Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ideer kring kylare i skuffen på urquattro
3094 besök totalt
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare

hej behöver lite tips på hur man kan lösa kylare bak i skuffen på en urquattro, kommer även använda bilen på isen så tror det blir svårt att ta in luft genom golvet utan att det sätts igen med snö

funderar på att sätta NACA tunnlar i sidorutorna och ev ta in mer luft genom takluckan, kanske med NACA där med. vill helst inte kapa för mycket i karossen, kommer ta luftutsläppet i bakluckan som på dom gamla rallybilarna tänkte jag, har en extra baklucka i plast så den kan jag kapa.
kommer behöva mycket luft, det är jag medveten om, det är ingen renodlad gatbil utan är prestanda på bana som jag är ute efter.

har nån nån bra ide?

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Det tar emot att hjälpa dig när jag läser att du ska kapa i en uris..
men låt gå

Jag vågar påstå följande utifrån egna "ritningar" & insamlade fakta. Att du klarar dig med att bara ersätta sidorutorna med intag & med tillräckligt stor diameter på tilloppen, sedan en box som ser till att all luft leds genom kylaren & vidare ut bakåt.
I bakkant på dina "ducts" på bakrutorna kan man dessutom montera små sarjer som leder in ännu mer luft....inte för att jag tror att det behövs...men men...
Det som ev kommer vålla problem är nog kylaren i sig då den i sig själv agerar bromskloss åt luftflödet. Så en vettig sådan & det är stor hjälp på vägen...

Jag gör antagandet att det kommer sitta fläktar till hjälp, att kylaren kommer vara minst i originalstorlek? Har du lust att delge mer info om detta så underlättar det.

I motorrummet får ju kylaren utstå mycket strålningsvärme & turbulens vid lägre fart. I skuffen slipper du strålningvärmen + att rör som leder vatten fram & tillbaka kan/kommer att ge en kylande verkan dom också, under förutsättning att som inte ligger intill annat varmt...
Fronten på en urq är ju dessutom inte heller helt öppen som du vet...så en flytt bak blir nog bara positiv på alla sätt & vis, utan allt för mycket bråk.

Jag har en hel del bilder på div utförande av detta, men tyvärr inte här på arbetsplatsen. Hade gärna lagt upp & delat med mig annars. Egna tankar har gått åt samma håll på min 80Q men i dagsläget finns ingen anledning.

Vart är projekttråden din

lycka till

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
kommer försöka göra detta utan att kapa mer än jag absolut måste, därför vill jag använda sidorutorna, dom kan man byta till plast ändå, takluckor har jag 2st, alternativt att jag bygger/gjuter en egen, är ju ingen avancerad form på dom, helst vill jag ha luftintag till kupén i takluckan, upptäckte att det blir fruktansvärt varmt när man kör bana, man svettas som en gris, har ingen underredsmassa kvar eller värmesköldar längs avgassystemet så passageraren får det svettigt om fötterna. har monterat riktiga omp stolar i bilen nu, lyckades hamna en hel centimeter bakom centrum på bilen utan att slå hjälmen i bågen. fick förlänga rattstången ca 20cm men det blev bra mycket svalare att sitta en bit ifrån torpedväggen:)

får du upp lite bilder så vore det till hjälp:)

har tänkt att sätta en så stor alukylare bak som möjligt och två stora fläktar i bakkant på den, orginalkylaren hamnar nog till salu på NA eller likn.

ska jag vara helt ärlig så är jag på tok för lat för att lägga upp en projekttråd, har ingen digitalkamera heller för den delen, sen skulle nog den tråden bli väldigt lång, bilen är ju ett rullande projekt, allt ska bli bättre allt eftersom och jag ska bli bättre på att köra, målet är ju att lära sig(våga?) köra likt dom norska bröderna som jag antar att du inte missat?

ska du till rudskogen och köra nu till helgen förresten? isåfall kanske vi ses där, ska försöka köra ett par varv igen där. banan var fruktansvärt rolig i juli med alla höjdskillnader osv.

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Låter som trevliga planer
Tror du kommer klara dig långt på det du nämnt.

Bröderna Alm, menar du....kjempestörda båda två

Vad för spis kommer du köra med & hur pass kraftig är den?

oljekylaren ska du inte heller snåla med. Original på urq & S2 klarar inte ens konstant körning i 160 på motorväg...alltså ligga & kryssa i samma fart (160km/h) ...för det gör man ju ofta
En rejäl sådan & väl placerad så hjälper den även till att hålla nere tempen i maskin. Sticker oljetempen för mycket så påverkar ju den även resten av systemen.

