andra belägg och kylning till en början. Alla tips på cylinderval är välkommna
_________________ Martin Israelsson |
|
tjena Izze, jaså du har hittat hit
trevligt trevligt.
Kika detta. kanske kan det hälpa dig. Det är exceldokumentet jag syftar på, bromsutr kring A-axeln: http://www.locostsweden.se/ipb/index Som du vet har jag ju själv strul med bromssystemet & filar på om & hur jag ska montera bromsvåg med 2 cylindrar istället.... om någon kan tipsa vart man kan köpa cylindrar av olika mått så uppskattar jag det. Jag kan inte hitta så mycket ang detta
Lycka till med bygget nu, jag har fått lite insider info av bubba ......varför ingen projekttråd....miffo
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
|
Har kikat på det dokumentet, men det vore kanon om någon som åker originalbromsar med bromsvåg och andra cylindrar vill dela med sig av sin erfarenhet, då dokumentet kräver många parametrar som inte är helt självklara, t.ex höjd för bilens tungpunkt.
_________________ Martin Israelsson |
|
Börja räkna ut vad du har för hydral utväxling idag Kolla även förhållandet fram & bak
Det finns ju mycket som påverkar. Vikt fram bak Viktförflyttningen vid broms Hur aggresiva belägg man har fram respektiva bak. Det här excelarket med uppgifter använde jag när jag bytte brosmar på min cup bil
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1052 besök totalt |