Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 11236 besök totalt |
Dödsolycka på ringen
Undrar hur killen bar sig åt för att kastas ur bilen? Ingen är väl galen nog att åka på ringen utan bälte? http://www.polizei.rlp.de/internet/n |
||||||
Aj fan..... jag kom strax efter.....
det hade stannat 4 bilar redan men inga nurburgringfolk där, så vi stannade inte eftersom det ändå var fullt med människor där..... Ringen är för jäkla rolig men det är lite för mycket människor som dör.... den här helgen så var det ju minst 2 mc åkare och nu en bilåkare..... |
||||||
Re:
Var det tre som strök med bara nu i helgen?? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Enligt vad jag hört från rätt säker källa var detta den andra dödsolyckan under turistfahrt sedan 2005. MC föraren förra veckan och sen denna. Är nog mycket rykten kring hur många som faktiskt stryker med där nere.
|
||||||
Re:
Jag kan säga att det dog minst en till MC-förare under denna period. När jag var där 2009 så dog en olycklig engelsman i mina händer. ![]() Hur många som dör där nere är en hemlighet som man nog inte vill veta... _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||||
Re:
Låter onekligen så ![]() ![]() |
||||||
Cyklade runt banan i helgen då det var för mycket folk för att det ska vara roligt att köra. Även när banan var öppen så var det kö upp i backen innan rondellen å likadant åt andra hållet.
Såg rätt många faktiskt som körde utan bälte och hjälm. Uteslutande unga killar 2-4 st i varje bil. Stod en stund på eftermiddagen vid steilstrecke och tittade på när dom bärgade 3 bilar som smällt samtidigt, de killar som inte åkte ambulans med stödkrage därifrån såg måttligt roade ut dom med Hade djäkligt kul i våras på turistkörningen men detta var bara löjligt tycker jag, fast det var ju självvalt att åka ner på en storhelg som det heter. Fast tidigare i veckan var det riktigt trevligt 10 varv per kväll det var öppet. Var någon ungkille från adenau 22-23 år som dog på motorcykel tisdags eller torsdagskvällen enligt lokal befolkningen, banan stängde redan 18,40 _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||||
Re: Dödsolycka på ringen
En påminnelse hur viktigt det är att ha riktiga bälten, helst 6-punkts. Förhindrar att man åker ur bilen och minskar risken för att skada sig inne i bilen när man rör sig/åker omkring. Jag köpte även Hans efter att ha sett inspelning på olycka i slowmotion. Tyvärr slarvar jag med att ha det på för att det känns bökigt/löjligt attt sätta på. _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
Var nere på ringen en vecka i september 2009 (första och hitintills enda gången) och samspråkade med busschaufförer, bensinmacksbiträden, hotellpersonal osv. De kände folket som arbetade med bärgning, i administartion osv på ringen. Det hade då dött en mc-förare från Köln på helgen innan och två personer till svårt skadade. Det var en helg. (Fattade det som att det bara var mc-förare.) Det var i efterhand helt omöjligt att få reda på vad som hände vid stängningarna av banan de dagarna vi var där.
om jag summerar intrycken är det ett antal varje år som stryker med, men alla kniper offentligt käft eftersom turismen är en angelägenhet för alla. Man lever på ringen, helt enkelt. Man resonerar så att om den tyska allmänheten fick reda på hur det är skulle ringen stängas. Har stött på flera tyskar med "prestandafordon" som aldrig sätter sin fot på ringen fast de är gasglada, "zu gefärlich" (alltför farligt) är beskedet. Körde själv mc den gången och kommer sannolikt aldrig gör det igen... Ren nära döden-upplevelse. Bil däremot, det skall jag köra bara jag får ihop faktorerna tid och pengar... _________________ David Tollstern |
||||||
Det vi såg i helgen är ju mestadels onödigt.......
MC-åkarna är ju ett helt eget kapitel, att dom skadar sig ordentligt och dör emellanåt är ju mera förväntat eftersom dom inte har några skydd att tala om överhuvudtaget.... Och en del av MC-förarna är totalt utan koll.... T.ex så såg vi en utan backspeglar som körde långsamt (dom flesta MC åkare är jäkligt långsamma) och mitt i en vänsterkurva får han för sig att gena in till apex och då ligger porschen som jag låg ca 50 meter efter i ca 50km/h i högre hastighet och har bestämt sig för att köra om (då mc verkligen såg ut att vara en som åkte långsamt och konstant till höger som dom flesta) ..... det var bara guds försyn att Mcn i sista sekunden upptäckte porschen och vek upp hojen igen för det vart bara typ 1 cm imellan dom när han passerade....... Såna tillbud händer ofta känns det som..... Och i dom lägena är det ju MCn som har allt att förlora och lätt skadar sig riktigt mycket. Sen när det gäller bilar..... dom vanliga bilarna som kör lugnt och till höger med förstånd är ju inga problem... men dom som glömmer att dom kör i vanliga bilar med vanliga bälten och utan hjälmar och emellanåt med 4 i bilen är ju dom som kommer skada sig när dom börjar köra på gränsen av vad dom klarar av. Personligen tyckte jag det var skitkul och vi gasade friskt..... MEN vi hade bil med bur och riktig stol och 6punktsbälten...... Då grejjar man en krasch och får bara ta problemet med räckes-räkningarna ![]() Men som sagt det är Tyskland, och då får varje person själv avgöra sin säkerhetsnivå.... jag vet iaf att jag aldrig någonsin skulle sätta mig frivilligt på en hoj där..... Och utan en bil med bur/bälte/stol så inser jag att man ska köra med stor säkerhetsmarginal...... Och går man utanför dom ramarna, så får man skylla sig själv..... säkerhetsutrustningen finns faktiskt tillgänglig för ALLA....... |
||||||
Efter att ha varit med om en rejäl smäll investerade jag i HANS, integralhjälm, bur, 6-punkt och skalstolar med rejäla öron. Numera kan jag inte fatta hur jag kunde vara så dum att detta inte var min prio Nr1 även tidigare. Efter att ha vant mig till med ovanstående känner jag en rejäl obehagskännsla att åka fort om dessa saker saknas. Måste ändå säga att jag är rätt impad över hur pas väl de här små Clio bilarna håller ihop vid en smäll. Ser riktigt hygglig ut för att ha voltat flera varv. Sett flera rejält kvaddade tidigare alla jag sett har hållt ihop förvånansvärt bra. Bilen från olyckan beskriven i tråden ![]() olycka förra veckan, bilen voltade flera varv. ![]() |
||||||
Den som voltade nu.... var riktigt dåligt intryckt över höger bak........ syns inte på bilderna men vi såg den när vi passerade.... men allt det där är ju totalt ovidkommande om man inte har förstånd att ha bälte på sig och flyger ut bilen. |
||||||
Statistiken visar väl bara de som förklarats döda på plats, de flesta blir nog förklarade som döda på sjukhuset i Koblenz.
Tragiskt som fasen är det i vilket fall som hellst. Tänk på riskerna är det enda jag har att säga. _________________ Bo Wihlborg |
||||||
Utan bur/båge....ska man inte använda 5/6-punktsbälten ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
För att man ska ha chans att ducka när taket slås in i kupén i några hundra km/h? Jag har fortfarande inte förstått hur det skulle gå till... _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
Svårt att se hur man skulle kunna lyckas med det också. Ser ett antal stora fördelar med att bara köra skalstol och bälten även vid rundslagning med inslaget tak som följd. Dels sitter man troligen mycket lägre än original dvs längre från taket samt att vissa stolar har en högstapunkt som är ett par centimeter högre än huvudet, dvs stolen tar i taket före huvudet. Sen är väl alla vara överrens om att bur/båge är att föredra. |
||||||
Ja...alla får ha sin egen åsikt om detta. Valet är fritt. Men jag tycker det är viktigt att påvisa risker. Varken ni eller jag kan säga vilken som är den störtsa risken. Och därmed bör vi inte heller råda folk vad som är bäst. Alla får ta 'sitt eget beslut......då båda sidor av saken blivit belysta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Det känns det gör det men jag ska inte säga att jag är van men har upplevt det innan. Jag är härdad genom de yrken jag haft. Jag vet om riskerna. Därför har jag inga problem att köra på Ringen men aldrig att jag tar MC-kort. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||||
Re:
Har också fått det förklarat så. Dödförklarars du inte på banan så har du inte dött där. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||||
|
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 11236 besök totalt |