Jag var på Rudskogen förra året & den turen resulterade i helgens enda avkörning där ambulans kallades ut & bärgare, men lika glada för det var vi...för en stund senare vreds maskin igång igen & vi tvättade av den, bankade ut den ledsna sidan som fått smaka sand & sen bar det iväg igen..maskinen & bilen går än idag utan något annat än ockulär besiktning utifrån thumbs up
I år har jag inte hunnit med pga jobbet samt att jag inte fått ordning på det som orsakade avåkningen...bromsarna. Kommande event jobbar jag också...tyvärr

Lycka till på Rudskogen & hoppas vi ses på nåt event till kommande säsong thumbs up

Ja, jag ska kika efter mina bilder & få upp dom här isf.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

På min bil kör jag med luftintag i taket där hålet och kanalen har en tvärsnittsarea på 600cm^2, stort griffin alukyl med täkt kåpa och 2st sugande 10" fläktar som skickar ut luften genom bakluckan.

Jag har en 92graders termostat och har inte lyckats köra bilen varmare än 95-96 grader trots idiget spöande på varvstoppet med en 2L turbospis.

skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Re:

barre skrev:
Låter som trevliga planer
Tror du kommer klara dig långt på det du nämnt.

Bröderna Alm, menar du....kjempestörda båda två

Vad för spis kommer du köra med & hur pass kraftig är den?

oljekylaren ska du inte heller snåla med. Original på urq & S2 klarar inte ens konstant körning i 160 på motorväg...alltså ligga & kryssa i samma fart (160km/h) ...för det gör man ju ofta
En rejäl sådan & väl placerad så hjälper den även till att hålla nere tempen i maskin. Sticker oljetempen för mycket så påverkar ju den även resten av systemen.

Jag var på Rudskogen förra året & den turen resulterade i helgens enda avkörning där ambulans kallades ut & bärgare, men lika glada för det var vi...för en stund senare vreds maskin igång igen & vi tvättade av den, bankade ut den ledsna sidan som fått smaka sand & sen bar det iväg igen..maskinen & bilen går än idag utan något annat än ockulär besiktning utifrån thumbs up
I år har jag inte hunnit med pga jobbet samt att jag inte fått ordning på det som orsakade avåkningen...bromsarna. Kommande event jobbar jag också...tyvärr

Lycka till på Rudskogen & hoppas vi ses på nåt event till kommande säsong thumbs up

Ja, jag ska kika efter mina bilder & få upp dom här isf.

japp dom kan köra audi dom två

motorn jag har nu är en AAN med BPU grejor, dvs ca 380-400hk, men kommer bygga en värre så småningom när chassiet och allt annat är klart, men det kliar redan nu så vi får se:) en bekant hade ett fint motorrecept som har funkat vädligt bra för honom, han kör ca 800hk...

nej den kommer jag byta, men hinner inte det nu innan helgen, hade inte så farligt hög oljetemp sist trots att den gick tunt, men kylde en del på rakorna oxå.. optimalt är väl ca 85 grader vad jag förstått, låg strax under 100 sist, men den steg ju fort när man trampade ordentligt och inte kylde på rakorna..

har lite panikproblem just nu inför helgen, måste ha tag i en bättre bränslepump imorgon, typ 044 el likn, min org pump är kass så bilen går tunt över 5000rpm...

tur att det gick bra, jag såg faktiskt bilden på bilen din, tur att det inte gick sönder mer än det gjorde iaf.

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Jaså du hade inte bommat den bilden nedå, allt höll & skadorna stannade vid det kosmetiska. Vi blev nog mest sura över att vi inte hann köra mer än vi gjorde...

Får du inte temperaturer högre än 100 så är det ganska lugnt. I urisen låg jag så högt som 130-140 på bana & i "snabbare" tempo på landsväg. Oljan klarar det men ju mer man påfrestar desto fortare bryts den ner, vilket kan sluta illa.... så oljetryck får man också hålla koll på, inte bara temp.

Jag har fortfarande oljekyl & vattenkyl framtill på min, utan några temperaturproblem...ÄN så länge, & då meskör jag ju knappast heller Skuffen & baksäte måste man ha på en bruksbil om man vill åka på semester med den

Kan tyvärr inte hjälpa dig med br. pump innan helgen, men önskar dig lycka till nu & så även på Rudskogen. Låt höra sen hur det gått.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
nu jävlar ska det börja byggas!
Rudskogen gick bra ett tag, vore kul om nån hade bilder när jag körde.

men varvstopp och hög temp, kanske dålig olja resulterade i ett rejält knackande, så förmodligen är det ett vevlager som gett upp, vet inte varför än för oljetryck lär jag haft iom accusumpen, började knacka först när motorn var kall, strax innan hördes ett svagt tickande bara så jag vet inte..

hursomhelst så kommer jag plocka ur allt jag inte behöver och sälja, karossen ska snyggas till med lite ny plåt osv, ny godkänd racebur ska svetsas in, ny motor ska byggas, ny lack förmodligen, drivlinan ska bytas mot bättre grejor och kommer även byta bakvagn och framvagn inkl fjäderben, coilovers vore bra men tror det får vänta, vågar inte låna upp hur mycket pengar som helst.

har tänkt ha den klar innan gatebil säsongen nästa år så lär inte kunna ligga på soffan många timmar..

så ideer kring kylaren i skuffen börjar bli varmt välkomna!

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

ap ap ap

Citat:
oljetryck lär jag haft iom accusumpen

Lär ha haft...?? Har du några mätare du kan hålla koll på under körning? oljetryck, oljetemp, vattentemp, Lambda?
Vad kör du på för olja?
Har du tappat ur oljan & kollat vad som ev följt med ut?

20 questions

om jag förstått rätt så är vattensystemet än så länge standard. Nu är nätverket för slött men det finns ju lösningar på allt ifrån en totalt sönderkapad bakända till att bara ha gjort hål där vi på våra urisar har regskylten. Jag fortsätter jaga bilder & postar när möjligt!
Ett tips annars: googla flytta kylare till bagagen Audi eller dyligt så får du fram en del.

Kommer det bli renodlad racebil nu då?

Fram-/bak-vagn är detsamma som S2 & alla andra med det lilla chassit, så varför byta?
Byta fjäderben men inte till coilovers...inte för att ifrågasätta på ett negativt sätt, men byter du bara för bytandets skulle eller finns det en plan bakom allt detta? Vore intressant att höra.

Har du lust att skicka ett PM med lista på delar du tänkt göra dig av med från bilen så vore det uppskattat.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

eller så byter du bil med mig å så har du en gammal grp-a coupe quattro att stoppa en potent motor i! Synd att kapa sönder alla quattros...

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Vad är det för fördelar med kylaren i skuffen?

Mvh Magnus

Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

plutten skrev:
eller så byter du bil med mig å så har du en gammal grp-a coupe quattro att stoppa en potent motor i! Synd att kapa sönder alla quattros...

där ja ingen chans att en bild skulle kunna slinka upp

Citat:
Vad är det för fördelar med kylaren i skuffen?

på dessa bilar, i första hand viktfördelning. Dom har mycket vikt framför framaxeln, vilket är till nackdel & resulterar i understyrning, nicht gut!. ANnars av utrymmesskäl. I slutänden ökar slutvikten iom allt extra som tillkommer, men fördelarna överväger oftast i slutänden.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Re:

plutten skrev:

gr A, antar att vi inte pratar typ 85 längre, är det nästa modell som ser ut som s2?
kapas kommer det inte göras mycket av:)

x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Re:

barre skrev:
ap ap ap

Citat:
oljetryck lär jag haft iom accusumpen

Lär ha haft...?? Har du några mätare du kan hålla koll på under körning? oljetryck, oljetemp, vattentemp, Lambda?
Vad kör du på för olja?
Har du tappat ur oljan & kollat vad som ev följt med ut?

20 questions

om jag förstått rätt så är vattensystemet än så länge standard. Nu är nätverket för slött men det finns ju lösningar på allt ifrån en totalt sönderkapad bakända till att bara ha gjort hål där vi på våra urisar har regskylten. Jag fortsätter jaga bilder & postar när möjligt!
Ett tips annars: googla flytta kylare till bagagen Audi eller dyligt så får du fram en del.

Kommer det bli renodlad racebil nu då?

Fram-/bak-vagn är detsamma som S2 & alla andra med det lilla chassit, så varför byta?
Byta fjäderben men inte till coilovers...inte för att ifrågasätta på ett negativt sätt, men byter du bara för bytandets skulle eller finns det en plan bakom allt detta? Vore intressant att höra.

Har du lust att skicka ett PM med lista på delar du tänkt göra dig av med från bilen så vore det uppskattat.

jag har: oljetemp,oljetryck,vattentemp och lambda. inte det lättaste att hålla koll på trycket när man kör, men kollade en snabbis innan den dog, såg normalt ut, hade 1.8bar på tomgång strax innan iaf.
om jag fick en dipp i kurvan innan hann jag inte se.
kör swedols helsyntet olja, har för mig att den är 5w-50, men märker stor skillnad på oljetryck kall/varm.
har inte tömt oljan än, men lär göra det imorgon. klankljudet kom först när jag startade bilen igen och kände på turbon nyss som inte har nåt spel alls längre och går lite trögt att snurra på.

har tänkt att ta upp hål liknande audi s1, tror det blir för dåligt med bara regskylten.

racebil japp men ska faktiskt försöka besikta den med, har bra papper på den thumbs up skyddsbur,utbytt motor samt OMBYGGD motor, sen stod det t.o.m rallybil i beviset..

byter hela drivlinan till s2 coupe 6vxl för att göra det enkelt, misstänker att fjäderbenen skiljer en del,bla splinesen till knutarna kanske och även lär det väl va en annan spindelled på dom., tänkte köpa färdiga fjäderben från ace sen, tror dom tog 5000:- om man skickade in sina gamla för nya coilovers utan fjädrar.
har köpt en rensad s2 coupe kaross m drivlina som jag ska hämta snart, så enkelt att bara göra iordning och flytta över.

Skruva banåkabil
3094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande